Mac 16, 2008

Kenali Diri: Signature for Success


Judul: Signature for Success
Penulis: Arlyn Imberman
Penerbit:
Tahun:
Harga: RM62.95

Ketemu buku menarik ini di perpustakaan. Topiknya bukanlah tentang tandatangan semata. Buku ini menghuraikan mengenai kajian personaliti melalui tulisan tangan seseorang, atau ringkasnya, grafologi.

Belajar mengkaji tulisan seseorang dengan buku ini memeang mudah, senang, ringkas, tapi padat. Pendekatan yang digunakan penulis untuk menghuraikan karakter seseorang ialah langkah demi langkah. Bermula dengan ciri-ciri pada sekeliling tulisan, kemudian ke dalam tulisan itu sendiri, seperti huruf, jarak antara perkataan, tekanan ke atas kertas, dan penafsiran secara Gestalt (menyeluruh) memudahkan pembaca amatur dalam grafologi untuk catch-up isi-isi penting dalam buku ini. Sekaligus menjadikan orang yang tak tahu apa-apa, bila membacanya juga berminat untuk mencuba bidang ini. Saya contohnya. Tertarik betul. Tak sangka tulisan sendiri boleh menceritakan banyak perkara tentang kita. Ini dihuraikan dalam buku ini juga. Kata penulis, tulisan kita sebenarnya 'ditulis' oleh otak, bukan oleh tangan. Rangsangan minda dan emosi seseorang mampu mempengaruhi tulisannya.

Disertakan penulis, beberapa kaedah untuk grafologi diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Memilih rakan, memilih pekerja baru, mengkaji sikap pelajar, sehinggalah ke memilih teman hidup. Dengan meneliti tulisan kita, ia dapat membantu proses self-discovery. Kemudian kita mampu memperbaiki kekurangan diri dan memperbaiki hubungan kita dengan orang lain di sekeliling kita.

Selain tulisan, tandatangan kita juga merupakan simbol diri kita. Jikalau tulisan tangan merupakan simbol peribadi (private) kita, tandatangan mencerminkan simbol awam atau public. Maksud saya begini. Tandatangan adalah sesuatu yang kita selalu gunakan di mana-mana kan? Ini merupakan cerminan diri kita di hadapan orang ramai. Manakala tulisan tidak kita selalu tonjolkan kepada orang ramai, jadi ini menggambarkan diri kita apabila tidak berhadapan dengan orang lain. Kalau tulisan dan tandatangan mencerminkan personaliti yang sama, ini bermakna dia menunjukkan dirinya yang sebenar di hadapan orang lain. Tiada apa yang disembunyikan. Dia adalah dia. Tapi jika berbeza antara dua, ini bermakna di hadapan dan di belakang umum, dia mempunyai karakter berbeza. Mungkin ada sesuatu yang perlu disembunyikannya dari khlayak ramai. Faham? (Pening jugak nak tulis kat sini, kalau tak faham tu, buat-buat faham je la)

Tak ketinggalan, untuk membantu pembaca mencuba grafologi, penulis menyebut mengenai cara-cara mendapatkan sampel tulisan seseorang. Perlu minta izin? Macam mana nak cakap pada orang yang kita mintak tu? Apa yang perlu suruh orang tu tulis? Panjang atau pendek? Semua terjawab dalam Signature for Success. Jika berminat dengan grafologi, apakata capai buku ini segera.

4 ulasan:

mudin001 berkata...

Menarik! Terima kasih atas perkongsian :)

DAN berkata...

sama2. mmg best. tak rugi baca buku ni.

fathiyyah berkata...

salam...uish,menarik ni..kalau nak suh ko tafsirkan tandatangan aku bley tak?

DAN berkata...

haha. i'm not a graphologist, i'm just a reader, but if u insist, maybe i'll try...haha

u're not serious rite?

tapi serius la, buku ni best. graphology ni kalau ikut kajian tak silap aku hampir 90% tepat.

Related Posts with Thumbnails