Ogos 30, 2009

Rindu Bau Pohon Tin

Judul: Rindu Bau Pohon Tin
Penulis: Hasrizal Abdul Jamil
Penerbit: Galeri Ilmu
Tahun: 2009
Bil. mukasurat: 165
Harga: RM18.00


Dalam satu dua bulan kebelakangan ini rakan-rakan saya semuanya sibuk menyediakan dokumen dan packing itu ini demi melanjutkan pelajaran ke luar negara. Musim ini semuanya tertumpu ke Amerika Syarikat ataupun United Kingdom dan Ireland. Yang ke Timur Tengah sudahpun terbang dua tahun yang lalu, kerana sesi persediaan mereka cuma 3 bulan sedang yang ke negara orang putih ini paling lama 2 tahun sesi persediaannya.

Dalam sibuk-sibuk itu, ramai yang cemas dan gentar, disebabkan ada yang mengatakan tidak cukup bersedia, mental mahupun fizikal. Mungkin secara mental lebih ramai yang menghadapi masalah, yalah, akan ke negeri orang yang penduduknya lain budaya, bahasa dan cara hidup. Tentu ramai masih tertanya-tanya apakah mereka sudah bersedia untuk hidup berdikari dengan berjauhan daripada keluarga.

Belajar itu adalah sebuah perjalanan jihad. Nafar menuju maslahat ummah. Itu pesan awal Ustaz Hasrizal dalam bukunya yang paling baru ini. Jadi, sememangnya akan ada susah senang dalam perjuangan. Mungkin ada yang belum bersedia, tetapi dengan melalui pengembaraan itu sendirilah, pengalaman akan mengajar kita suka duka hidup di negeri orang. Bersedia atau belum, kita akan ketahuinya setibanya kita di sana nanti.

Kenapa pohon tin yang terpilih menjadi tajuk buku ini? Kerana isinya adalah berkaitan catatan penulis sendiri semasa belajar di Jordan sejak 1993 di Mu'tah. Bau pohon tin itu adalah salah satu perkara yang sangat disenangi penulis, memberi kesan nostalgik yang teramat, sehingga kadang-kadang sekarang di pasar raya penulis sendiri mengambil peluang mencium bau buah tin dan zaitun...sekalipun buah-buah itu diimport dari California!

Kenapa Timur Tengah?

Dalam buku ini penulis menceritakan betapa istimewanya bumi Jordan. Mu'tah khusunya, adalah tempat bersejarah yang menempatkan makam tiga sahabat Rasulullah SAW yang syahid. Lewat sesi kuliah, peribadi profesor dan pensyarah serta telatah pelajar-pelajar dan masyarakat Jordan waktu itu, saya juga memandang Urdun satu tempat istimewa. Diceritakan betapa layanan yang diberikan oleh jiran-jiran Arab di Mu'tah kepada pelajar Malaysia begitu baik sekali ketika itu. Namun saban tahun situasi ini berubah apabila pelajar Malaysia semakin ramai. Bukan tidak terlayan, tetapi kerana sikap yang ditonjolkan.

Penulis menyatakan rasa kecewanya apabila pertambahan pelajar-pelajar malizi ini bukanlah menambah calon-calon ulama' tetapi hanya melahirkan perilaku yang tidak baik pula. Sesetengah ibubapa menghantar anak-anak mereka ke Timur Tengah semata-mata bertujuan menjadikan mereka 'manusia'. Memang tidak dinafikan di sinilah bumi para sahabat dan ilmuwan Islam dilahirkan, tetapi tambah penulis, jangan lupa Jordan sendiri bersempadan dengan negara haram Yahudi, Israel. Sejak perjanjian damai antara Jordan dan Israel dimeterai, perubahan mendadak berlaku kepada Jordan dan menjadikan suasana tidak seperti dahulu lagi. Justeru hal ini sedikit sebanyak membawa pengaruh buruk buat masyarakat tempatan dan sekitarnya. 'Manusia' yang diharap-harap itu mungkin boleh lahir, tatapi ada kemungkinan lahir pula 'manusia yahudi'.

Saya juga ada mendengar khabar-khabar angin yang tidak baik melanda rakan-rakan saya di sana. Harapan saya biarlah itu hanya khabar yang melayah seketika di telinga saya dan bukan suatu kebenaran. Saya masih memandang Timur Tengah sebagai destinasi istimewa mengaut mutiara ilmu Islam. Biar sehebat mana perubahannya, tentu masih ada individu yang benar-benar ingin mengutip mutiara-mutiara itu dan akhirnya bakal menjadi tokoh ilmu yang disegani suatu hari nanti.

Antara perkara lain yang termuat dalam buku ini adalah mengenai pengkhianatan kepada institusi khutbah, tragedi sedih melibatkan kematian sahabat penulis, perjalanan haji di tanah haram bersama pasangan warga emas yang sesat; kadang terisi dengan cerita hidangan-hidangan istimewa hanya boleh didapati di Jordan, serta cebisan-cebisan ilmu Islam tersampai dari kuliah-kuliah.

Penyampaian yang indah oleh penulis mampu menggamit kita kepada nostalgia lama. Ditulis menggunakan diksi Jordan dan selitan ayat quran, hadis dan pepatah arab; bersama selingan nasyid dan puisi ciptaan penulis sendiri. Disertakan dengan beberapa gambar kenangan, travelog ini sesuai dibaca oleh mereka yang bakal bergelar mahasiswa luar negara. Dan pastinya cukup khas bagi yang akan belajar di Jordan dan Timur Tengah. Simpanlah sebagai bahan tarbiah dan peringatan diri.

helaianRindu: Khabarnya ada kurma Israel terjual di Tesco.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails