Ogos 11, 2009

Jangan Hanya Menonton: I Love Ramadhan

Judul: I Love Ramadhan
Penulis: Sahrulazmi Sidek
Penerbit: KarnaDya
Tahun: 2008
Harga: RM16

Bil. Mukasurat: 259

Bila tiba saja bulan puasa tentunya ramai yang promote itu ini. Laungan 'pesta ibadah', edaran tazkirah dan leaflet khas Ramadhan, terbitkan makalah dan buku macam-macam. Dalam TV dan radio pun mesti lebih hebat, ada bacaan Al-Quran, rancangan dokumentari, drama dan cerita Ramadhan, tambah lagi ceramah-ceramah istimewa. Tapi, sedar ataupun tak, lebih ramai yang membaca, mendengar, memerhati, dan menonton tapi hanya menerima semata-mata. Bukannya hendak turut serta. Majlis khatam Quran, dia jadi penonton. Diajak bersolat terawih, tak mahu turut serta.

Begitu sedikit sebanyak intipati naskhah ini.

Dalam buku ini, Ustaz Sahrulazmi mempersembahkan panduan umum yang perlu diambil tahu oleh kita sebagai Muslim dalam bulan Ramadhan. Umum di sini bererti ia lebih dekat kepada suasana masyarakat Melayu Islam khususnya di Malaysia, dan situasi yang sering berlaku di dalam bulan puasa di kawasan tempatan. Lebih baik lagi, penulis menggunakan bahasa yang santai, jadi gabungan muatan isu semasa dan bahasa ini menjadikan buku ini sesuai untuk tatapan sesi keluarga.

Banyak perkara yang dibincangkan dalam buku ini, antaranya kelebihan bulan Ramadhan, perkara yang perlu dijaga ketika berpuasa, kategori-kategori puasa, dan lailatulqadar. Turut diselitkan, pengalaman penulis ketika belajar di Jordan, dan hadis-hadis Nabi SAW serta ayat-ayat Al-Quran yang elok dihafaz dan dihayati. Eh, takkanlah kita yang sudah puasa belasan atau puluhan tahun, masih tak tahu lagi dalil yang menyuruh kita berpuasa?

Pendekatan penulis lebih kepada menggunakan analogi atau memberi situasi yang membuat pembaca berfikir. Sedikit selingan humor dengan permainan kata juga dapat 'melegakan' pembaca untuk menghirup setiap bait nasihat dan muhasabah dengan lebih baik. Gastrick atau just trick?, Puasa atau puas-puas, Bazar atau bazir, dan juga tadarus atau tidur terus antara yang menghiasi kandungan buku ini.

Selain itu? Ada zikir dan doa. Ada sirah Nabawiyah. Ada falsafah. Dan di penghujung naskhah ini disekalikan juga beberapa peringatan tentang menyambut hari raya.

Bagi saya, buku ini enak dibaca di mana-mana, setiap masa. Fokus utama penulis ialah untuk mengajak kita menggunakan peluang Ramadhan dengan sebaik-baiknya, yalah, bukankah antara kelebihan Ramadhan, pahala sunat digandakan menjadi wajib, dan pahala fardhu mengganda 70 kali? Apapun, sedikit kekurangan yang saya dapati dan rasanya mampu diperbaiki adalah isi dan analoginya yang kadang sedikit meleret, yang membuatkan saya ingin melangkau mukasurat-mukasurat yang isinya hampir sama. (Tapi, saya yakin setiap perenggan ada manfaat tersendiri, jadi saya tak ketinggalan setiap patah katanya. Cuma, bukan semua suka membaca). Ilustrasi juga ada, tapi rasanya perlu ditambah dan dipertingkatkan lagi, kerana pasti anak-anak muda lebih senang membelek isinya.

Pendek kata, buku ini adalah hidangan Ramadhan yang sarat dengan ilmu, nasihat dan motivasi, dilengkapi lelucon tersendiri yang bukan saja mengajak kita menjadi cakna, tapi dalam masa yang sama berhibur di samping menghayati sebenar-benar erti Ramadhan. Menghayati ertinya turut serta berlumba mengejar kelebihan Ramadhan, bukan hanya jadi penonton setia yang bersorak di tepi sahaja!

Penulis boleh dikunjungi di sini. Ramadhan Karim!


*HelaianRindu: Belum pun masuk bulan puasa, aku dah main bunga api baki raya lepas sebab tadi (malam) rumah blackout.


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails