Ogos 17, 2009

Angels and Demons

Judul: Angels and Demons
Penulis: Dan Brown
Penerbit: Corgi
Tahun: 2001
Bil. mukasurat: 620
Harga: RM34.90

Teruja benar membaca naskhah karya Brown ini. Agak ketagihan juga menghadam isinya. Barangkali kerana saya sukakan misteri dan organisasi rahsia (terbayangkan V.F.D kesukaan saya dalam A Series of Unfortunate Events karya Daniel Handler). Atau mungkin juga kerana deretan rekaan seni ambigram dan penyelesaian teka-teki yang menguja penaakulan. Robert Langdon dan Vittoria Vetra, dua protagonis cerita ini, dalam masa kurang daripada 24 jam perlu menjejaki pencuri partikel berbahaya dari pusat kajian nuklear CERN di Geneva, iaitu antijirim (antimatter), yang mampu menjana letupan hampir 5 kiloton. Pencuri ini turut membunuh ayah Vittoria, dan lebih mengejutkan pembunuh ini mendedahkan dirinya sebagai ahli sebuah organisasi lama--Illuminati--yang dipercayai sudah pupus 400 tahun lalu. Kini mereka muncul kembali untuk membalas dendam terhadap Gereja Katolik di Vatican City atas apa yang berlaku lama dulu dengan menggunakan antijirim tersebut. Demi tujuan itu juga, 4 orang paderi Preferiti, yakni calon utama untuk menggantikan Pope yang baru meninggal dunia, telah diculik oleh mereka.

Maka, dalam kurang dari 24 jam Langdon dan Vetra harus segera menjejaki Illuminati melalui labirin Path of Illumination yang menunjukkan kedudukan markas kuno rahsia mereka--mencari antijirim ini sebelum ia meletup dan cuba menyelamatkan paderi-paderi tersebut dalam masa yang sama.

Semakin saya membaca, semakin tertanya-tanya, yang mana fakta dan yang mana fiksi? Pelbagai reaksi pembaca timbul dari fakta-fakta yang dikemukakan oleh Brown. Dikatakan Illuminati memang oragnisasi yang wujud, tapi sejauh mana kebenaran fakta sejarah mengenai ahli dan keterlibatannya dengan Gereja Katolik seperti yang tercatat dalam novel ini?

Sebenarnya, banyak yang tidak benar kerana Brown menggunakan pendekatan pseudo-sejarah. Gabungan realitas dan mitos mengenai Illuminati ini dijalin dengan peristiwa sejarah Galileo Galilei dilarang Gereja menyebarkan fakta heliocentrism pada 1616 telah membentuk suatu sejarah fiksi yang hampir saja menyebabkan pembaca percaya. Apa yang mengejutkan saya ialah hasil seni dan skulptur sekitar Rom dan Vatican City yang dimanipulasikan oleh penulis untuk membentuk labirin Path of Illumination itu begitu meyakinkan, sepertinya, markas itu memang wujud, apatah lagi artwork Bernini yang ditampilkan sebagai petunjuk memang dibuat khas berdasarkan 4 dari elemen pancabuta--bumi, angin, api dan air.

Saya sempat menonton filemnya, dan setelah membandingbeza, biarpun banyak plot yang dibuang dari buku (prosedur biasa untuk adaptasi buku ke filem) filemnya saya rasakan lebih memberangsangkan. Lebih terasa fast-paced dan cemas, tidak seperti dalam buku. Proses penciptaan antijirim di makmal juga diubahsuai berdasarkan teknologi terkini dan lebih logikal. Penggunaan watak yang dirasakan terlalu banyak dalam novel telah diminimumkan dan diubah karektoristik yang lebih baik, di bahagian mana-mana yang patut, menyebabkan saya menonton filemnya 3-4 kali.

Saya sangat tertarik dengan lakonan Ewan McGregor sebagai chamberlain Patrick McKenna (atau dalam buku Carlo Ventresca) ketika babak ucapannya kepada paderi-paderi mengenai sains dan agama (juga ada di dalam buku, tetapi sedikit berbeza isinya) yang saya kira sangat meyakinkan. Katanya, "...science and religion are not enemies. There are simply some things that science is just too young to understand." Ingat kata-kata Einstein?

"Science without religion is lame, religion without science is blind."

Sains dan agama, khususnya Islam, adalah selari pada fitrahnya. Tidakkah kita lihat tanda-tanda agung suatu kuasa yang Maha Pencipta? Letupan Big Bang contohnya. Kalau di dunia kita lihat letupan bom di mana-mana, tapi yang muncul hanya kemusnahan, keruntuhan, dan bencana. Namun di sebalik Big Bang, letupan yang sangat besar itu membentuk satu semesta yang agung, cantik dan tiada langsung cacat-celanya--bukan orak-arik seperti kesan letupan di muka bumi! Biarpun novel ini tidak mengarah kepada Islam, tetapi dalam konteks umum, kita harus ingat agama dan sains tidak harus dipisahkan. Sains memerlukan Islam sebagai wacana dan batasnya, bukan kajian membabi buta sehingga sanggup mengklon manusia!

Lain daripada itu, Angels and Demons juga membawa banyak persoalan berat berkenaan akidah yang saya rasa elok untuk buat pembaca berfikir. Cukupkah keyakinan kita akan kekuasaan Allah? Dapatkah kita berhujah jika kita diperdebat hebat oleh para ateis? Angels and Demons sedikit sebanyak membuka persoalan ketuhanan dan keimanan ini.

Minat saya pada hasil seni dan monumen lama yang bersejarah juga antara sebab saya terus membaca buku ini. Kaya dengan haril arkitektur dan seni sekitar Rom dan Vatican City, karya ini seharusnya ditatapi bagi yang meminati bidang ini, dan tentunya lebih baik jika dapat menonton filemnya sekali. Karya Bernini seperti Habakkuk & the Angel dan Ecstasy of St. Theresa, serta rekaan senibina St Peter's Basilica oleh Michelangelo akan lebih jelas nilai estetikanya dalam filem, apatah lagi jika pembaca seperti saya tidak berpeluang melihatnya di Itali.

Pesan saya, fiksyen tetap fiksyen, maka jangan hanya terima semata, kaji dan gali maklumat dahulu, jangan terus percaya 100%.

Untuk bacaan tambahan mengenai fakta dan fiksi sejarah Angels & Demons klik sini atau mengenai sains antijirim di sini.

helaianRindu: Cuti lama, tangan ni pun dah keras agaknya. Dah lama tak melukis dengan serius.

2 ulasan:

mine pc berkata...

mcm mna nk tanam minat bc bku2? in ur personal view. tq 4 sharing in advance. =)

dan berkata...

to mine pc,

4 me, kalau yg x cenderung utk mmbaca ni, cara terbaik rasanya kena cari bhn bacaan yg dia minat. contohnya, kalau pelajar architecture, mestilah dia cari buku2 pasal archi kan. atau kalau dia minat belajar sejarah dunia, carila buku2 berkaitan. nak lagi sng, mintak pndgan org buku mana yg bgus dan sng nk baca. perlahan2 nnt insya Allah lebih dkt ngan buku. tapi kena la set mind betul2 nk mmbc. jgn sesekali anggap bc ni bosan etc etc.

depends kat setiap org la sebenarnye. but then, i suggest start from what u're interested in. sbb bila dia thirsty to get those knowledge about it, dia akan cari dan carik lagi...

hope this helps. lets read!

Related Posts with Thumbnails