Ogos 24, 2008

Ulat Buku Menjajah Lembah Klang?



Semalam saya baru mengemaskini bahagian sidebar blog, kerana mendapati ia agak serabut. Setelah habis delete segala link ke laman yang tidak selalu dikunjungi (atau sebenarnya memang tidak diupdate langsung), saya menambah apa yang patut. Contohnya blogroll yang disediakan oleh Blogger.com--senarai blog yang tersedia dengan tajuk dan tarikh entri terbaru dimasukkan untuk blog-blog yang biasa saya kunjungi. Sangat praktikal sebab saya tak perlu tercari-cari lagi antara blog yang dah berhabuk dan bersawang dengan yang selalu dikemaskini.

Sambil tu saya masukkan blogroll untuk blog 'dunia perbukuan' juga. Ada yang biasa saya kunjungi selama saya menulis di blog ni, buat rujukanlah kononnya. Contohnya Dari Jiwa Rasa, sebuah blog yang amat informatif dan sarat dengan reviu buku, juga sedikit sebanyak pendapat tentang perkembangan semasa. Semenjak membaca reviu buku Ayat-Ayat Cinta oleh blogger tersebut, saya sudah 'terlekat' untuk melayari blognya. Tak kurang juga laman Ulas Buku oleh penulis yang saya kira 'misteri' sebab menggunakan nama pena 'myxpltk'. Unik, tapi sungguh saya ingin tahu apa maksudnya. Nama sebenar penulisnya saya dapat tahu dari blog Faisal Tehrani iaitu melalui respon komen oleh FT kepada myxpltk (harap-harapnya betul ejaan ni, susah jugak nak menaipnye dua tiga kali tanpa copy and paste) tapi rak perlu rasanya dicatatkan, manalah tahu tuan punya nama tak mengizinkan. Kupasan buku yang dibuatnya juga bagus, sampaikan komik dari Gempak Starz pun diulasnya (seingat sayalah. Linknya tak dapat dicari. Maaf).


Tapi saya terjumpa dua laman ni, yang isi serta gaya penulisannya bagi saya sangat menarik. Blog pertama dinamakan penulisnya The Book Bark! dan saya sangat suka reviu-reviu bukunya. Kami meminati genre yang sama nampaknya--fantasi. Namun dia ni seorang blogger (masih belajar lagi) dari New York, jadi tentunya dia mengulas buku bahasa Inggeris dalam bahasa ibundanya. Namun saya banyak belajar dari ulasannya setelah dua tiga hari menyelongkar isi blognya.


Dan yang satu lagi ialah blog and we also read. yang juga sangat-sangat menarik. Apa yang dimuatkan dalam blog ni? Gambar-gambar orang yang sedang membaca di sekitar Lembah Klang! Penulis blog ini ketika berjalan di sekitar bandar Kuala Lumpur, dia akan merakamkan gambar orang yang tengah membaca, tak kiralah, dalam bas ke, komuter takpun monorel ke, atau di Starbucks sekalipun. Lepas tu dia akan menanyakan orang tu apa yang dibacanya, sekali dengan pendapat peribadi ataupun buku kegemaran orang tersebut yang lain. Menarik gila! Saya sangat suka melihat ragam orang yang membaca ni, macam-macam ada. Ada seorang budak ni kalau pergi mana-mana, mesti dibawak bahan bacaan. Lepas itu budak kecik ni mintak satu kerusi, dan ayahnya kata "the rest was automatic". Amboi budak ni memang dah suka membaca, ada buku, ada tempat duduk, melekat terus. Hebat sungguh. Saya kagum! Tahniah buat si cilik ni.

Bercakap tentang update-mengupdate ni, mana Din Paiman? Dah lama dia tak menulis post baru. Din mana ko menghilang??! Exam ke?

Juga, hari ini saya balik ke Shah Alam, dah habis cuti...tidak!!! Kerjaku belum siap lagi..

7 ulasan:

fathiyyah berkata...

salam..td aku singgah blog 'and we also read'..best best...nk visit selalu laaa...hihi

oit,tak bgtau lagi kat aku pasal blog yg ko tk puas ati tu

DAN berkata...

best kan? kan? seronok tengok ragam orang yang 'khusyuk' membaca ni..sambil tau ape yg orang2 kl ni bace..

alamak, kena bagitau gak ke? takyah laa.....

Sivin Kit berkata...

Ayah si cilik ni :-) berucap, "Thanks for the encouragement on your blog!"

DAN berkata...

wow, i can't say i'm surprised to see ayah budak ni ada kat sini...!!!

yes, sama-sama..

Al-Faqiir Ila Rabbihi berkata...

adess dan... sorry sgt2 ak bkn tak nk menulis, tp masa yg ader ak gne utk wat mende lain.. maaf sgt2 nnt insya ALLAH biler semua settle ak tulis byk2.. (terharu ak..) ketahuilah walaupun ak tak post aper2, tp ak follow korg nyer blog..

DAN berkata...

takpe la din..
moga allah membantu dalam urusanmu itu.

aku nantikan 'kepulangan' itu!

fathiyyah berkata...

salam
aik?aku ingat aku sorg je bercuti dr blog..ko pon sama ke? nusy ke incik rasydan nii..

selamat berpuasa

Related Posts with Thumbnails