Januari 05, 2008

Manikam Kalbu [yang menikam kalbu]


Judul: Manikam Kalbu (MK)
Penulis: Faisal Tehrani (FT)
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Tahun: 2007
Harga: RM25.00

Maafkan saya jika kalian rasa saya asyik menulis tentang karya FT. Rasa-rasanya sudahpun 3 novel FT dipaparkan, tapi apakan daya, karyanya memang menarik hati ini, jadi saya tulislah lagi, apatah lagi kariernya yang semakin berkembang membawa kepada penerbitan novel yang semakin banyak dan semakin cepat. Bakal terbit nanti, novel bertajuk "Karbala" (klik sini untuk lihat), manakala "Ketupat Cinta", sebuah novel bersiri akan terbit dalam Harian Metro. (rujukan blog FT) Pun tak sabar mendapatkannya.

Miau, miau.

Eh, jangan salah sangka, saya bukannya buang tabiat, tiba-tiba je mengiau tak tentu pasal, sedangkan saya bukannya kucing pun. Saya ni memang sejak azali dilahirkan sebagai manusia ok. Saya hanya teringatkan kepada narrator dalam novel Manikam Kalbu ni. Ya, seekor kucing. Terngiang-ngiang telinga saya akan omelan kucing comel tu.. lucu pulak tu. Bila baca si kucing ni bercerita, kadang-kadang tergelak sorang2 pun ada..tak tahan..dahlah kuat makan, miang pulak tu, selalu je mencari kelibat kucing betina. Ada satu kali tu, masa tuannya, Manikam Kalbu, melawat negeri China bersama Sultan Muhammad Syah, si kucing Madura ni pergi menyelinap ke taman larangan maharaja China..katanya "mahu mengintai kucing2 betina yang ada di kamar larangan, manalah tahu, ada gundik2 maharaja yang membela kucing betina yang lawa-lawa." Aduh, dasar kucing jantan.

Eh, galak pulak bercerita pasal kucing. Biasalah, saya memang peminat kucing. FT dah hasilkan satu novel yang menyediakan watak yang sesuai bagi saya nampaknya.

Berbalik pada MK. Pokok cerita ini sebenarnya tentang busana. Pelbagai maklumat boleh kita dapat dengan membacanya. Ada ilmu kain, ilmu menenun, rekaan fesyen, warna, seni jahitan, aurat, adat.. falsafah di sebalik baju kurung Melayu pun ada. Pendek kata terlalu banyak yang boleh dipelajari. Saya yang memang 'kosong' dalam ilmu jahit-menjahit dan busana ni, naik pening jugak mendengarkan nama-nama kain dan jahitan yang tak pernah didengar dan pelik pulak bunyinya. Sebagai contoh, antara kain yang disebut ialah kain baldu ainulbanat, kain rona kesumba murup, kain penurung patah dewangga, kain jelamprang, dan paling pelik, kain kindang kandu kindang kiani, dengarnya macam tongue twister pulak.

Selain ilmu busana dan sejarahnya, ada pula diselitkan ilmu tentang kucing. Hah, teringat pulak pada kucing betina saya di rumah yang gemuk dan montel perutnya, semontel kucing Madura dalam novel ni. Saya rela serahkan kucing saya untuk menjadi pasangannya! Pasti comel dan manja rupa mereka kalau duduk bersama. Haha.

Persis novel "Surat-surat Perempuan Johor", dan cerpen "Ratu Kosmetik", FT menceritakan novel Manikam Kalbu dalam dua zaman yang berbeza (zaman dahulukala dgn zaman moden). Bezanya, zaman moden dalam Surat-surat perempuan Johor dikaitkan dengan zaman kesultanan Johor, Ratu Kosmetik pula dengan Puteri Gunung Ledang, dan Manikam Kalbu pula dengan Kesulatanan Melayu Melaka sewaktu pemerintahan Sultan Muhammad Syah.

Bercerita pula tentang mesej dalam MK. Kita dah pun tahu yang setiap orang mempunyai peranan penting. Saintis mengkaji. Perdana Menteri mentadbir. Angkasawan meneroka. Tapi siapakah yang membalut tubuh mereka? Ha, inilah pula kepentingan jurubusana, pereka fesyen, tukang jahit! Boleh fikirkan betapa signifikannya mereka? Dalam MK, FT mengetengahkan persoalan aurat. Betapa aurat wajib ditutup, biar berfesyen segah mana pun. Tanggungjawab pereka pakaian bukan hanya mereka sesuka hati, tetapi mereka dengan berasaskan agama (Islam) dan budaya. Kalau seorang pereka fesyen mereka baju yang mencolok mata, dan ada pula si pemakainya, sudah dikira berdosa tu!

Kalau dalam karya FT "Tuhan Manusia", kata-kata yang akan kita ingat selepas membacanya, pastilah kata-kata ini: "Andai kota itu peradaban, rumah kami adalah budaya dan tiang serinya adalah agama." Dalam MK pula, kita tentu ingat ayat ini: "Sains itu hanyalah proses sedang seni itu hasilnya."

Ah, panjang pula manira berceloteh. Eh, terpengaruh pula dengan novel ini, serasa khial pula berada pada zaman Melaka. Oklah sebelum mula mengarut lebih baik dihentikan. Setakat itu saja rasanya ulasan kali ini.

*Gambar lain yang saya consider nak letak (mana lagi cantik ek?):


Ada beberapa gambar lagi, tapi malangnya tak dapat nak muatkan semua di sini. Hasrat hati nak padankan gambar kucing saya tu dengan ilustrasi kulit MK (oleh Sinaganaga) yang comel tu, tapi macam tak menjadi rasanya. Cuma satu lagi je gambar nak letak, nak tunjuk perut montel kucing saya (pre-production photo gak sebenarnya):

Besar kan perut dia?

Maka bermulalah senarai buku tahun 2008.

4 ulasan:

Al-Faqiir Ila Rabbihi berkata...

uwa dan ak dok pusing satu mph cari manikam kalbu tak jumper, seb baik bedar sukma ader ok gak la bg saper yg minat ekonomi ... huhu
gambar atas sekali tuh pling ok~!! weh ak raser ko patut amik course fotografi la~!!!

DAN berkata...

alamak din..aku pulak punye la tak jumpa bedar tu lagi..haha

Sofwah berkata...

*melompat dari blog FT*

Salam Ziarah :)

Saya juga suka MK - ketawa guling-guling baca :p

Kreatif sekali sdr mengambil gambar-gambar ni (saya juga suka yang diambil untuk NBSA)...

Salah seekor kucing saya juga begitu rupanya... tapi lebih lagi montel :p
Kini dia di rumah keduanya... jauh sedikit... lama tak jumpa :`(
Nampak kucing ni, teringatkannya...

Wassalam.

DAN berkata...

Saudari (?) Sofwah..
trima kasih atas komen!
dan trima kasih sudi mengunjungi blog saya ni.

Related Posts with Thumbnails