Ogos 16, 2009

Bila Tuhan Berbicara

Judul: Bila Tuhan Berbicara (BTB)
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: Ameenbooks
Tahun: 2007
Bil. mukasurat: 374
Harga: RM21.90


Ingat lagi peristiwa tsunami 26 Disember 2004? Bagaimana di Acheh, ombak yang mampu mencapai 30 meter tinggi itu menghancur dan meranap segala yang dialui, tetapi akhirnya sebuah masjid kukuh berdiri di tengah-tengah padang jarak. Bukankah jelas ini bicara Tuhan? Peristiwa ini diambil sebagai inspirasi untuk premis BTB, namun dalam bencana berbeza, iaitu gunung berapi VEI-8 di Danau Toba meletus--Singapura mungkin tenggelam!

Novel/drama BTB mengisahkan tiga orang pemuda yang bertemu secara kebetulan di dalam sebuah bunker bawah tanah tinggalan tentera ketika mencari perlindungan daripada orak-arik bencana cataclysmic tersebut. Saat menunggu dengan cemas, mereka tertidur, dan ketika terjaga, mereka mendapati dunia sudah melalui zaman ais kedua, hampir 10000 tahun di masa hadapan--dan kini berada dalam sebuah dunia baru, yang diperintah oleh seorang wanita dengan gelaran Paduka Ratu. Kenapa, terasa familiar? Ya, kisah Ashabul Kahfi. 7 pemuda yang lari dari pemerintahan Raja Decius di Ephesus, ditidurkan di dalam gua dan terbangun beratus tahun di masa hadapan. Mungkin sudah ada yang membayangkan trilogi Bagaikan Puteri karya Ramlee Awang Murshid. Klise? Tidak sekali-kali. Kisah Ashabul Kahfi bukankah kita sudah dengar saban tahun, tapi tak terlintas pula bosan, jadi makin takjub dan kagum adalah.

Drama Islam dan Homo Islamicus

(sumber: http://abiaqsa.blogspot.com/2007/07/homo-islamicus.html
Nota:
4JJ I di puncak rajah itu Allah dalam tulisan jawi)



"Sebagai seniman dan dramatis pun bila kita faham hal-hal ini dan tuan-tuan sebagai penonton pun bila faham hal-hal ini maka akan lahirlah model jiwa seniman yang Islam yang suci. Kita namakan mereka Homo Islamicus..." (hal.137)

Sebagai seorang dramatis sendiri, Faisal Tehrani menggariskan peranan-peranan drama Islam dalam membentuk peribadi individu yang menonton, Muslim mahupun tidak. Penulis menyandarkan drama Islam ini kepada gagasan teater fitrah yang dijelaskan oleh Sasterawan Negara, Cikgu Noordin Hassan. Kata beliau, teater fitrah ini perlu membawa penonton kepada menggantung atau menyandarkan diri kepada Allah (hal. 57). Dan kesannya? Lahirlah seorang homo Islamicus dengan iman yang takkan tergugat sama sekali keyakinannya oleh apa sekalipun. Enam prinsip teater fitrah ini ada dinyatakan dalam skrip drama BTB ini juga.

Mungkin rajah di atas boleh membantu kefahaman mengenai homo Islamicus ini. Perhatikan "Observation" dan "Ilmu" di atas. Menonton drama Islam sepatutnya berkesan meluaskan pengetahuan kita dalam pelbagai bidang ilmu.

Khutbah Agama?

Siapa kata drama Islam itu hanya 'khutbah agama'? Menerusi novel ini, pembaca dapat lihat tuduhan ini benar-benar salah. Perhatikan saja isinya, ada ilmu vulkanologi, ilmu sastera Islam, pengetahuan dalam bidang perubatan dan juga botani, malah sejarah dan geografi juga dimampatkan dalam drama tiga babak ini. Jangan risau, semua fakta yang diketengahkan itu insya-Allah tepat (sebab ada sebahagiannya saya cuba rujuk di internet). Tidak cukup dengan itu, tentunya ada ilmu agama itu sendiri untuk menyeimbangkannya. Ingat, Islam bukan hanya di masjid dan di surau!

Barangkali terlihat yang karya ini begitu serius; sudahlah dalam bentuk drama, penuh fakta dan tazkirah pula. Namun dalam kesriusan nada drama ini, terselit jenaka dan lelucon gaya tersendiri oleh penulis. Kadangkala satira yang dipersembahkan mungkin kelihatan berulang-ulang, tapi saya tidak pula rasa bosan atau terganggu. Antara komedi yang disertakan ialah watak-watak ini sebenarnya sedar mereka hanya berlakon di atas pentas teater; pengarah drama sendiri masuk menjadi watak tambahan yang kadang-kadang lebih-lebih pula actnya dari pelakon-pelakon drama ini sendiri; juga ketika di masa hadapan, penasihat Paduka Ratu itu menjumpai pelbagai 'kitab-kitab' lama yang tertanam jauh ke dalam bumi, yang rupa-rupanya majalah-majalah hiburan zaman kita yang penuh dengan gosip! "Mawi Tak Takut Gosip", "Siti Nurhaliza Saman Fitnah", dan "Kak Pah Lega"...ah membaca tajuk-tajuk headlines gosip ini pun dah buat saya tertawa sendirian.

Tidak kisahlah anda menghargai Bila Tuhan Berbicara sebagai sebuah novel atau sebuah drama; yang lebih penting, ilmu dalam setiap pembacaan itu jangan hanya lalu di mata, tapi sama-sama kita serap ke dalam hati dan minda.

Kalian juga boleh mengetahui lebih banyak mengenai asal-usul bangsa Melayu dan sejarah kedatangan Islam ke Alam Melayu melalui prosa segar ini.

*Lagi ulasan: klik sini, sini, sini atau sini.


HelaianRindu: Buku fiksyen tetap fiksyen. Rupa-rupanya The Da Vinci Code bukan semua yang dia claim fakta tu betul.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails