Mei 09, 2008

Karbala: Kuntuman Bunga yang Gugur


Judul: Karbala
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: Aberdeen
Tahun: 2008
Harga: RM18.80


" Bahawa setahun setelah kelahiran Hasan, Fatimah melahirkan Husin. Nabi datang kepadanya dan berkata, ‘Wahai Asma, berikanlah kepadaku puteraku.’ Kemudian dia menyerahkannya dengan diselimuti kain putih. Nabi mengazankannya pada telinga yang kanan dan mengiqamatkan pada telinga yang kiri, kemudian meletakkan dalam pangkuannya dan menangis. Asma kehairanan dan bertanya kepada Nabi.’ Demi ayah dan ibuku apa yang menyebabkan engkau menangis ya Rasul? Nabi menjawab, ‘Kerana puteraku ini’. Asma berkata, ‘Dia baru sahaja lahir.’ Nabi menjawab, ‘Wahai Asma, dia akan dibunuh oleh kelompok yang zalim, yang tidak akan mendapat syafaatku.’ Kemudian Nabi berkata, ‘Wahai Asma, janganlah engkau memberitahu Fatimah akan hal ini kerana dia baru sahaja melahirkannya.’ "


Jujur saya katakan, hampir tidak pernah saya mendengar kisah pembunuhan Saidina Husin, cucu baginda Nabi SAW. Mungkin hanya sedikit, amat sedikit, ketika di sekolah menengah dahulu. Dan tidak silap saya kerana ketika itu lsaya selalu mendengar lagu kumpulan nasyid Far East bertajuk "A'syura", yang liriknya hanya disebutkan kalimah Al-Husaini yang merujuk kepada Husin. Begini liriknya sedikit sebanyak:

Lembut tuturmu tegas membela agama
Gagah berani tiada tandingnya
Mulia akhlakmu didikan rumah kenabian
Penyinar segala kegelapan
Ibundamu penghulu wanita di syurga
Jelmaan bidadari di dunia
Menyintainya adalah suatu ibadah
Puteri kesayangan Rasulullah
Al-Husaini
Kepahitanmu kurasai
Terkorban kau menentang kemungkaran
Rebah tersungkur masih di dalam senyuman
Tabah hati menempuh cabaran
Ya Allah sampaikan salamku kepadanya
Pemergian tiada pengganti
Pemuda syurga gelaranmu di dunia
Kau pepohon penyinta ketaqwaan
Zuhud sifatmu redha setiap ketetapan
Pedoman engkaulah tauladan
Hancur tubuhmu bercerai di Karbala
Darah suci merah mengalir
Tenang nafasmu menyahut panggilan syuhada
Iringan wangian pengasih

Sayu, bukan? Susunan irama dalam lagu ini turut menghidupkan 'ratapan' terhadap kesyahidan cucunda nabi kita ini. Begitulah, karya Faisal Tehrani ini, cukup menghibakan. Sentiasa merentap hati pembaca menyedarkan tentang peristiwa berdarah 10 Muharam yang kita panggil dengan Hari Asyura. Di padang pasir Karbala, Saidina Husin bersama kurang dari 100 orang Islam dibunuh oleh kuncu-kuncu Yazid bin Muawiyah. Bekalan air diputuskan, tentera dibunuh, dipancung kepala, dirobek sesuka hati. Masya-Allah!

Karbala sebenarnya sebuah novel drama, mengambil konsep dramaturgi Syiah yang dipanggil ta'ziyeh atau ta'ziyah. Dalam sebuah ta'ziyah, tiada pelakon khusus untuk satu-satu watak. Pelakon-pelakon dibahagikan kepada dua kumpulan yakni orang soleh dan golongan fasik. Apabila watak Saidina Husin dikemukakan di pentas, maka salah seorang dari kumpulan orang soleh akan terus maju untuk melakonkan watak tersebut. Bagi babak lain mungkin orang lain pula yang membawa watak tersebut. Sama situasinya dengan orang fasik. Dilatarkan dengan muzik yang merupakan asas ta'ziyeh, dari akordian dan biola contohnya, suasana medan peperangan dan juga kesayuan peristiwa itu dapat disampaikan, dihidupkan pula dengan suara latar. Seni catan atau lukisan mahupun slaid gambar latar tempat padang pasir contohnya juga digunakan bagi menambahkan lagi kesan realistik pada drama tersebut.

Melalui Karbala, saya pastinya dapat mengetahui kebenaran di sebalik peristiwa Asyura ini (akhirnya). Drama ini bagaikan benar-benar 'dipentaskan' dalam kotak fikiran saya. Mengandungi 3 babak pendek yang berasingan, saya senang mengikuti susunan tragedi yang menimpa umat Islam tika itu, biar hanya ringkas tapi padat. Tukang cerita dalam drama ini sentiasa mengingatkan pembacanya bahawa kita ini umat yang lupa, sial, sepatutnya malu kerana tidak tahu akan peristiwa besar ini. Antara yang paling melekat dalam ingatan saya ialah ayat ini: 'Nabi o nabi, layakkah aku meraih syafaatmu di akhirat kelak andai apa jadinya di Karbala pun aku tak peduli'. Semasa membaca, perasaan kasihan sentiasa datang ke jiwa ketika menghayati episod-episod penyiksaan dan penyembelihan tentera Islam di pihak Saidina Husin. Benci sebencinya pula, pada saat saya membaca epilog babak satu, ketika Syimir bin Dzil Jausyan menyembelih Saidina Husin dengan begitu angkuh sekali!

Selain ta'ziyeh, terdapat juga wawancara bersama penulis yang dalam Majalah Millenia Muslim dan Dewan Sastera. Bahagian akhir buku ini pula mengetengahkan kertas kerja sejarah Boria Pulau Pinang yang asalnya merupakan seni dari kumpulan minoriti syiah di Tanah Melayu suatu ketika dahulu, yang juga seperti ta'ziyeh, yang fungisnya untuk meratapi kesyahidan Husin. Melalui kertas kerja ini pembaca akan mengetahui lebih lanjut mengenai ta'ziyeh dan boria serta sejarah masing-masing.

Jika anda peminat setia penulis anda mungkin sedar Karbala sebenarnya telah disiarkan dalam Dewan Sastera mulai Disember 2006 hingga Julai 2007. Tahun ini akhirnya ia telahpun dibukukan bersama.

Karbala, sememangnya sejarah dan akar revolusi yang mesti dihayati oleh semua.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum,saudara...
Saya sangat berharap agar saudara memeriksa semula dengan lebih TELITI sejarah kisah Karbala dan pembunuhan Saidina Husin Radhiyallahu 'Anh..
Apakah benar Saidina Yazid bin Muawiyah yang mengarahkan tentera-tenteranya membunuh cucu Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam itu?
Jangan terlalu mudah mempercayai kisah-kisah yang mencerca Saidina Yazid bin Muawiyah Radhiyallahu 'Anh..
Seperti karya-karya Faisal Tehrani,sudah semestinya sedikit sebanyak dia menyelitkan unsur-unsur Syiah didalamnya..
Harap saudara lebih berhati-hati dalam membaca karya FT..

Wallahu A'lam..

Related Posts with Thumbnails