Ogos 06, 2008

Detektif Indigo: Kembali (Siri Detektif Indigo #3)

Judul: Siri Detektif Indigo - Detektif Indigo Kembali
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: Ameen Kreatif
Tahun: 2008
Harga: RM16.00
Mukasurat: 224

Setelah ditinggalkan dengan cliffhanger yang mendebarkan dalam Ikan Fugu, Lukisan dan Jimson, penulis berjaya membawa sekuel yang makin penuh dengan suspense. Kes penculikan Prof. Aslan, Setiausaha Agung OIC dan pengasas Akademi Indigo, Dr. Recep Gul menjadi suatu ancaman kepada masyarakat Islam dunia. Kumpulan Detektif Indigo terpilih dari serata dunia dipanggil untuk menyiasat kes sulit ini. Dan yang terpilih itu termasuklah enam sekawan dari Maktab Rendah Indigo Sepang - Chen-chung si hafiz, Faruq yang serba tahu, Mihrimah Maryam pakar sains forensik, Ruzbihan yang tajam deria baunya, Rabiah Zaitun si ahli kimia, juga entomologis, Isamu Nakamura. Dalam penyiasatan itu mereka merungkai suatu konspirasi besar yang melibatkan seorang tenaga pengajar mereka, di samping menyelesaikan kes pembunuhan seorang kejam seorang pelajar.

Cerita yang nampak ketara perkembangannya. Berbanding dua prekuel detektif Indigo sebelumnya, saya rasakan karya ketiga ini ternyata amat baik. Jalinan plot amat baik, dan misteri demi misteri mampu membuat pembaca teruja menelitinya, malah cuba menaakul sendiri. Saya sendiri, sungguh tertarik dengan konspirasi yang melibatkan Dr. Mama, tenaga pengajar enam watak utama cerita ini. Apatah lagi kelebihan Chen-chung yang telah dinyatakan dalam volum pertama lagi, dan masih menjadi misteri: IQ setinggi 357, sedang rakan-rakan lain hanya mencecah IQ dalam lingkungan 120-200.

Tidak banyak novel penyiasatan yang berkualiti yang boleh diperoleh di Malaysia. Yang masih saya ingat pun, masa sekolah rendah dahulu sering membaca Siri Salma, atau Siri Lima Penyiasat (tak berapa ingat) yang sebenarnya diterjemah dari karya Inggeris Nancy Drew ataupun Hardy Boys, juga siri penyiasatan Enid Blyton, tapi tidak begitu dekat dengan jiwa saya, mungkin kerana karya tersebut merupakan terjemahan yang masih mengekalkan watak, latar dan dialog asal. Detektif Indigo, berbeza sekali, kerana punya nilai agama dan moral yang disisipkan bersama. Ternyata, novel Detektif Indigo ini mampu melangkah lebih jauh, jauh lebih baik dari novel-novel Inggeris ini!

Dan sekali lagi, Detektif Indigo Kembali meninggalkan pembaca tertanya-tanya, dengan cliffhanger yang lebih mengujakan. Kemunculan seorang pelajar baru, guru ganti yang bermuka ngeri, dan rintihan misteri dalam jaringan telepati Indigo. Apa lagi rahsia yang perlu dibongkar?

Sama-sama nantikan buku keempat dari siri ini. (Maaf kerana tidak menulis mengenai dua volum pertama - mungkin lain kali, insya-Allah. Mahu beli Siri Detektif Indigo secara online? Boleh berbuat demikian di sini)

*Alhamdulillah, saya berjaya mendapatkan autograf dari penulis ketika membeli naskhah ini, dan beserta tandatangannya dia menulis: Rasydan, mahu jadi detektif yang mana? Biar saya jawab di sini: Kesemuanya, boleh?

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails