Ogos 29, 2009

Israel Is Not Real

Judul: Israel Is Not Real: Negara Palsu di Tanah Rampasan
Penulis: Anwar M. Aris
Penerbit: Alam Raya Enterprise
Tahun: 2009
Bil. mukasurat: 152
Harga: RM18.00


Tatkala bom dan ledakan fosforus putih menyelubungi Gaza seperti cerawat-cerawat dari langit hujung 2008 lalu, media dari pelbagai negara terus mewara-warakan tragedi ini sebagai 'konflik Israel-Palestin' yang tak berpenghujung. "Konflik", bukankah itu satu propaganda dunia!? Dan kita terus-terusan juga menggunakan istilah itu apabila menceritakan krisis yang melanda umat Gaza. Sedar atau tidak, kata-kata itu melambangkan yang kita telahpun mengiktiraf Israel sebagai sebuah negara. Sedangkan, Israel hanyalah perampas tanah orang. Tanah suci umat Islam umumnya; umat Islam Palestin khususnya. Penulis mencanangkan idea ini untuk mengingatkan kita letak duduk perkara sebenar, dan peranan media kini dalam memutarbelit isu. Mungkin nampak remeh, tetapi sedarlah bagi umat Palestin ini satu penghinaan!

Buku ini menelusuri perjalanan umat Yahudi dalam membentuk sebuah negara sendiri. Bermula dengan idea yang dikemukakan oleh seorang Yahudi bernama Theodore Herzl, idea pembentukan ini diteruskan tahun demi tahun walaupun dia telah mati. Setelah beberapa lama berusaha, akhirnya atas bantuan England, mereka berjaya masuk ke bumi Palestin dan mengganyang negara tersebut. Orang-orang Islam di Palestin terpaksa menjadi pelarian. Dan dari situ bermulalah projek 'pemenjaraan' orang Islam di tanah mereka sendiri. Penjara terbesar di dunia!

Menggamit semula tragedi bersejarah itu, saya sejujurnya masih puji usaha-usaha negara-negara jiran seperti Mesir, Joradn, Syria dan lain-lain ketika itu. Mereka sedaya upaya menentang Israel dengan segala kelengkapan perang yang ada. Perang 6 hari, Perang Abu-Ageila, dan pelbagai lagi perang, kecil ataupun besar berlarutan demi mempertahankan negara umat Islam. Semangat yang kuat dan mendalam akhirnya membawa kepada pembentukan Hizbullah yang membawa gelombang baru penentangan Israel.

Tetapi, sekarang fenomenanya adalah sangat berlainan. Pengkhianatan demi pengkhianatan berlaku. Awal 2009 lepas Mesir tidak mahu membuka sempadan mereka demi menyelamatkan warga Palestin yang tercedera. Lebih menyedihkan, Presiden Mesir Hosni Mobarak sendiri mahu Israel ledakkan Gaza. Januari tahun ini juga, Mufti Arab Saudi, Syaikh Abdul Aziz As-Syaikh mengharamkan pengecaman ke atas Israel. Saya masih ingat lagi, isi sebuah buku yang saya baca lama dulu, tajuknya Gerakan Freemasonry: Musuh dalam Menghancurkan Islam oleh Hj. Nik Azran Muhamed dan Hj. Mohd Mahadi Isa. Ketika pemimpin Hamas Syeikh Ahmad Yassin masih hidup, dia melontarkan teguran sinis dalam sebuah amanatnya-- teguran khusus terhadap orang-orang Arab yang hanya berdiam diri, dan bersikap endah tak endah akan isu Palestin ini. Beliau berkata,

"...sesungguhnya aku, seorang tua yang lemah, tidak mampu memegang pena dan menyandang senjata dengan tanganku yang sudah mati (lumpuh). Aku bukan seorang penceramah yang lantang yang mampu menggegarkan semua tempat dengan suaraku (yang perlahan ini). Aku tidak mampu untuk ke mana-mana tempat bagi memenuhi hajatku kecuali mereka menggerakkan (kerusi roda)ku. Aku, yang diserang pelbagai penyakit dan ditimpa bermacam-macam penderitaan.

"Adakah segala macam penyakit dan kecacatan yang menimpa diriku turut menimpa bangsa Arab sehingga menjadikan mereka begitu lemah? Adakah kalian semua begitu wahai bangsa Arab, kaliandiam membisu dan lemah, atau adakah kalian semua telah mati binasa??" (hal. 19-26, Gerakan Freemasonry)

Harus diingat, biarpun 'cili' ini khusus untuk 'dimakan' bangsa Arab, kita sebagai umat Islam wajar 'terasa pedasnya' yang tanah suci ketiga kita dirampas sewenang-wenangnya.

Buku ini juga antara lain memuatkan prakata oleh Dr. Syamsuddin Arif yang menceritakan pengalamannya sedari dalam kapal terbang dari Frankfurt ke Tel Aviv sehinggalah jejak-jejaknya di bandar tersebut. Buku ini terbahagi kepada 3 episod, episod pertama mengenai tangga-tangga menuju penubuhan Israel melalui usaha Founding Father Theodore Herzl, episod 2 ketika berlangsungnya pelbagai perang sekitar Tanah Arab setelah Israel menjejakkan kakinya di Palestin, dan episod akhir mengandungi isu-isu semasa berkenaan reaksi masyarakat dunia terhadap tragedi yang melanda Palestin.

Terkenang pula lawatan saya ke Muzium Negara minggu lepas, yang mengadakan pameran khas kemerdekaan mengenai Rentetan Darurat di Tanah Melayu bermula 1948. Ketika itu masayarakat Malaya dibunuh, tempat tinggal dihancurkan, dan bas dan keretapi dibakar dan dimusnah. Dan saya teringat...

...seperti itu juga, bermula tahun yang sama kita diisytihar darurat, Yahudi yang jahat itu membina negara haramnya di Palestin!

Israel IsNOTReal!

helaianRindu: Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan, moga membawa gelombang kesyukuran dalam diri kita...apatah lagi di bulan Ramadhan ini...haruslah kita insaf.

3 ulasan:

fathiyyah berkata...

Haha, aku selalu rs nak tergelak bila sebut ttg merdeka. Tapi itu hakikat yg aku sukar mahu terima

wujudkah sebenarnya Malaysia yang merdeka?
Bukanah kita(remaja Islam) sepatutnya memerdekakan pemikiran kita dr penjajah yang tidak berputus asa mahu menghancurkan kita(remaja Islam?)

Sori,ter emo pulak

dan berkata...

westernization punye pasallah ni. diorg nak jadi moden, tapi diorg lupa westernization dengan modernization tu 2 benda berbeza. modernization thru islamic ways kan ada. but then they use westernization tu as tanda aras kemodenan. not true!

takpela, bnd ni mmg patut emo. nnt kalau org tak emo takde org sedar...

Tok Jogho berkata...

Cerita-cerita pasal Israel amat menyayatkan hati. Kalau kita follow pasal mereka ni, memang tak terjangkau dek fikiran akan penderitaan penduduk Palestin.

Pada siapa yang belum tengok video realiti sejarah asal Israel & Palestin, serta bagaimana proses penjajahan tanah Palestine berlaku, boleh klik link video di bawah: Occupation 101

http://video.google.com/videoplay?docid=-2451908450811690589

Related Posts with Thumbnails