Ogos 24, 2009

Koleksi Baru!


Isnin (hari ini) saya bercadang mengambil slip keputusan A-level di Shah Alam. Tapi saya dahpun datang ke KL hari Sabtu lepas. Bayangkan 3 hari duduk KL, pergi ke Shah Alam pagi-pagi, diberitahu Head Programme cuti seminggu.Maka kenalah saya ambil slip itu minggu depan. Kecewa jugak. Tapi untung ada yang mengubati. Sempat membeli-belah buku di MPH Mid Valley. :)

Tajuk-tajuk yang saya beli hari ini:
1. Saladin karya Stanley Lane-Poole. Karya klasik yang ditulis pada tahun 1898, mengisahkan tentang Sultan Salahuddin Al-Ayyubi, dari kaca mata barat dan Muslim. Khabarnya karangan ini sangat popular dan menjadi rujukan ramai pihak kerana autentisitinya. Betul juga, kalau tidak takkan mampu bertahan seabad lamanya?

2. Terasing karya Hilal Asyraf. Nampaknya penulis muda yang baru bertapak ini dah mula menunjukkan belangnya. Novel mengenai akibat mengasingkan dan diasingkan oleh ukhuwwah. Sudahpun habis membaca, akan direviu dalam sehari dua ini. (Kesian dengan penulis, saya dah berjanji mereviu dua buku sulungnya lama dulu, tapi takpelah saya dahulukan dengan Terasing.)

3. Bukti-bukti Sains dan Sejarah: Kerasulan Muhammad karya Dr Danial Zainal Abidin. Semester akhir dulu, terjumpa buku ni di dalam bilik rakan sebelah. Terjumpa edisi kemaskininya tadi, jadi sebab tak dapat baca hari tu, beli terus lagi senang.

4. Setitik Darah di Bilik Bundar karangan SN Muhammad Haji Salleh. Sudah lama saya mengimpikan mengumpul karya-karya Sasterawan Negara ini, sekurang-kurangnya satu buku bagi setiap SN. Buku ini adalah kumpulan sajak dan puisi kembara penulis sendiri. Menarik!

5. Lamunan Puitis: Sebuah Trilogi karya SN Shahnon Ahmad. Puas saya menimbang-nimbang karya SN mana patut saya beli. Tadi ada kumpulan cerpen tebal A Samad Said, tapi disebabkan harganya RM40, saya memilih dua buku ini. Saya tak sempat meneliti ringkasan buku ini lagi, tapi yang pasti ia gabungan tiga novelet yang tak berkait.

Sekarang saya masih membaca Salina karya A Samad Said. Mula membaca buku ini 2 hari lepas. Agak-agak bila boleh siap?

helaianRindu: Ingat duit kau banyak lagi? Berhutang je kerjanya. (Menyindir diri sendiri)

2 ulasan:

Fathiyyah berkata...

Baru belikan buku Terasing utk adik aku hari tu..

nampak cm best..cepatlah reviu

:)

dan berkata...

ok, with pleasure. maybe aku akan post esok.

Related Posts with Thumbnails