Disember 28, 2008

Imbasan: Ulasan 2008

Awal tahun 2008 merupakan masa yang paling aktif bagi saya dalam membeli buku. Terutamanya dengan kehadiran Pesta Buku pada bulan April lalu. Dulu, saya tak berpeluang pergi secara bebas ke pesta buku disebabkan faktor jarak dan masa. Tapi, disebabkan sejak Julai lepas saya tinggal di Shah Alam, maka lebih senang untuk saya ke PWTC dan kawasan sekitar Lembah Klang yang lain. Tapi, selepas saya menyedari saya terlebih guna duit biasiswa, maka bermula semesta ketiga, Julai lepas, saya mula berhenti dari membeli buku dengan aktif macam dulu. Kalau saya ke kedai buku, saya akan belek buku 4-5 kali sebelum berfikir patut atau tak membelinya. Dulu, kalau masuk ke kedai buku, mulalah mata jadi tak tentu pasal, hidung mula membau buku (teruk kan) lepas tu berlegar-legar tak tentu hala, cari buku itu ini, keluar kedai habis fulus. Lepas tu, buku tu simpan buat pekasam, entah bila nak baca. Tapi sekarang, saya ke kedai buku, saya lebih meneliti tajuk-tajuk terbaru dan juga survey harga terkini buku yang saya letak dalam wish list saya. Kalau harganya murah atau ada promosi yang bagus, saya akan cenderung membeli, tapi kalau tak ada yang betul-betul saya akan baca, dan harga pulak menyesakkan dompet, saya KIV aje.

Berikut senarai buku yang telah saya ulas tahun ini. Ada beberapa lagi buku yang saya baca tapi tak sempat diulas.
  1. Manikam Kalbu - Faisal Tehrani
  2. The Count of Monte Cristo - Alexandre Dumas
  3. Bridge to Terabithia - Katherine Paterson
  4. Justeru Impian Di Jaring - Zaid Akhtar
  5. Ungu Karmila - Ramlee Awang Murshid
  6. The Bad Beginning: A Series of Unfortunate Events #1 - Lemony Snicket
  7. The Language Report - Susie Dent
  8. The Kite Runner - Khaled Hosseini
  9. Signature for Success - Arlyn Imberman
  10. The Spiderwick Chronicles - Tony DiTerlizzi & Holly Black
  11. The Witch of Portobello - Paulo Coelho
  12. Karbala - Faisal Tehrani
  13. Battle of the Labyrinth: Percy Jackson & the Olympians #4 - Rick Riordan
  14. Eh! Wat Yu Talking? - Syed Ali Tawfik Al-Attas
  15. Natasya - Abu Hassan Morad
  16. Di Bawah Bayangan Piramid -Hassan Ali
  17. Eragon - Christopher Paolini
  18. Detektif Indigo: Kembali - Faisal Tehrani
  19. Eldest - Christopher Paolini
  20. Twilight - Stephenie Meyer
  21. The Prisoner of Zenda -Anthony Hope
  22. Hijab Sang Pencinta - Ramlee Awang Murshid
  23. Sangeetha - Azizi Hj Abdullah
  24. New Moon - Stephenie Meyer
  25. Eclipse - Stephenie Meyer
  26. A Thousand Splendid Suns - Khaled Hosseini
  27. A Bouquet of Roses by Teachers
  28. Pelangi, Kami Ingin ke Sana - Pemenang-pemenang hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2005 Kategori Cerpen Remaja
  29. Sekalung Budi Seuntai Bahasa
  30. aA+bB - Hlovate
*sebuah ulasan filem: The Girl Who Leapt Through Time.

Antara bacaan yang saya masih belum sempat mengulas, dan paling signifikan tahun ini ialah Karya Nan Indah oleh Faisal Tehrani. Saya juga sudah mengkhatamnya 2 kali tapi nampaknya saya tak berpeluang nak berkongsi di sini. 3 volum Twilight Saga oleh Stephenie Meyer sempat saya ulas tapi volum akhir yang menarik tak tertulis pulak. Juga tahun 2008 menyaksikan saya mula membaca buku-buku bergenre berbeza, dan mula cuba membaca buku-buku bukan fiksyen lebih banyak. Dulu saya lebih suka genre fantasi semata, agak susah untuk baca sampai habis novel lain.

Insya Allah 2009/1430H saya bakal membaca buku bukan fiksyen lebih banyak. Dan juga buku Islami juga saya ingin telaah dengan lebih tekun. Tetapi saya kena beringat sebenarnya, sebab final exam A-level saya adalah pada tahun depan, iaitu dalam bulan Mei-Jun. Ada kemungkinan saya tidak ke Pesta Buku tahun depan? Entahlah. Ada rezeki, saya pergi, kalau tak ada, saya redha aje.

Selamat Tahun Baru!

Disember 25, 2008

aA+bB


Judul: aA+bB
Penulis: Hlovate
Tahun: 2008
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Harga: RM20.00
Bil. mukasurat: 495


Adik saya yang beli novel ini. Tapi sebelum ini saya pernah nampak di kedai. Dan pernah juga baca komen orang tentang karya penulis ini. Adik saya kata, di sekolah ramai orang membaca karya penulis. Pinjam di perpustakaan, bersilih ganti orang yang meminjam. Sampai koyak rabak dah, tambah dia lagi. Sampai macam tu sekali sambutannya! Jadi saya pun dengan rasa ingin tahu, membelek dan akhirnya membaca juga buku ini sampai habis.

Mulanya, masa pertama kali tengok tajuk buku ni saya sendiri tak dapat agak genre apa ceritanya. Langsung terhenti selera bila tengok nama pena penulis 'Hlovate'. Masa tu, saya rasa, ya Allah tak komersialnya nama ni (Maaf). Tapi lama-kelamaan saya boleh terima, dan dalam novel ini saya dapat tahu kenapa Hlovate diguna sebagai nama. Bila mula membaca sinopsis baru saya tahu ini novel cinta sebenarnya. Saya, sebagai 'bukan penggemar' (saya tak benci) novel cinta, ingatkan nak drop saja buku ni dari reading list saya, tapi disebabkan rasa ingin tahu apa yang hebatnya tentang buku ni, saya teruskan membaca. Dan, tak sangka pula saya lekat sampai ke akhir! Rasa-rasa kenapa ya?

Buku ini menarik bagi saya kerana ceritanya yang menghiburkan. Addin Shah, gadis yang baru tamat belajar di Edinburgh dikahwinkan oleh ibu bapanya dengan anak kenalan mereka, Benz Alif, yang juga sebenarnya musuh ketat Addin ketika belajar di Kolej sewaktu SPM dulu. Mereka tak pernah sekepala, malah Benz selalu buat masalah disiplin yang juga mencabar Addin sebagai Head Girl di sekolah waktu dulu. Kahwin paksa dengan musuh ketat? Memang satu masalah besar! Tambah sakit hati Addin ialah peristiwa ketika Benz pernah menyakitkan hati Addin ketika di Jusco suatu masa dulu, dengan mengatakan dia 'perempuan murahan walaupun nampak saja pada luaran dia memakai tudung', dan ini mencalar maruah Addin pada masa itu, apatah lagi semua mata memandang, setiap telinga mendengar. Cabarannya di sini, Addin terpaksa berpura-pura menerima Benz di hadapan ahli keluarga, berlakon sebagai seorang isteri, sedang hakikatnya Benz dan Addin tidur di bilik berasingan, tidak pernah bertegur sapa walau hidup satu bumbung, sehinggakan Addin sanggup pakai tudung di dalam rumah, biar Benz dah menjadi suaminya yang halal. Apa yang mencuit hati saya ialah babak-babak apabila Benz cuba mencuri hati Addin untuk meruntuhkan keegoan dalam diri isterinya tersebut, yang sekian lama berdendam dengannya. Kedatangan adik Benz yang tinggal di rumah mereka selepas SPM membuat Addin lagi haru biru. Terpaksa berlakon mesra dengan Benz depan adik iparnya, dan peluang mesra olok-olok ini diambil oleh Benz untuk mengambil hati Addin yang sebenarnya memang telah dicintainya lama dulu. Chik, pembantu rumah mereka, melihat perubahan-perubahan yang berlaku, dari tak bercakap antara satu sama lain, sehinggalah tiba-tiba jadi macam kawan baik, hanya ketawa. Saya juga ikut ketawa sendiri.

Twist dalam aA+bB ialah dengan kemunculan watak Aie, yang dulunya menolong Addin (ketika ini masih belajar di Edinburgh) yang sesat ketika Addin bercuti di Belanda. Pada mulanya saya ingat Aie adalah watak yang bakal menjadikan cerita ini cerita cinta segi tiga yang klise tapi nampaknya bukan. Ada signifikasi yang lebih besar pada watak misteri Aie yang hanya muncul dalam chatroom. Kemunculan Aie membawa pergaduhan dan salahfaham dilalui oleh pasangan ini, dan akhirnya, Addin sedar dia sebenarnya menyayangi Benz. Siapa Aie? Baca sendiri.

Pada mulanya saya fikir kemuncak cerita hanya pada pergaduhan itu. Tapi setelah mereka berbaik dan mula bercinta saya pasti ada satu lagi halangan yang bakal menanti, terutama bila melihat ada hampir 100 muka lebih lagi, dan masalah itu pastinya: keguguran kandungan. Jangkaan saya betul. Sebagai suami isteri yang tak pernah bersentuhan mesra, apa lagi cabaran yang boleh meruntuhkan perasaan perempuan tegar seperti Addin? Tapi, saya tidak katakan itu sesuatu yang buruk. Cuma klise, itu saja.

Yang saya kurang suka, ialah gaya bahasa yang diguna penulis, kadang-kadang terlalu pasar. Saya tak boleh kata itu bahasa santai, sebab tak semua orang menggunakan bahasa seperti dalam novel ini. Lebih sesuai dikatakan, bahasa yang digunakan dalam aA+bB adalah bahasa yang digunakan oleh remaja di sesetengah tempat, dan penulis sendiri mungkin menggunakannya sedikit sebanyak. Paling tidak senang apabila membaca perkataan yang memang tak wujud, antaranya asbestosis, spastikus, dan sebagainya--antara kata-kata yang dilontarkan Addin pada Benz kalau suaminya tu menyakatnya. Terasa seperti membaca majalah Ujang atau Apo? pula. Mungkin, bagi sesetengah pembaca, ini suatu keunikan dan menjadikan novel ini mudah dibaca. Ya, bergantung pada anda.

Namun secara keseluruhannya saya puas membaca kisah ini. Lebih-lebih lagi, selepas keguguran kandungan pertama Addin, saya mendapat pengajaran yang baik, kerana ketika itu diselitkan pelbagai motivasi, tazkirah serta ayat-ayat Al-Quran yang mengajar erti hikmah dalam ujian, serta ganjaran bagi orang bersabar. Perubahan berlaku pada suami isteri ini setelah ditimpa ujian berat itu. Saya puas hati juga, sebab awal dulu, watak-watak dalam cerita ini sedikit, emm, tak keterlaluan kalau saya kata sedikit hedonis, ya mungkin kerana itu zaman remaja. Tapi setelah datangnya hidayah, mereka berubah. Hlovate juga menulis sedikit catatan di akhir novel ini mengenai pengajaran novel ini, serta makna di sebalik tajuk yang diberi. Bahawa ini cerita perubahan kematangan manusia, yang belajar melalui perubahan zaman dan usia dan suasana. Ringkasnya, saya memang puashati membacanya. Saya beri 3.5 dari 5 bintang.

Mungkin lepas ini saya akan cuba membaca sedikit-sedikit novel cinta. Supaya tidaklah terlalu bias. Tapi perlu sedikit choosy supaya saya tidak kecewa dan benci. Dan, karya Hlovate mungkin jadi antara sasaran saya. 5 Tahun 5 Bulan? Schubert's Serenade? Hmm, tunggu dan lihat.

Disember 13, 2008

Best Reads of 2008

Hendak membaca buku bahasa Inggeris yang baik, tapi tak tahu memilih yang mana? Eric Forbes sediakan senarai bacaan terbaik 2008 untuk bahasa Inggeris. Gambar-gambar di atas adalah antara buku yang tersenarai. Senarai penuh klik di sini.

*Picture is also (cropped) from Eric Forbes' blog. Credits.

Disember 08, 2008

Sekalung Budi, Seuntai Bahasa


Judul: Sekalung Budi, Seuntai Bahasa
Penulis: -
Tahun: 2002 (cetakan kelima)
Penerbit: DBP
Harga:Tidak dinyatakan

Sebut saja majlis apa pun, biar ucapan pembukaan, selitan, mahupun ucapan penutup, pasti ada yang akan menggunakan ungkapan-ungkapan serta pantun. Sama ada rekaan sendiri ataupun adaptasi dari pantun tradisi, pantun masih satu medium menyampaikan mesej secara halus dan indah. Buku yang saya ulas kali ini merupakan koleksi ataupun himpunan pantun-pantun tradisonal yang merupakan satu daripada usaha DBP, bertujuan memelihara warisan budaya kita agar tak luput dek zaman.

Hendak berpantun, tapi tak tahu nak guna pantun mana? Mudah kalau menggunakan buku ini. Ada 6 bahagian semuanya, terbahagi mengikut tema ataupun kesesuaian majlis. Bahagian pertama, Awal Bismillah Pembuka Bicara, semestinya khusus untuk pemula dan penutup majlis rasmi, juga sanjungan dan pujian pada tetamu serta yang seumpamanya seperti pantun selamat datang. Bahagian dua, Budi Baik Dikenang Jua, memfokuskan pada penghargaan jasa dan memberi nasihat, di samping menyanjung kemuliaan budi bahasa. Ya, bahagian ketiga saya pasti ramai yang suka--Pinang Mengadap Sirih Menyembah--bahagian yang mengandungi pelbagai pantun pengantara dalam adat merisik, meminang, pernikahan atau pembukaan upacara berkaitan. Kalau nak 'berkumbang' atau 'menyunting bunga', hah, di sinilah tempatnya nak cari. Terus ke bahagian empat (Baik-baik Memilih Intan), adalah koleksi nasihat, amaran, dan teladan; manakala Hilang di Mata di Hati Jangan pula merakamkan rasa rindu dendam, kasih sayang, harapan, kekecewaan, suka duka serta emosi-emosi lain; dan bahagian akhir Dalam Pantun Ada Bicara mengandungi koleksi pantun yang mempunyai mesej selain yang dinyatakan dalam bahagian-bahagian sebelumnya.

Pantun, sememangnya memberi warna pada ucapan, dan kalau anda membaca pendahuluan Sekalung Budi Seuntai Bahasa yang disediakan di awal buku ini, anda tentu faham tujuan menggunakan pantun, yang bukan sekadar menyatakan perasaan, malah boleh mencakupi perbincangan kemasyarakatan, sosial, politik, dan sekarang sudah ada yang membawa sains ke dalam pantun kita. Pantun bukan saja mencantikkan bicara, malah menjadikan suasana lebih meriah dan ceria.

Bercakap tentang meriah, terkenang lagi ketika saya tingkatan 4 dan 5 di Kolej Islam Sultan Alam Shah, saya punya seorang cikgu bernama Cikgu Zamri, atau lebih glamor dipanggil Sir Zamri (kerana dia mengajar Bahasa Inggeris). Selalunya, majlis rasmi yang melibatkan tetamu luar, dialah yang jadi tukang acara. Dan selalunya jugalah, dia pasti menceriakan audiens dengan pantun-pantun yang diselitkan sepanjang dia mengacarakan majlis-majlis ini. Kalau tak silap saya, memang itu pantun rekaan dia sendiri.

Biarpun kulit luar nampak kurang menarik, jangan dipandang rendah isinya. Saya lebih suka isinya bukan sebab pantunnya saja, tapi disebabkan bingkai pada setiap helaian mukasurat yang cantik--motif tumbuhan yang kena dengan isi buku ini. Cuma drawbacknya, motif yang sama dilihat dari awal sampai akhir. Pada awal mungkin menarik, tetapi di akhirnya jadi agak bosan. Mungkin perlu kepelbagaian.

Secara umumnya saya tidak dapat ulas isi buku ini, kerana pantun-pantun yang dimuatkan adalah pantun tradisi. Tapi ada juga pantun yang saya dapati berulang, maksud saya hanya pembayang diubah, tetapi maksud bagi pantun tersebut adalah sama. Mungkin pantun dengan maksud sama tidak perlu dimuatkan lagi sebab nanti hanya makan ruang. Contohnya dua pantun ini:

Hari ini menanam jagung,
Hari esok menanam jelai;
Hari ini kita berkampung,
Hari esok kita bercerai. (m/s 10, bhg. 1)

Malam ini merendang jagung,
Malam esok merendang serai;
Malam ini kita berkampung,
Malam esok kita bercerai. (m/s 13, bhg. 1)

Apapun, itu bukanlah kelemahan besar, kerana pembayang pantun itu memang penting untuk mencantikkan pantun. Siapa yang suka dengan pantun Melayu tradisi, maka tak dapat tidak, buku ini mesti jadi koleksi anda. Yang nak belajar, memang lagi sesuailah.

Selamat berpantun!

*Fathiyyah, tak nak beli buku ni?

Disember 06, 2008

Pelangi, Kami Ingin ke Sana


Judul: Pelangi, Kami Ingin ke Sana
Penulis: Pemenang-pemenang Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2005 (Kategori Cerpen Remaja)
Tahun: 2006
Penerbit: Utusan Publications & Distributions
Harga: RM12.00


Dalam banyak-banyak buku yang saya telah baca, inilah antara buku dalam koleksi saya yang saya baca berulang kali. Entah berapa kali pun tak tahu. Kalau tak dibaca pun sekurang-kurangnya saya belek. Sebabnya, kumpulan cerpen dalam buku ini terlalu memikat!

Lihat saja pemenang tempat pertama. Cerpen tulisan Rahmat Purnama Mulya yang bertajuk Dia Berikan Tangannya ini punya mesej amat mendalam. Mengisahkan seorang gadis bukan Muslim berdarah Itali-Inggeris-Sepanyol yang punya pegangan dan dogma yang kuat tentang perikemanusiaan. Bagaimana dia membantah keras penindasan Amerika Syarikat dan serangannya ke atas Iraq selepas tragedi 11 September. Bagaimana dia, seorang gadis yang berbangsa Inggeris seperti mereka di Amerika, sanggup menjadi perisai manusia di Iraq untuk menghentikan peperangan pada tahun 2002 bersama orang sebangsanya yang lebih tua berpuluh tahun daripadanya, sedang umat Islam lain yang lebih kuat dan layak tidak sanggup menunjukkan apa bentuk penentangan langsung. Cerpen yang memenangi hadiah pertama ini sudah cukup mengingatkan supaya kita sedar siapa diri kita. Saya ikut tersentuh bagaimana narrator cerita ini berjaya menimbulkan ekspresi yang begitu emosional dan menyentuh hati, apatah lagi ketika Angelina Eliseo ditemuinya beberapa tahun kemudian dengan sebuah hidayah, permulaan baru. Dilatari kota England, penulis berjaya memberi gambaran dan suasana yang sangat bersesuaian dengan watak-watak. Selain itu saya tertarik dengan idea 'mencipta istilah' yang terdapat dalam cerpen ini--iaitu bagaimana Amerika Syarikat menghalalkan cara mereka untuk menjadi 'mafia dunia' dan 'samseng global' dengan mencipta istilah terorisme, mencipta Al-Qaeda, menggilap watak Osama, serta istilah collateral damage. Benarlah manusia mewajarkan perlakuan dengan cara ini, berdasarkan kata-kata Voltaire, seorang ahli Falsafah Perancis.

Juga, cerpen yang menjuduli antologi ini cukup buat hati saya sayu. Berlatarkan aftermath tsunami pada tahun 2004, watak antagonis Defi yang terselamat dari bencana alam itu berusaha keras untuk membangunkan kembali masyarakatnya. Kecekalan serta keazaman Defi yang tinggi untuk mengajar anak-anak serta remaja yang terselamat dengan ilmu tulis baca wajar dijadikan contoh. Penggunaan diksi yang sesuai dengan suasana aftermath itu begitu mencengkam jiwa, apatah lagi bila muncul watak seorang kanak-kanak perempuan bernama Marlina yang masih belum kenal erti penderitaan, menjadi motivasi untuk Defi lebih cekal membina masa depan orang kampungnya dengan penubuhan Pondok Ilmu, bersama-sama dua lagi rakannya. Saya sangat suka dengan imej pelangi yang didatangkan di akhir cerita--bagai satu pengharapan baru pada Defi, keindahan yang bakal dicapainya suatu hari nanti. Cerpen Pelangi, Kami Ingin ke Sana ini adalah karya Ariff Mohamad.

Cerpen Ratu Kosmetik karya Faisal Tehrani juga membeli jiwa saya. Mana taknya, seperti Manikam Kalbu, dan Surat-surat Perempuan Johor, cerpen ini menggunakan 'penyelarian' dua zaman--dialog antara Che Gayah dengan Puteri Gunung Ledang tentang kecantikan dan rahsia kosmetik asli alam Melayu begitu memikat. Bukan sahaja ia intelek, punya fakta tentang ilmuwan kosmetik Islam, petua kecantikan, malah dalam perenggan akhir ia mengandungi falsafah besar mengenai kecantikan sebenar yang dilupai ramai orang, yakni kecantikan berdasarkan ketaqwaan, keimanan serta akhlak mulia. Ya, tak lupa unsur humor dalam karya Faisal Tehranilah yang selalu buat saya tertarik. Cerpen ini mengingatkan saya akan cerpennya Cik Siti Mustika, ada dimuatkan dalam kumpulan cerpen beliau iaitu Kekasih Sam Po Bo, kerana gaya bahasa yang lucu dan menghiburkan.

Cuma, saya rasakan laporan panel hakim yang disertakan di bahagian hadapan kompilasi cerpen ini kurang sesuai saiz font teksnya. Saya fikir, lebih elok jika dikecilkan sedikit, bagi membezakannya dengan koleksi cerpen di mukasurat-mukasurat seterusnya. Laporan ini sahaja sudah ambil ruang 44 mukasurat. Kalau dikecilkan sedikit saiz tulisannya kan bagus, bilangan mukasurat akan jadi kurang juga. Jimat ruang, jimat kertas, harga pun kurang, kan? Namun, laporan ini sangat bagus dikandung sekali dalam buku ini, kerana ia membantu pembaca memahami sebahagian cerpen yang punya intipati tersirat, contohnya cerpen Mergastua dan Kotak Batu oleh Zaharah Nawawi yang mengajukan persoalan perdamaian dan dendam dalam masyarakat, dengan mencerminkannya pada kehidupan unggas dan beburung. Dengan bantuan penjelasan dalam laporan panel hakim ini, sekurang-kurangnya ia membantu pembaca menaakul mesej yang ingin disampaikan dengan lebih baik. Bukan itu saja, ia membantu pembaca dalam menilai dari segi apakah sesebuah karya layak dipilih dan apakah yang menjadikan karya itu memikat.

Cerpen-cerpen lain yang boleh dinikmati dalam antologi cerpen ini ialah: Cikgu Apek (Siti Hajar Mohd Zaki), Anak Gelandangan (Mohd Hashim Osman), Kampung Hati Ayah (Ummu Hani Abu Hassan), Gadis Bunga di Tasik Dal (Zaharah Nawawi), E-mel Seorang Lelaki (Mohd Lutfi Ishak), dan Rabiatul Adawiyah (A.Ghani Abdullah).

Disember 04, 2008

Ketentuan Sudah Cukup Cantik

Sebenarnya saya baru usai menonton sebuah animasi jepun yang cukup cantik. Dan pelbagai rasa datang pada minda setelah habis menontonnya. Ia sebuah filem yang bertajuk The Girl Who Leapt Through Time, atau mungkin bolehlah diterjemahkan kepada "Gadis yang Melompat Melalui Masa". Ah terjemahan yang merepek. Maaf. Ya sinopsis ini saya malas terjemahkan, baca ajelah ye.

Bumbling high school student Konno Makoto rides her bike recklessly, is often late to school, and does poorly on her exams. On top of that, lately she's been having odd visions and hearing strange voices. One day on her way home from school, she is again riding her bike too fast - too fast to stop herself from hitting an oncoming train. In a flash, Makoto is mysteriously transported back in time just enough to avoid the accident. After discovering her "time leaping" abilities, Makoto uses it liberally to make life more pleasant - no more tardiness, no more blown exams, no more little sister eating her pudding. When relationship issues begin to arise between Makoto and her friends Chiaki and Kousuke, she again falls back on time leaping to avoid awkward situations, only to get herself into further messes. Makoto learns the hard way that playing with time has consequences...

Ya, Makoto boleh mengembara ke masa lalu, untuk membetulkan apa yang tersilap. Tapi lama-kelamaan dia menyedari merubah apa yang terjadi padanya kadang-kadang membawa kesan yang buruk pada orang lain. Bila dia mengelak sesuatu kemalangan dengan kembali ke masa lalu, yang lain pula terkena.

Ketentuan sudah cukup cantik, itu maksud saya. Itulah Allah jadikan masa tidak boleh diputar kembali. Kalaulah boleh diputar semula, tentu dunia jadi huru-hara. Pasti semua orang ingin membetulkan kesilapan mereka. Tapi, mereka terlupa yang hasrat itu adalah demi kepentingan diri, tidak pernah terfikir yang mereka akan melibatkan orang lain. Bayangkan, jika saya meminjam kereta rakan saya untuk ke kampus, kemudian saya terlibat dengan kemalangan dengan sebuah lori. Dan saya kembali ke masa lalu untuk mengelakkannya. Mungkin, jika saya tidak mahu meminjam kereta rakan saya itu, rakan saya yang lain yang meminjamnya pulak akan dilanggar. Atau boleh jadi saya jugak akan terlibat dengan kemalangan itu, cuma dengan cara lain. Barangkali saya menunggang motosikal dan dilanggar lori yang sama. Atau, jika saya buat keputusan tak nak ke kampus sekalipun, saya akan menemui kemalangan di rumah, atau mungkin petang nanti, atau esok. Semua bergantung juga pada keputusan orang lain. Kalaulah pemandu lori tadi, ketika saya dilanggar, dia menggunakan jalan yang sama dengan saya ke kampus, dan kemudian bila kembali ke masa lampau, saya menggunakan jalan alternatif, dan dia juga buat keputusan melalui jalan yang sama? Mungkin kemalangan itu tetap terjadi, tetapi cara aje yang berlainan. Nampak kan kesannya? Itulah, Allah dahpun jadikan takdir itu cukup cantik. Dia sesungguhnya Maha Perancang. Kalau kita fikir petang ini kita hendak memancing, tetapi ditakdirkan petang itu hari hujan lebat. Kita mungkin fikir rancangan kita sudah cukup baik, yalah, pagi itu hari nampak cerah, tiada tanda akan hujan, dan peralatan pun sudah kita sediakan. Tapi, Allah Maha Tahu. Mungkin petang itu, ada kemalangan berlaku dalam perjalanan kita ke sana. Kalaulah kita pergi, mungkin kita akan terlibat sama.

Oleh itu memang patutlah kita bersyukur dengan takdir yang ditentukan. Malah jika sesuatu yang buruk berlaku, kita juga patut redha dan sabar kerana tentu ada hikmah di sebaliknya. Fikirkan semula, mungkin, dengan kemalangan tadi, iman kita tambah kuat, hati kita tambah cekal. Nah, bukankah itu satu kelebihan? Bak pepatah Inggeris a blessing in disguise. Dan, kita perlu beringat yang tak semua yang kita nak, benda itu mesti yang terbaik untuk kita. Tak semestinya! Mungkin kita fikir pergi belajar di Amerika mesti baik, dapat luaskan pengalaman dan sebagainya. Mungkin Allah lebih tahu, kalau kita ke sana, kita boleh hilang pegangan, dan terlibat sama dengan masalah sosial. Siapa tahu? Dia sahaja. Pada pandangan kita mungkin keinginan kita itu bermanfaat buat kita tapi pada mata Allah mungkin tidak, dan ada yang lebih baik yang Dia hendak berikan pada kita.

Maka, apa yang kita perlu buat, ialah berusaha sesungguhnya, berdoa moga Allah memberikan kita yang terbaik, dan bertawakkal. Serahkanlah segalanya pada Allah selepas itu, kerana Dia lebih mengetahui. Kesilapan lalu, boleh diperbetul semula dengan cara tidak mengulanginya pada masa akan datang. Jadikan salah silap itu panduan untuk membina masa depan yang lebih baik. Allah tentu mengizinkan kalau kena caranya. Ingat firmanNya: Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mahu mengubahnya sendiri.

Berbalik kepada filem tadi, saya sangat suka menontonnya. Punya plot dan jalan cerita yang baik dan menarik, juga watak yang berkembang dengan baik, tambah lagi kualiti animasi yang cantik dan trek muzik yang sesuai, filem ini memang perlu ditonton. Saya pun rasa nak tengok sekali lagi. Jom!

*Ya, teringat sebuah pepatah dari filem Kungfu Panda: Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today is a gift...that's why it is called 'present'. Jadi, kalau dah hari ni hadiah, kenalah gunakan sebaiknya, betul kan? Sebab esok belum tentu kita punya nyawa lagi..

November 30, 2008

Kalau Dah Namanya Pun Cikgu


Judul: A Bouquet of Roses by Teachers
Penulis: Pelbagai
Penerbit: Malaysian Book Promotions & Kementerian Pelajaran Malaysia
Tahun: 2002
Harga: Tidak dinyatakan


Kalau dah namanya pun cikgu, tahu ajelah kan, mesti simpan banyak cerita. Lagi-lagi kalau jumlah anak muridnya ramai. Yang seorang pelajar ni buat perangai begini, lagi seorang perangainya macam itu, yang satu lagi pulak ragamnya entah apa-apa. Belum kira yang cemerlang lagi. Macam-macam ada. Dan cerita-cerita macam inilah yang cikgu-cikgu kita selalu ulang-ulang dalam kelas, ingatkan pelajar yang masih ada, 'jangan buat macam ini' atau 'cuba contohi abang senior kamu dulu', macam-macam lagilah. Yang mendengarnya kita, kadang-kadang ada yang menyentuh hati juga, dan kita bisa ambil pengajaran dari kisah-kisah cikgu-cikgu kita yang dah mengajar bertahun lamanya.

Buku ini adalah sebuah kompilasi cerita-cerita yang sarat dengan pengajaran, motivasi dan inspirasi yang ditulis oleh sebahagian guru di negara kita. Melihat kulit luarnya pun saya sudah suka. Malah bila membacanya tambah suka. Cerita-cerita yang terkandung di dalam buku ini memang benar, ada banyak juga yang memberi inspirasi, dan tak kurang juga menyentuh hati. Ya, mungkin mereka bukanlah penulis terkenal, tidak punya kebolehan menulis ayat-ayat berbunga dan gunakan bahasa bombastik, tapi apa yang lebih penting ialah isi dan pati cerita yang ingin disampaikan.

Kelebihan buku ini ialah, bahasanya yang ringkas. Juga, cerita-cerita yang dimuatkan adalah pendek, paling panjang pun mungkin dalam 5 mukasurat sahaja. Tapi sebenarnya font teks yang dipakai adalah besar. Jadi taklah panjang mana pun 5 mukasurat tu. Paling pendek termuat, tak sampai satu mukasurat pun. Memang buku yang simple. Tapi ingat, seringkas mana pun kandungannya, mesej yang dibawa bersama sangat bermanfaat! Satu lagi yang bagus tentang buku ini, ia membahagikan cerita-cerita ini kepada kategori yang tersendiri. Ada bahagian Motivation (Motivasi), Success (Kejayaan), Values (Nilai), Family (Keluarga), Parenting (Keibubapaan), Relationships (Hubungan) dan akhir sekali Teaching (Pengajaran). Mudahlah bagi pembaca membelek mana yang disukainya. Kalau saya, saya akan menyelak bahagian motivasi dan keluarga dahulu, dan kategori yang disediakan ini memudahkan pencarian saya.

Ya, dalam bahagian keluarga, saya tercentuh membaca kisah Min dengan seorang budak nakal dalam The School Bully. Kisah yang menceritakan bagaimana seorang budak nakal di sekolah yang 'mengepau' duit pelajar lain sebenarnya punya masalah keluarga, dan Min yang adiknya dibuli oleh pelajar nakal ini membantunya pada akhirnya, sehingga dia boleh berubah menjadi pelajar yang baik. Waiting For Father tulisan Siti Rohana Naam juga apa kurangnya. Mengisahkan tentang seorang pelajar yang menemui kemalangan dalam perjalanan pulang ke rumah. Ayah dan ibunya meninggal dunia, dan dia pula menjadi kurang siuman. Setiap hari dia akan menunggu ayahnya mengambilnya di pintu pagar sekolah, sepertimana dia biasa lakukan 5 tahun lalu, sebelum tragedi itu berlaku. Dan cuma seorang cikgu yang membela nasibnya, di saat dia ditertawakan oleh warga sekolah yang lalu-lalang.

Itu hanya dua cerita, dan kisah lain yang saya suka membacanya, antaranya: Rising Above the Storm, Sunny, Such Sadness on Such A Young Face, dan School Fees.

Kalau cikgu punya banyak cerita, saya rasa anak muridnya punya lagi berlambak. Kalaulah dikumpulkan anak-anak murid untuk seorang cikgu sahaja, dan biarkan mereka menulis cerita mereka dengan cikgu itu, bayangkan berapa banyak kisah yang boleh dibukukan? Dan itu hanya untuk seorang cikgu!

November 23, 2008

A Thousand Splendid Suns


Judul: A Thousand Splendid Suns
Penulis: Khaled Hosseini
Penerbit: Bloomsbury
Tahun: 2008 (Paperback)
Harga: RM35.90
Bil. Mukasurat: 419

A Thousand Splendid Suns merupakan novel kedua Hosseini selepas debutnya yang bertajuk The Kite Runner pada tahun 2003. Kehebatan The Kite Runner tentunya 'mengajak' saya untuk membaca karya penulis yang seterusnya. Adakah sama novel ini dengan novel sulung penulis? Tidak. Malah lebih baik!

Novel keduanya berlatarkan tempat yang sama, ya Afghanistan. Dan sudah tentu jika latar masanya pada tahun 1970-an, semestinya berlaku perang dan berlakulah penderitaan rakyat Afghan. Dan inilah yang menimpa Mariam dan Laila.

Mariam adalah seorang harami—anak luar nikah. Diusir dari rumah ayahnya, dia dikahwinkan dengan seorang duda lingkungan 40-an dari Kabul yang bernama Rasheed. Namun, perkahwinan yang disangkanya akan bahagia dan berkekalan lebih lama rupanya meleset. Kerana Rasheed inginkan seorang anak. Lebih-lebih lagi lelaki. Kerana Mariam tidak berjaya mendapatkan seorang cahaya mata, pergaduhan terjadi.

Laila, seorang remaja yang tinggal berjiran dengan Mariam, hilang kedua ibu bapa dan tempat tinggal akibat bom yang dilepaskan semasa pemerintahan Mujahideen. Terdesak menyembunyikan kehamilan seorang anak luar nikah, dia bersetuju mengahwini Rasheed.

Pada mulanya Mariam benci pada Laila kerana menganggap Laila sebagai perampas suaminya. Namun insiden dengan Rasheed menyebabkan kedua-duanya, Mariam dan Laila, menjalin hubungan yang amat rapat—seperti ibu dan anak, apatah lagi bila Laila dianugerahkan Aziza dan Zalmai hasil perkahwinannya. Mariam menjaga kedua-dua anak Laila seperti anak-anaknya sendiri.

Namun ambilalih oleh Taliban menjadikan situasi mereka lebih bahaya. Kelaparan, ketakutan melanda masyarakat Afghan. Dan bagaimana nasib kaum wanita? Mariam dan Laila tertahan diri di Afghanistan. Niat ingin mencari bahagia bersama, tapi mampukah?

Kandungan buku kecil molek ini dibahagi kepada empat bahagian (Part One—Part Four). Yang pertama dari Mariam kecil sehingga dia berkahwin, manakala yang kedua untuk Laila. Bahagian ketiga gabungan Mariam dan Laila dan bahagian terakhir adalah cerita Laila sepenuhnya.

Tersentuh, itu sahaja yang boleh saya katakan. Lebih tersentuh dari membaca The Kite Runner. Dan hakikatnya saya hampir menangis. Babak-babak yang menyentuh hati saya antaranya ialah babak kematian ibu Mariam; penderaan Rasheed kepada Mariam dan kemudiannya Laila dan anaknya; dan seterusnya babak Maryam dihukum hudud. Juga, sepanjang kisah ini saya tersentuh dengan hubungan erat Mariam dan Laila. Tambah lagi kepayahan Laila ketika melahirkan anak keduanya, ketika keadaan begitu darurat.

Anda bacalah, saya yakin kalian juga ikut terharu. 5 bintang!

*Akhirnya saya kembali membaca dan mereviu. Cuti panjanglah katakan.

November 01, 2008

Eclipse


Title: Eclipse (Twilight Saga #3)
Author: Stephenie Meyer
Publisher: Little, Brown
Year: June 2008(Paperback)
Price: RM39.90
Pages: 629

Ok, so this post should be posted like, a month or two ago. So that's why I'm still expecting my copy of Breaking Dawn (read the last sentence of this post). Enjoy. Oh yes and if you want to read my review for the first 2 sequels, click here: #1:Twilight; #2: NewMoon.

I still don’t get what the pictures in the first two books are trying to symbolize. Especially the second one, since Wikipedia also said that it brings no specific meaning relating to the book. But the third volume with the ribbon picture being torn into two portions—well that is to show the choice Bella has to make between two people. Jacob Black or Edward? Eclipse unravels it.

The fight is still on. Victoria, James’ vampire mate, is still trying to take her revenge towards Bella (Victoria didn’t even show up in New Moon, she was just mentioned). After provoking The Volturi, a vampire royal family, it became harder for Bella as they are trying to get Bella to become one of them. The situation worsened with the misunderstanding between vampires and werewolves, both are number one enemy to each other. Bella also found that she loves Jacob Black too—what would she do? Choosing to love between a vampire and a wolf-boy is definitely difficult. The army of dangerous and thirsty newborn vampires is coming, would the Cullens defeat them in order to save Bella?

The number of pages is increasing. But the story is not very much developed. No, what I mean is it is very slow developed. I wonder if this how the romance novels work out. I understand about Bella, a girl, the heroine of the story trying to convey her emotions in detail, but sometimes it’s a bit long and boring (My friend even says that you are like reading someone's blog or something..and I realise that its true!). I am hoping that the final book in this series, which has the most number of pages—which is 754—to be more suspenseful and thrilling. Well it must be me, not liking romance books. Or is it?

Apparently, Eclipse is better than book two, thanks for that fact. But somehow I still find Twilight as the best book in this saga. Eclipse’s climax point is very much interrupted by Alice’s vision, which already knows the newborn attacks’ direction and all; it is better when Alice don’t have that power. It would be more dramatic and full of surprises. Besides, I feel (sometimes) Jacob is a nuisance trying to get Bella’s attention, but then I think he is much cooler for a couple to Bella rather than Edward. So that means sometimes Edward is better, and sometimes it’s Jacob. Hmm am I biased, or what?

Well, hopefully Breaking Dawn could bring me much more excitement than Twilight. Hey, it’s the final book! What do you expect?

Oktober 08, 2008

New Moon


Title: New Moon (Twilight Saga #2)
Author: Stephenie Meyer
Publisher: Little, Brown
Year: May 2008(Paperback)
Price: RM39.50
Pages: 563

See my review for Twilight Saga #1: Twilight here.

Yes guys, this is a sequel. For Twilight—obviously. You definitely know when you see the cover. The font, black background, plus a little red element in the cover illustration. But of course you know it from looking to the author’s name below the picture there.

Still remember the prom night when Bella said to Edward that she was ready to be a vampire? And Edward rejected the decision. Realizing that Bella would be risked to death with the Cullens living around her, the family decided to leave. Bella was left lifeless and soulless, trying to forget about the Cullens’ existence.

But a meeting with one of the three nomadic vampires last year (in Twilight) in the meadow led to a disastrous turn in Bella’s current life. It becomes complex when Jacob Black came into Bella’s life—bringing a new happiness during Edward’s absence. But still, the Cullens’ flee has left a big impact on Bella—especially Edward—and a tragedy befalls her. Edward, learning this news, decided to end his life. What happens next?

Personally I love Twilight more than its successor. New Moon is quite monotonous, and not action-packed at all. Having vampires tailing you is much more suspenseful (Twilight) than to stop your boyfriend from committing suicide (New Moon). And Victoria, she was trying to attack, as she is the antagonist in this book, but she was just mentioned, trying to break the defense from the werewolves to approach Bella. Thus some reviewers even rated this book C+, a bit higher maybe a B. Bella also shows so much weakness and sounded so ‘uncool’ without Edward and Alice, I almost fell asleep through the 563 pages of this novel. Read for yourself, and you’ll understand what I’m saying. I myself would give this a C, maybe even worse, D. Sigh.

How about sinking your teeth in Eclipse? Probably it’s better. If you’re curious about what I would say about the third book, well, wait until next time.


Oktober 05, 2008

Sangeetha

*Dah puas beraya, jom membaca kejap..

Judul: Sangeetha
Pengarang: Azizi Hj Abdullah
Penerbit: DBP
Genre: Novel Dewasa
Halaman: 561
Terbitan: 2006

Tentang Buku Ini: Cinta tidak mengenal usia, rupa, darjat, bangsa dan agama. Cinta yang terluah dan disambut, alangkah indahnya. Cinta yang terhalang derita jadinya. Namun, bagaimana jika cinta itu cinta terpendam, datang tanpa diundang, keliru antara sayang dengan kasihan? Kata orang, adat muda menanggung rindu, namun jika orang tua yang memendam rasa, bagaimana?
Sangeetha, cerita cinta terpendam antara warga emas India dengan Melayu yang tidak diluahkan melalui kata-kata. Bagaimana kesudahannya?

*Novel Ini Adalah Pemenang Hadiah Novel Mastera 2007

Pendapat Saya: Saya ambil masa hampir 2 bulan untuk menghabiskan novel ini. Apa sebabnya, ada dua: 1. Mungkin disebabkan ketebalannya. 2. Mungkin disebabkan jalan cerita, terutama di bahagian tengahnya. Kalau ada sebab ketiga: Bahasa, mungkin? Agak banyak perkataan yang tanpa rujukan kamus, saya takkan faham (walaupun saya tak sempat sangat tengok kamus pun). Bila ambil masa 2 bulan, emosi ketika membaca buku ini beransur-ansur hilang. Yalah, dah mula bosan pun ada. Tapi jangan lupa, novel ini ada daya penariknya, barangkali itu yang membuatkan saya membaca hingga ke hujung.

Setiap bab dimulakan dengan sebuah puisi yang sedikit sebanyak menjelaskan isi bab tersebut. Kebanyakannya pantun, dan diambil dari hikayat-hikayat terkenal contohnya Hikayat Malim Deman ataupun Hikayat Awang Sulung Merah Muda. Secara tak langsung puisi yang dimuatkan ini dapat menimbulkan emosi kepada pembaca. Biar saya beri beberapa contoh pantun yang saya sangat suka:

Jangan berpauh-pauh padi,
Ada biduk serempu pula;
Jangan berjauh-jauh hati,
Asal hidup bertemu juga.

(Hikayat Malim Deman)

Rindu rendang bawa ke kandang,
Batang bayam ditumiskan;
Rindu siang bawalah bertandang,
Rindu malam ditangiskan.

(Hikayat Awang Sulung Merah Muda)

Enggang menunggu di pokok rimbun,
Anak kedidi si anak budu;
Renggang seminggu bagaikan setahun,
Merajuk hati menjeritlah rindu.

Wah, emosi, emosi! Bayangkan dua orang yang saling merindui, tapi tak pernah meluahkan kata cinta. Dan bayangkan bila rindu itu menjadi-jadi, membawa rajuk tangis, membawa syak wasangka, sehingga terbayang-bayang di mata. Begitulah rindu dan kasih Sangeetha, janda 80 tahun, pada tukang kebun rumahnya Derus. Baginya Derus penyeri hidup di kala pikun kehidupannya. Juga pada Derus yang sudah 70 tahun, biar lebih muda, kadang memanggil Sangeetha dengan gelaran 'puan' atau 'kakak', merasakan perkara yang sama. Cinta itu buta, bukankah? Usia, agama mahupun bangsa bukan penghalangnya.

Bahagian tengah buku saya terasa agak bosan. Pada bahagian ini, kita akan banyak menelusuri rindu dan rajuk dua watak ini dan bagaimana berkembangnya cinta keduanya. Walaupun sedikit bosan saya tetap membaca perkataan demi perkataan ya. Dan saya kembali membaca secara serius setelah kemunculan adik Sangeetha, Meena, yang tidak ketemu berpuluh-puluh tahun lalu, berpisah kerana dahulunya ingin merampas suami Sangeetha, Viralal, yang telah pun meninggal dunia. Pada masa ini kemunculan Meena membawa rasa cemburu pada Sangeetha kerana kelakuannya terhadap Derus. Dan Derus menjauhkan diri kerana terasa dirinya tidak diperlukan lagi di rumah tersebut; bukankah sudah ada adik kandung yang dapat menolong Sangeetha di usia tuanya? Ah, masing-masing 'perasan'.

Antara lain elemen menarik: penggunaan simbol bangsa melalui alat muzik (gambus-Melayu, tabla-India), kehadiran binatang seperti kucing Sangeetha (Meo) dan merbuk hitam di hadapan rumahnya yang manja dan nakal, juga Moris Minor hitam yang mengeratkan hubungan Derus-Sangeetha. Usia tua digambarkan dengan perkataan yang sesuai, penerangan yang diberi jelas, juga perincian dalam penceritaan; menjadi bukti novel ini satu novel yang baik. Jangan lupa, plot dijalin dengan sangat bagus, setiap sebab berakibat dan tiada akibat berlaku tanpa sebab yang kukuh.

Tapi saya sedikit keliru dengan epilognya, adakah Sangeetha mengikut jejak langkah arwah suaminya? (Waktu ini saya terpaksa membaca dengan amat laju kerana sudah mahu pulangkan di perpustakaan, dah terlewat dua minggu, kena bayar RM2.40. Mungkin sebab itu kurang faham walau membaca muka akhir dua tiga kali)

Adakah saya mencadangkan buku ini untuk dibaca: Ya. Cubalah membacanya. Anda pasti rasa berbeza membaca kisah cinta warga emas ini. Tak bosankah membaca buku berunsur chic lit dan romance yang cliche yang melambak di pasaran kini? Tapi ya, anda perlu sedikit sabar membaca yang ini, kerana ia sebuah novel cinta beremosi, apatah lagi orang tua penuh dengan rajuk rindu tangis mereka. Ya satu lagi, anda boleh belajar banyak kosa kata bahasa Melayu melalui novel ini. Dalam bab-bab akhir penulis menggunakan banyak sekali ayat-ayat yang cantik, tak tertulis contohnya di sini. Teringin baca 50+ mukasurat terakhir Sangeetha sekali lagi!

Beli terus secara online di sini.

*Sangat gembira membaca telatah manja Meo dan merbuk yang selalu bertekuku-kuku dan beraww-aww serta berwar-war-kong itu. Merbuk nakal! Tahu-tahu Derus datang, di'beritahu'nya cepat-cepat pada Sangeetha. (foto diambil dari ujanailmu.com)

September 18, 2008

Membuka Hijab Sang Pencinta!

Judul: Hijab Sang Pencinta
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Tahun Terbit: 2008
Penerbit: Alaf 21
Mukasurat:
Harga: RM19.90

Volum akhir; Trilogi Bagaikan Puteri telahpun tamat dengan kemunculan buku ini. Saya tidak sempat pun menulis resensi untuk Cinta Sang Ratu. Tapi tak apa saya ingin teruskan juga, mungkin buku kedua itu lain kali. Apapun ini amaran buat yang belum membaca: Sedikit sebanyak entri ini mengandungi spoiler, jadi fikir dahulu sebelum habis membacanya!

Tentang buku ini: Rasa rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun kejahatan tetap memburunya. Seolah-olah mereka merupakan bayangnya.

Berita kepulangannya sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Berang kerana tidak dapat mengahwini Haryani, apatah lagi mengetahui kematian Sunan di tangan laksamananya Hang Tuah itu palsu--baginda menitahkan Panglima Awang Bagan memburunya. Demi keselamatan keluarga tercinta, Saifudin bersembunyi di sebuah gua. Dan hijab semesta masa pun terbuka buat kali ketiga.

Kejahatan tetap mengekori Saifudin, biar di abad 21 sekalipun. *Diedit dan diringkaskan dari blurb.

Pendapat saya: Sejujurnya saya sedikit bosan dengan stail penulisan RAM. Yang saya maksudkan ialah kesesakan watak di awal cerita yang tak berkaitan antara satu sama lain dan dicantumkan pada tengah atau akhir cerita. Kebanyakan novelnya ambil pendekatan itu. Juga, bosan dengan stail cerita yang kadangkala terlalu mudah diteka kesudahannya. Contoh terdekat Ungu Karmila. Kita mudah mengagak bunga ungu itu yang menjadi dalang. Tak dinafikan ada suspense tapi terlalu sekejap. Hijab Sang Pencinta kejutannya hanya di akhir. (Dan terlalu sekejap). Ada juga watak yang tak patut ditambah tetapi tetap dimasukkan. Contohnya kemunculan Putri Kober Gandring yang motifnya tersangatlah pelik. Ingin membalas dendam pada Hang Tuah, Kesultanan pula yang ingin dimusnahkan. Rupanya signifikan kemunculan puteri ini adalah peristiwa yang akan membawa Sunan kembali ke Tanah Melayu, itu saja, tapi wataknya macam terlalu diberatkan berbanding antagonis sebenar yakni Taghut. Ya, satu lagi keanehan ialah betapa mudahnya Panglima Awang Bagan menemui Saifudin di Palembang. Saya faham Saifudin itu punya naluri sufi yang membantunya dalam kembara. Tapi instinct si panglima ini sedikit sukar untuk diterima. Apa logiknya dia dapat menaakul Saifudin akan ke sana? Instinct orang biasa selalunya tak boleh pakai.

Nah, dahpun usai bercerita tentang kelemahan novel ini. Mari kita intai kekuatannya pula. Yang paling menyerlah ialah ketika peralihan zaman berlaku kepada Laksamana Sunan. Perubahan kurun 15 kepada zaman teknologi abad 21 merunsingkan Sunan. Unsur humour banyak kedapatan di story arc yang ini. Tergelak pula bila membaca bahagian Sunan memakai seluar jeans dan t-shirt. Ketat! Haha. Terpaksalah ayah Dani tolong betulkan seluar tu. Masa Saifudin guna telefon pun nak tergelak. Mana taknya, tak ke pelik bagi dia gagang bercakap! Haryani pula? Serasa saya dia memang sesuai buat Saifudin. Apatah lagi dia wanita pertama menambat hati Saifudin. Apa kesudahannya? Kahwin atau tidak? Jeng..jeng..jeng..(tak sanggup nak dedahkan, kesian yang tak baca lagi)

Dalam Cinta Sang Ratu, masih ingat Rajikin yang memperdaya Haryani ke Manggala? Di akhir CSR Rajikin menjumpai baka awal manusia serigala dalam bentuk jenglot. Dalam Hijab Sang Pencinta pembaca dikisahkan akan asal-usul Manggala yang diasuh Taghut sedari mula 'dicipta' sehinggalah dia menjadi jenglot tersebut. Yang ini saya suka. Kesinambungan misteri dari novel sebelumnya menambahkan perasa cerita. Namun sedikit janggal rasanya bila Manggala atau nama asalnya Cheng-De yang berasal dari China itu (dia ini khunsa, fakta ini janggal juga) tiba-tiba bila sampai di Sumatera boleh pula berbahasa Indonesia sih!

Kesudahan yang simbolik juga jadi penarik cerita. Pada awalnya saya kecewa kerana hampir separuh daripada buku ini Haryani tidak muncul-muncul. Tapi ia terubat di bahagian suku akhir bila Haryani kembali jadi protagonis wanita. Hmm, sepatutnya Haryanilah heroin dalam siri ini, tapi dalam buku kedua dan ketiga, macam side character pulak si Haryani ni. Tak apalah, epilognya memuaskan.

Sebelum membaca novel ini, dua fikiran berlegar di ruang minda:
1) Sunan tak akan dapat hidup bersama Haryani kerana faktor zaman.
2) Sunan kena tembak. Atau Haryani. Mungkin salah seorang mati. (Membawa kepada point pertama yang diorang tak boleh bersama dalam satu zaman)
Adakah tekaan saya benar? Sekali lagi..jeng..jeng..jeng..

Cadangan: Secara keseluruhan Hijab Sang Pencinta memang novel yang berbaloi dibaca, apatah lagi ingin melengkapkan koleksi trilogi Bagaikan Puteri. Kalau 'berhenti' setakat Bagaikan Puteri pun rasanya dah ok. Dua sekuel selebihnya bagi saya macam spin-off Saifudin saja. Mungkin dibaca untuk memuaskan hati (?) saja. Bagaikan Puteri saya kira lebih segar berbanding yang ini. Kalian nilai sendirilah, itu lebih baik. P.S: Cover kali ini menarik, syabas buat team grafik Alaf 21! (Setelah kecewa dengan cover Cinta Sang Ratu yang seperti menciplak Bagaikan Puteri hampir 100%)

September 13, 2008

The Prisoner Of Zenda


Kali ini walau buku bahasa Inggeris saya ingin berbahasa Melayu. Minta izin, takut-takut dirojakkan, jangan marah ya.

Rasa-rasanya semua kenal novel yang satu ni. Disebabkan ia sebuah novel yang wajib dikaji oleh pelajar Tingkatan 3 (zon mana dah tak ingat.) jadi mesti ramai yang tahu. Apapun biar saya ceritakan serba sedikit, terutama pada yang tak berpeluang mengkajinya. Ah ya, dan yang ini versi ringkas sebenarnya, yang mat saleh panggil abridged version. Kalau nak yang versi asal cari ajelah di kedai. Mesti ada punyelah.

Asalnya membaca yang ini sebab terpaksa. Nak PMR ni. Mesti kena baca kan? Tapi bila dah baca seronok pulak. Konflik politik dan cinta yang dihadapi oleh Rudolf Rassendyll semasa keberadaannya di Ruritania memang mengujakan. Percutian ke Ruritania untuk menyaksikan acara naik takhta Raja bertukar menjadi sesuatu yang tak dijangka. Rupa dan wajahnya seiras dengan King Rudolf waktu itu, menyebabkan dia terpaksa menjadi political decoy apabila raja ditangkap. Rudolf terpaksa menggantikan raja naik takhta untuk menyelamatkan situasi itu. Dalam masa yang sama dia diancam oleh musuh raja yang ingin merampas takhta--Duke Michael of Strelsau dan kuncunya Rupert of Hentzau--yang juga meracun Raja Rudolf V yang sebenar dan menjadikannya tahanan di Zenda.

Berdepan dengan konflik dari pelbagai pihak, Rudolf mesti mentadbir negara, juga perlu berhadapan dengan cinta. Ya, dia jatuh cinta dengan tunang Raja Rudolf V, permaisuri bernama Flavia, yang juga jatuh cinta padanya.

Raja yang sebenar mesti dikembalikan ke takhtanya. Tapi, Rudolf, bagaimana dengan cinta?

Menyentuh hati! Ya itu perasaannya saat membaca The Prisoner of Zenda. Pastinya versi asal lebih bosan sebab lebih panjang, tapi semestinya lebih adventurous. Yang ini pendek sangat, kejap je dah habis membacanya. Cerita terlalu compact. Padat. Pace jadi terlampau cepat. Hinggakan bahagian dengan Princess Flavia pun dipercepat, tak terasa dibuai cinta. Ahahaha gelinya (kata tak suka novel cinta). (Bukan tak suka, tapi tak berapa suka. Mungkin POZ dikecualikan sebab cinta diorang tak jadi kut.) Anthony Hope (penulis) ada menulis sekuelnya, tahun 1898 dulu..(ya POZ ni novel lama, tahun 1894). Tajuknya kalau ikut Wikipedia, Rupert of Hentzau. Teringin nak baca. Tapi tak pernah nampaklah pulak. Mana nak cari ek.

*Kata Din Paiman BADAR akan dihazafkan di Kisas. Macam mana tu? Apa sebabnya? Apa salah Badar?!

Ogos 24, 2008

Ulat Buku Menjajah Lembah Klang?



Semalam saya baru mengemaskini bahagian sidebar blog, kerana mendapati ia agak serabut. Setelah habis delete segala link ke laman yang tidak selalu dikunjungi (atau sebenarnya memang tidak diupdate langsung), saya menambah apa yang patut. Contohnya blogroll yang disediakan oleh Blogger.com--senarai blog yang tersedia dengan tajuk dan tarikh entri terbaru dimasukkan untuk blog-blog yang biasa saya kunjungi. Sangat praktikal sebab saya tak perlu tercari-cari lagi antara blog yang dah berhabuk dan bersawang dengan yang selalu dikemaskini.

Sambil tu saya masukkan blogroll untuk blog 'dunia perbukuan' juga. Ada yang biasa saya kunjungi selama saya menulis di blog ni, buat rujukanlah kononnya. Contohnya Dari Jiwa Rasa, sebuah blog yang amat informatif dan sarat dengan reviu buku, juga sedikit sebanyak pendapat tentang perkembangan semasa. Semenjak membaca reviu buku Ayat-Ayat Cinta oleh blogger tersebut, saya sudah 'terlekat' untuk melayari blognya. Tak kurang juga laman Ulas Buku oleh penulis yang saya kira 'misteri' sebab menggunakan nama pena 'myxpltk'. Unik, tapi sungguh saya ingin tahu apa maksudnya. Nama sebenar penulisnya saya dapat tahu dari blog Faisal Tehrani iaitu melalui respon komen oleh FT kepada myxpltk (harap-harapnya betul ejaan ni, susah jugak nak menaipnye dua tiga kali tanpa copy and paste) tapi rak perlu rasanya dicatatkan, manalah tahu tuan punya nama tak mengizinkan. Kupasan buku yang dibuatnya juga bagus, sampaikan komik dari Gempak Starz pun diulasnya (seingat sayalah. Linknya tak dapat dicari. Maaf).


Tapi saya terjumpa dua laman ni, yang isi serta gaya penulisannya bagi saya sangat menarik. Blog pertama dinamakan penulisnya The Book Bark! dan saya sangat suka reviu-reviu bukunya. Kami meminati genre yang sama nampaknya--fantasi. Namun dia ni seorang blogger (masih belajar lagi) dari New York, jadi tentunya dia mengulas buku bahasa Inggeris dalam bahasa ibundanya. Namun saya banyak belajar dari ulasannya setelah dua tiga hari menyelongkar isi blognya.


Dan yang satu lagi ialah blog and we also read. yang juga sangat-sangat menarik. Apa yang dimuatkan dalam blog ni? Gambar-gambar orang yang sedang membaca di sekitar Lembah Klang! Penulis blog ini ketika berjalan di sekitar bandar Kuala Lumpur, dia akan merakamkan gambar orang yang tengah membaca, tak kiralah, dalam bas ke, komuter takpun monorel ke, atau di Starbucks sekalipun. Lepas tu dia akan menanyakan orang tu apa yang dibacanya, sekali dengan pendapat peribadi ataupun buku kegemaran orang tersebut yang lain. Menarik gila! Saya sangat suka melihat ragam orang yang membaca ni, macam-macam ada. Ada seorang budak ni kalau pergi mana-mana, mesti dibawak bahan bacaan. Lepas itu budak kecik ni mintak satu kerusi, dan ayahnya kata "the rest was automatic". Amboi budak ni memang dah suka membaca, ada buku, ada tempat duduk, melekat terus. Hebat sungguh. Saya kagum! Tahniah buat si cilik ni.

Bercakap tentang update-mengupdate ni, mana Din Paiman? Dah lama dia tak menulis post baru. Din mana ko menghilang??! Exam ke?

Juga, hari ini saya balik ke Shah Alam, dah habis cuti...tidak!!! Kerjaku belum siap lagi..

Ogos 22, 2008

Twilight


Title: Twilight (Twilight Saga #1)
Author: Stephenie Meyer
Publisher: Little, Brown
Year: September 2006 (Paperback)
Price: RM27.50
Pages: 498

About the book: When you discovered that the person you fell in love is an immortal vampire, what would you do? Would you sacrifice your mortality to become a part of it? Or would you just run to a safe place and be oblivious?

Thus Bella Swan, falling in love with a 108-year-old vampire Edward Cullen, wanted to be one too.

And knowing that vampires exist in this very world is not a good thing. Remember that, guys.

My thoughts: Twilight is a romance-fantasy novel, first in the Twilight series about human-vampire love. Well, when you read what the publisher got to say about this book, it stated: Deeply seductive and extraordinarily suspenseful, Twilight is a love story with bite. And I can assure you that’s quite true (but not the seductive part—I didn't feel seduced pun). For the suspenseful part, it seems the climax works. Mainly I would prefer just plain fantasy with a little bit of lovey-dovey in it, sure; and obviously romance is not my favourite, but the thing is, this book sure is good, lookin through both aspects. Yes, it has romance element in it, since it’s a romance novel, but then the plot and storyline is very well-written, thus making my perception of romance novels a bit less pessimistic. Besides that, I also like reading about the vampires. Meyer let them look like what we always see on tv but she tried not to make them exactly the same. Such as the vampires hates cross, it does not apply for Twilight's bloodsuckers. Then I thought vamps drank human blood, but Cullens do not. They drank animals'. Guess what Meyer call them? Vegetarian. Lol, seriously, that is funny-lah! Wonder if she considered the word herbivore? Haha.
However, though the book is good, I am not very excited about first-person perspective. Because the story must revolves only around one character at a time. This happens in Twilight and the other three books. Maybe Breaking Dawn, the last volume, can be an exception as it contains first-person perspective from two characters—Jacob Black and Bella Swan—hence provided more happenings. But all in all, Twilight is still an exceptional novel, a good debut from Meyer. Nonetheless Meyer wrote the first-person-perspective-storytelling in control, so I guess that’s my own problem for not liking how the story is told.

Though Bella is the main protagonists, I honestly love Alice Cullen more. She is absolutely adorable in this series! Well, maybe in Twilight, this 'adopted' sister of Edward still looks mysterious and a bit creepy, but then—in later sequels—when Bella start to hang out with her, look how it turned out! Alice is truly the centre of attention to me more than Bella is. I was disappointed in New Moon and Breaking Dawn to see that there were many events left without her. But then I realise, yeah, Bella's the main character. Alice couldn't be more popular than she is, right? Oh well.

Ah, the epilogue—how would Bella decide in the end? What would she choose, her family, or eternity? What an ending! Loved this one. The sequel comes with the title New Moon.

P/S: I like this book's cover! The publisher sure did a great job.

My suggestion: A good read for fantasy lovers, and romance too. Well, the story sure gave me some moments of surprises and suspense. All in all, I would give this novel 7.5 out of 10. Plus watch out for the movie—it's coming this December!

Ogos 13, 2008

Countdown to Inheritance Cycle Book Three #2: Eldest

Title: Eldest (Inheritance Cycle Book Two)
Author: Christopher Paolini
Publisher: Knopf
Published: March 2007 (Trade Paperback)
Price: RM39.90

A sequel. That means more adventure.

Last month I've reviewed the first volume in Inheritance - Eragon. The first book focuses on Eragon and his journey with Saphira, struggling between becoming Dragon and Rider, plus learning that their life is threatened by evil King of Alagaesia - Galbatorix. Later they joined the Varden, a rebel group, in a mission to take the King's cruel reign and replace it with peace. In the last battle, Eragon was badly injured, only to be awakened by a mysterious persona whose name was Togira Ikonoka, The Cripple Who Is Whole, inviting both Eragon and Saphira to the deep forests of Du Weldenvarden, waiting to answer questions that clouded their minds.

Thus Eldest brought us the tale when Eragon and Saphira had to travel far to the northest region of Alagaesia, inside the land of the elves. Together with the help of the dwarves, and Arya the elf, they journeyed and encountered many things - until they arrived and train with Togira Ikonoka. Meanwhile, things were not well in Carvahall. Roran must fight for the sake of his family, friends, village, and his lover Katrina - a fight that put his cousin Eragon in even graver danger.

I simply love how the story goes on chronologically in the novel. The story divided itself into three parts: Eragon, Roran and Nasuada, each told from their perspectives. Eragon, facing problems in becoming a rider, and in love; Roran with the aftermath of Eragon's escape from Carvahall; while Nasuada with the hardships in leading the Varden after her father's death. Then about the plot - it is simply packed with so many elements - action, romance, suspense - thus developing the story better. But the title brings more significance, and interesting consequences too. Similar to the prequel, the title is strongly related to a main character. Eldest is actually a secret that would be revealed much later in the book; a secret that I myself was taken by surprise. And this secret too is related to the the series' name: Inheritance. Curious, huh?

Anyway, I'm not very fond of books with too many pages. Yes - this book is 679-page long. Oooh, lengthy indeed. To think that this is going to be the thickest book I've ever owned. Certainly not. Breaking Dawn in the Twilight Saga has 754 pages. That's almost a 100 more than Eldest. I wonder whether Harry Potter and the Order of the Phoenix is thicker? For me 500 is okay. But over 600 is a bit excruciating. But the irony is: the thicker a book gets, the more I feel like reading the book.

And yes, this means that there's only about a month before the release of Brisingr, Inheritance's third volume.

Let the countdown begin!

Related Posts with Thumbnails