Ogos 20, 2009

The Da Vinci Code

Judul: The Da Vinci Code
Penulis: Dan Brown
Penerbit: Corgi
Tahun: 2003
Bil. mukasurat: 593
Harga: RM34.90

Saya mengenali Angels and Demons lebih dahulu ketika tahun 2005, dan ketika tahun berikutnya saya cuba untuk membaca The Da Vinci Code kerana pada tahun itu filemnya ditayang di panggung. Namun apabila saya mengetahui isinya banyak berkisar sekitar agama Kristian, saya takut untuk membaca, takut-takut punya isi yang berpengaruh (semacam perasaan bila saya terlihat salib), apatah lagi Angels and Demons yang saya sebelum itu tidak sampai separuh pun, kerana waktu itu masih terlalu banyak kosa kata Inggeris yang tak diketahui (dan untuk merujuk kamus, maaf saya agak malas masa itu). Jadi saya biarkan saja tajuk-tajuk ini berlegar di dalam kepala.

Sehinggalah awal tahun ini, saya ketemu berita bahawa Angels and Demons telah dijadikan filem dan bakal ditayangkan dalam bulan Mei. Teringat akan bacaan yang terhenti dulu, saya terus membeli kesemua buku Brown sekaligus secara online tanpa fikir panjang.

Usai saja membaca bahagian pertengahan buku ini, saya sedar, tak hairanlah kecaman dan bantahan terus-terusan dihentam terhadap filemnya pada tahun 2006 dulu. Penganut Kristian beramai-ramai memboikot, malah membakar dan memijak-mijak poster-poster filemnya. Tak kurang juga orang Islam sendiri mengecamnya. Kenapa?

Kerana, dalam buku ini Brown mengemukakan pendapat kontroversi mengenai Jesus Christ, yang dia bukanlah anak Tuhan dan hanya seorang manusia biasa yang dilantik menjadi seorang nabi. Lebih menggemparkan Jesus juga dikatakan berkahwin dengan seorang wanita yang bernama Mary Magdalene, setahu saya dia juga antara para hawari, tetapi mengikut cerita orang Kristian Mary merupakan seorang pelacur. Gereja Katolik juga, dalam The Da Vinci Code, digambarkan sebagai institusi yang kejam, penuh konspirasi, dan sanggup melakukan apa saja demi menutup fakta tersebut, hinggalah ke hari ini.

The Da Vinci Code ialah pengembaraan Robert Langdon yang kedua, selepas Angels and Demons. Robert, seorang profesor simbologi, telah dituduh membunuh kurator museum Louvre, Jacques Sauniere, di Paris. Namun, atas bantuan cucu kurator tersebut, Sophie Neveu, mereka berjaya mengelak dari ditangkap. Sebelum kurator tersebut maut, dia meninggalkan wasiat berupa anagram kepada mereka berdua. Dalam saat cemas melarikan diri dari cengkaman pihak polis Perancis, Sophie dan Robert membongkar rahsia yang dahsyat: Jacques Sauniere adalah seorang ahli utama The Priory of Sion, sebuah organisasi underground yang punya misi untuk mendedahkan sejarah sebenar mengenai Jesus, melindungi keturunanannya dan maklumat mengenai Holy Grail dari cengkaman Gereja Katolik, yang selama ini membawa ajaran yang bertentangan. Organisasi ini turut menyenaraikan Isaac Newton dan Leonardo da Vinci sebagai ahli. Robert dan Sophie harus berdepan dengan musuh Priory, iaitu Opus Dei, yang juga mencari kebenaran mengenai Jesus itu dengan satu tujuan: memusnahkannya.

Jujurnya, buku ini tidak sehebat mana. Lambakan blurb yang memuji-muji kehebatan penulis kadang-kadang memualkan saya. Ya, memang kebanyakan buku berbahasa Inggeris menggunakan cara ini untuk menarik minat pembaca membelinya, walaupun kadang-kadang ia tidak sebaik yang dicatat. Kenapa saya katakan ia tak sehebat mana? Kerana bosan mungkin. Dengan leretan sejarah yang direka-reka. Dengan leretan tafsir simbol yang entah benar atau tidak. Secara peribadi, Angels and Demons saya rasakan plotnya lebih meyakinkan. Apatah lagi saya takut dengan fakta berani penulis yang Nabi Isa telah berkahwin.

Apapun saya puji kelebihan Brown dalam mencipta teka teki dan kod. Tak tersangka, teka-teki yang diwasiatkan oleh Sauniere sentiasa mempunyai 2 maksud. Dan kepandaian Brown memanipulasi hasil karya seni da Vinci dan senibina Piramid oleh I.M. Pei di Louvre juga begitu baik. Walaupun saya bukan peminat karya da Vinci, membaca novel ini membuatkan saya ingin sekali menjejaki Musée du Louvre ini untuk meneliti Mona Lisa dan Madonna of the Rocks antaranya. 'Memfiksikan' sains dan sejarah mungkin memang bidang penulis. Tambahan lagi, Nabi Isa berdasarkan sejarah Islam memang hanya seorang Nabi dan manusia biasa, bukan anak Tuhan, dan saya mesti bersetuju dengan perkara ini. Juga dikatakan Bible itu bukanlah dari Tuhan, tetapi dari manusia semata. Ada benarnya, Injil telah dicampuri dengan tangan-tangan manusia. Sekurang-kurangnya membaca naskhah ini membuka mata dan pemikiran pembaca mengenai keagamaan dan ketuhanan.

Kalau berminat membaca The Da Vinci Code, saya cadangkan pinjam sahaja. Tak berbaloi sangat membelinya. Kalau dapat menonton filemnya sahaja pun tak mengapa, lebih jimat masa dan filemnya pun tak dipotong banyak mana. Juga pesan saya statement penulis di mukasurat depan jangan percaya sangat. Kalau tak percaya, ada sebuah artikel dalam wikipedia, khusus menperjelas di mana salah silap 'fakta' yang dikemukakan. Boleh klik sini.

Juga boleh baca ulasan saya tentang Angels & Demons di sini.

Cuma boleh setuju dengan satu daripada reviu mengenai buku ini, kita takkan melihat catan The Last Supper (dan, karya seni lain) macam dulu lagi!

helaianRindu: Teringat pada Claude Monet dan catan-catan 'Impressionism'-nya. Suka benar.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails