Mac 07, 2011

Imbasan 2010

Lompong kosong ketiadaan entri ini saya isikan dengan imbasan tahun lalu yang hampir-hampir saya lupa untuk kongsikan. Sedikit kecewa dengan pencapaian pembacaan tahun lalu yang boleh dikatakan jumlahnya sedikit.

Walau apapun, tidak berguna juga kalau terlalu difikirkan mengenai kuantiti kalau kualiti tidak diendahkan - sejauh mana saya menghayati dan memahami isi buku-buku yang saya baca tahun ini, itu yang sepatutnya saya pedulikan.

Saya masih terus-terusan membaca fiksyen dan bukan fiksyen dalam jumlah yang hampir sama, tetapi sekarang saya lebih yakin yang membaca fiksyen tidak begitu baik hasilnya - lebih-lebih lagi jika isi buku tersebut susah untuk dikaitkan dengan hidup Islami, realiti hidup, mahupun muhasabah sikap diri.

Apa ini bermakna selepas ini saya akan lebih lagi menyelesakan diri dalam timbunan buku-buku fakta dan realiti? Tunggu dan lihat. Buku-buku Islami juga sepatutnya saya beri lebih perhatian.

Awal tahun ini saya masih belum dapat membaca sebuah buku dengan proper, malah kalau ada pun yang berjaya saya habiskan, minda sudah kering idea untuk berkongsi isinya. Sama ada saya menghabiskan buku itu terlalu lama sehingga keterujaan untuk bercerita sudah pudar dek masa atau buku itu sendiri tidak banyak isi yang boleh menjadi refleksi diri.

Bagaimana ya, 2011 ini?

Berikut senarai buku yang telah dikongsikan tahun lalu (tajuk buku adalah pautan kepada entri berkaitan):

1. Syahadatul Haq - Abul A'la Al-Maududi
2. Tuesdays With Morrie - Mitch Albom
3. Specimens: The Spirit of Zoology - Roger Lincoln & Phil Rainbow
4. Bedar Sukma Bisu - Faisal Tehrani
5. The Alchemist - Paulo Coelho
9. The Mozart Conspiracy - Scott Mariani
10. Sinergi - Hilal Asyraf
11. 84 Charing Cross Road - Helene Hanff
12. Salju Sakinah - Zaid Akhtar
13. Night of Rain and Stars - Maeve Binchy
14. Brisingr - Christopher Paolini
15. Secangkir Teh Pengubat Letih - Hasrizal Abdul Jamil
17. Emak Ingin Naik Haji - Ulasan filem, adaptasi cerpen karya Asma Nadia
18. Ramadhan, Tetamu Yang Dirindui - Abdul Hadi Awang
19. Setengah Berisi, Setengah Kosong? - Parlindungan Marpaung
20. Umar bin Abdul Aziz - Abdullah bin Abdul Hakam
21. Bahlut - Faisal Tehrani
22. Bercinta Sampai ke Syurga - Hasrizal Abd. Jamil
23. Negeri 5 Menara - A.Fuadi


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails