Ogos 19, 2009

Bertemu Janji Allah

Judul: Bertemu Janji Allah
Penulis: Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Penerbit: Anbakri Publika
Tahun: 2008
Bil. mukasurat: 190
Harga: RM17.00


Kita memang tahu kelak kita akan dibangkitkan di akhirat, dihisab dan ditentukan destinasi abadi. Yang berdosa diazab neraka, yang beramal soleh menjejak ke lawang syurga.

Kita tahu itu. Tapi...

Benarkah ia semudah apa yang disebut-sebut itu?

Dalam buku karangan Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am Pas ini, kita disajikan dengan pengetahuan tentang hari akhirat dan peristiwa-peristiwa yang bakal terjadi di alam baqa' itu nanti. Memang, si pembuat maksiat akan diazab, tapi tahukah kita sejauh mana azabnya azab Ilahi di akhirat? Berapa lama kita akan berada di Mahsyar? Langsung tidak sama dengan hidup kita di dunia, masa mahupun kesengsaraannya. Tercatat dengan jelas dalam buku ini, kata Hasan Al-Basri:

"Pada hari itu semua muka manusia terpaksa memandang ke atas, kerana mereka tidak mahu memandang sesama manusia yang berwajah sedih, cemas dan resah disebabkan masing-masing di dalam kesusahan.."

Ya, pada hari itu, keluarga, sahabat handai, kenalan rapat sekalipun tidak dipedulikan. Kata-kata itu jelas menunjukkan yang melalui Hari Kiamat ini bukan semudah apa yang kita fikir atau sangka.

Lewat naskhah ini, Tuan Guru menceritakan detik-detik cemas, suka-duka dan susah senang ketika berada di Padang Mahsyar kelak. Penulis memperkenalkan kita dengan nama-nama hari akhirat yang begitu banyak, yang setiap satunya menggambarkan peristiwa, ataupun suasana pada hari tersebut. Hei, nama lain hari akhirat bukan kiamat saja! Yaumul Hisab (Hari Kira Bicara), Yaumus Syahadah (Hari Bersaksi), Yaumul Qisas (Hari Pembalasan), atau nama lain yang barangkali jarang sedikit kita dengar, seperti Yaumut Toomah (Hari Yang Melimpah), Yaumun Nadamah (hari Penyesalan) dan Yaumut Tabdil (hari Tukar Ganti). Setiap bab didekasikan untuk lebih kurang dua hingga tiga nama hari kiamat, beserta perincian akan maksud dan kejdian yang membawa nama tersebut.

Mungkin ada yang beranggapan, ah sudah bosan dengar hari akhirat, perkara yang sama juga, dosa pahala, syurga neraka. Tapi saya yakin, ramai lagi di luar sana yang belum mengetahui nama-nama yang saya sebut tadi. Itu baru sedikit, ada berpuluh lagi yang disenaraikan. Juga, penulis banyak memuatkan dalam peringatannya, teguran sinis buat khalifah ataupun pemimpin, khususnya mereka yang tidak menjalankan hukum Allah yang sepatutnya. Tambahnya lagi, hari itu kita akan disoal oleh Allah secara langsung, tanpa sebarang perantaraan. Hadis Rasulullah ada menjelaskan hal ini, yang bermaksud:

"Tidak ada seorang hamba pun yang dibangkitkan dari kubur pada hari kiamat, melainkan mereka akan berhadapan dengan Allah SWT tanpa juruterjemah."

Yakinkah yang kita boleh terlepas apabila berada sebegini langsung dengan Allah? Sedarkah kita anggota tubuh juga bakal menjadi saksi di perbicaraan kita nanti?

Namun, tidak dilupakan, ada juga perkhabaran mengenai mereka yang beriman, yang berlaku adil sebagai pemimpin; dan ganjaran yang menanti. Sebagai inspirasi bagi mereka yang belum menyedari akan tak tergambarnya balasan syurga itu. Saya sangat tertarik dengan sebuah hadis yang sangat panjang (maksud hadis yang ditulis dalam buku ini mencecah 4 mukasurat, lihat hal. 177-180, bab 36) yang menceritakan mengenai perkara-perkara yang Rasulullah SAW sendiri lihat. Peristiwa-peristiwa yang baginda lihat itu, semuanya berkisar tentang individu-individu yang diganjarkan Allah dengan limpah rahimNya hanya kerana satu amalan yang mereka lakukan. Ada yang dikelilingi syaitan yang ingin menyesatkan, tetapi amalan zikrullah itu menghambat syaitan-syaitan itu; ada yang didatangi Malaikat Azab yang sudah bersedia mengazab, tetapi diselamatkan oleh amalan solat fardhu dan sunatnya; tidak kurang juga yang terlalu dahaga, dan dihalau orang bila diminta olehnya untuk seteguk air, yang akhirnya didatangi amalan puasa orang tersebut membawa air sehingga hilang dahaganya; dan lebih hebat apabila orang yang sedang menjunam jatuh ke dalam kawah neraka diselamatkan oleh airmatanya kerana sesalan melakukan maksiat di dunia dahulu, menyambarnya, dan terkeluarlah dia dari neraka itu. Hadis ini memang amat panjang, ada lebih kurang 19 kisah disebut dalam hadis tersebut. Jadi jangan fikir amalan baik itu remeh, biar seseni apa sekalipun. Kutip sampah, ucap alhamdulillah selepas bersin, menyikat rambut..kita tak tahu amalan apa yang mampu menyelamatkan kita kelak!

Bagi saya, sudah tentu ilmu baru ini bermanfaat. Yang sudah tahu, tentu saja ini baik dijadikan tazkirah untuk menyegarkan kembali ingatan kita tentang hari akhirat. Cumanya, saya rasa isi buku ini kurang teratur, kerana kadangkala ada beberapa nama akhirat yang sama maksudnya, tetapi dibincangkan dalam bab-bab berlainan. Ada juga 2-3 isi dimasukkan dalam bab yang sama tetapi kurang kemas kerana tak ada perkaitan antara huraiannya. Mungkin penulis ataupun penerbit boleh meneliti hal ini. Rasanya pembaca lebih senang menghayatinya jika diatur mengikut maksud. Lebih senang mengingat.

Ramadhan pun sudah sangat hampir, jadi saya cadangkan buku ini sebagai persediaan kita, agar kita sentiasa beringat yang mati itu pasti tiba...

Anda juga boleh dapatkan buku Bertemu Janji Allah 2, yang juga sudah lama ada di pasaran.

Sama-sama kita beringat. Moga kita sentiasa di jalan redhaNya, Amin.

helaianRindu: bak kata Hlovate dalam Rooftop Rant, "to live well or to live hell? We choose."

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails