Ogos 27, 2009

The Last Olympian (Percy Jackson & The Olympians Book 5)

Judul: Percy Jackson & the Olympians Book Five: The Last Olympian
Penulis: Rick Riordan
Penerbit: Disney/Hyperion
Tahun: 2009
Bil. mukasurat: 381
Harga: RM5
9.90

Alhamdulillah, selepas tercari-cari buku ini dekat 2 bulan, berjaya order online Julai lepas melaui MPH. Tapi disebabkan kehabisan stok, terpaksa menunggu lagi sebulan baru boleh dapat bukunya, Rabu minggu lepas dapat melalui kurier. Sangat puas hati dan teruja, ambil masa lebih kurang sehari untuk habiskan buku akhir dalam siri Percy Jackson & the Olympians ini.

Kali lepas, dalam The Battle of The Labyrinth, Kronos, Raja Titan yang juga merangkap Raja Masa, berjaya hidup kembali dengan menguasai tubuh Luke. Anak Hades, Nico, pula mencadangkan Percy satu taktik yang berbahaya untuk mengalahkan Kronos. Dalam naskhah ini, Kronos telah mengumpulkan semua Titan, Oceanus, Krios, Atlas dan Hyperion serta merekrut dewa Greek minor, demigod (anak kacukan dewa-manusia), dan raksasa pelbagai jenis untuk menyerang dan merampas Olympus. Percy, yang diramalkan akan mati menentang Kronos demi menyelamatkan Olympus, perlu mengepalai pasukan demigod untuk melindungi Olympus yang terbiar tanpa penjaga. Zeus dan dewa Greek lain pula perlu menghentikan raksasa bernama Typhon yang sedang menuju Olympus. Perang akhir ini menentukan nasib takhta Zeus, kekal atau kembali dikuasai ayahnya Kronos.

Penulisan siri ini mungkin menjadikan pembaca sedikit janggal. Walaupun watak utamanya (Percy) sudahpun mencecah 16 tahun dalam naskhah ini, stail penceritaannya hampir tidak berubah dari buku pertama. Berbeza dengan karekter-karekter dalam Harry Potter, yang mempunyai persamaan dengan siri ini, yakni setiap buku mewakili satu tahun--pembawaan watak dalam siri popular karya J.K Rowling itu tampak matang saban jilid. Percy pula kelihatannya kekadang sedikit kebudak-budakan. Yang menampakkan kematangan Percy cumalah aspek cinta yang ditonjolkan, antaranya ketika dia perlu memilih antara dua gadis--Rachel Dare ataupun Annabeth--dan sedikit sebanyak cara bergaul dan berfikir. Tidak pasti ini satu drawback ataupun keistimewaan, ataupun kedua-duanya. Atau mungkin juga hal ini ketara kerana siri ini menggunakan sudut pandang pertama sepenuhnya dari Percy, yang sentiasa berfikir itu ini, meluahkan rasa hati, jujur melontar pendapat. Semua ini menyerlahkan keperibadiannya yang unik, biar umur bertambah, tapi personalitinya tetap sama.

Atau, mungkin saja penulis masih mahu mengekalkan genre kanak-kanak melalui siri ini, jadi untuk tidak merumitkan pembaca kanak-kanak, penulis mengekalkan stail dan bahasa yang ringkas (sesiapa pun boleh membaca buku ini kurang dari sehari). Tambahan pula anaknya ada yang mengidap dyslexia. Masih mahu menghibur anaknya dengan membaca bukunya, jadi dia memudahkannya atas sebab ini barangkali.

Mitos-mitos Greek itu sekali lagi berjaya dieksploitasi oleh penulis. Inilah faktor mengapa saya suka membaca siri ini. Namun saya rasakan plot yang diketengahkan dalam The Battle of the Labyrinth lebih mengancam, ketika mereka perlu mengembara serata Amerika Syarikat dalam labirin ciptaan Daedalus! Lagipun, watak Percy menjadi kegemaran saya juga, kerana dia adalah seorang yang selamba, acapkali ada gurauan dan jenaka dari mulut atau fikirannya. Tertawa saja saya, terutama ketika babak-babak cinta monyetnya dengan Annabeth, anak kepada Athena, dewa perang Greek.

Dewa Olympia terakhir yang dimaksudkan pada tajuk buku ini pula sebenarnya berkait rapat dengan Olympus, tempat tinggal para dewa Greek. Dewa yang dimaksudkan ialah Hestia, God of Hearth (saya tak tahu nak diterjemahkan perkataan ini secara kontekstual, "pendiangan" nampak tidak berapa sesuai walaupun secara literalnya ia agak tepat...mungkin kediaman (home) lebih sesuai). Mesej yang disampaikan Hestia adalah, sedahsyat mana peperangan, sesusah manapun perjalanan, tetap ada tempat kembali bagi semua.

Buku ini adalah buku terakhir dalam siri ini. Wrap-up yang memuaskan, walaupun rasanya siri ini masih boleh dipanjangkan sedikit lagi. Saya yakin jika ia diteruskan tentu ramai yang menyokong dan sambutan pasti sangat menggalakkan. Masakan tidak, buku pertama dalam siri ini, The Lightning Thief, bakal ditayangkan dalam bentuk filem live-action pada Februari 2010. (Saya tentu ingin sangat menonton filem itu nanti.)

Dan, lebih mengujakan, naskhah akhir ini lebih eksklusif. Di muka hadapan terlukis piktogram yang melambangkan Empire State Building di Amerika Syarikat. Olympus terletak di tingkat ke-600 bangunan tersebut. Warna hitam yang digunakan untuk kulit luar juga bukti lain. (Buku akhir Harry Potter juga menggunakan warna hitam!)

Baca ulasan The Battle of The Labyrinth (bahasa Inggeris) di sini.


helaianRindu: Mitos greek sangatlah absurd dan illogical, siapalah yang mereka-reka. macam manalah orang zaman tu boleh terima, aduhai.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails