Julai 19, 2010

Berpegang Pada Apa?: Brisingr & Nights of Rain and Stars

Kedua-dua buku ini saya baca sepanjang Jun-Julai. Sebuah di Malaysia dan sebuah lagi di UK.

1. Brisingr – Christopher Paolini (2008)

Ketebalan boleh mencecah 2000 mukasurat, kata penulisnya, Christopher Paolini ketika bercakap tentang penerbitan Brisingr. Itu jika dia mengikuti rancangan asalnya untuk menulis siri ini sebagai sebuah trilogi. Ketelitiannya dalam menulis setiap babak menyebabkan dia terpaksa memisahkan jilid ketiga ini kepada dua volum, menjadikan empat buku keseluruhannya dalam satu siri – The Inheritance Cycle, bukan Inheritance Trilogy lagi. 

Meskipun begitu ketebalannya yang menghampiri 800 mukasurat ini sudah cukup melelahkan saya. Berhempas-pulas saya cuba menghabiskannya tahun lepas selama enam bulan, tetapi gagal; dan sepulangnya saya tahun ini untuk cuti musim panas, saya berjaya menghabisinya dari awal dalam masa kurang seminggu. Saya dapati, persoalan yang dikemukakan mulai jilid kedua siri ini sudah semakin berat dalam Brisingr. Isu apa? Relijus atau agama.

Teisme, Ateisme, Pluralisme

Dalam volum 2, Eldest, penulis membawa persoalan ketuhanan melalui pembelajaran intensif Eragon dengan kaum bunian (elf) di hutan Du Weldenvarden. Kaum ini tidak mempercayai wujudnya tuhan atau sebarang kuasa ghaib yang lebih berkuasa di dunia. Sebaliknya berlaku pada kaum orang kerdil (dwarf) dan makhluk raksasa yang dinamakan Urgal – mereka beraliran politeism. Setiap tuhan yang mereka ‘imani’ ada fungsi dan lagenda tersendiri.

Setelah mencetus fikir bertuhan—ada ataupun tidak—pembaca disuguh pula dengan fikir pluralisme dalam Brisingr. Lawatan Eragon ke kompleks kediaman orang kerdil untuk membantu pemilihan raja baru mereka (menggantikan raja yang telah mati dalam perang Burning Plains di dalam Eldest) menjadikan Eragon berfikir dengan lebih mendalam. Apakah Tuhan itu wujud? Jika wujud, agama ras mana yang harus dia percaya? Atau, adakah setiap kepercayaan ras itu mengandungi secebis kebenaran?

Faham pluralisme ini telah menular lama, dan sangat bersalahan dengan ajaran Islam. Faisal Tehrani pernah mengupas isu ini dalam bentuk fiksyen bertajuk Tuhan Manusia (2008). Apa yang dicadangkan golongan ini ialah, semua agama sama dan benar, kerana mereka menuju hakikat kebenaran yang sama yakni bertuhan.

Tambah mencelarukan, saat Eragon dan naga tunggangannya Saphira menghadapi angin kencang yang menghalang perjalanan mereka, Eragon lantas berdoa pada Guntera, salah satu dari dewa yang dipercayai orang kerdil. Itu merupakan titik akhir paling signifikan mengenai kepercayaan Eragon terhadap agama dan ketuhanan – tidak pasti di akhirnya, dia berpegang kepada apa (dalam siri ini setakat ini).

Brisingr merupakan kesinambungan kepada Eragon dan Eldest. Eragon merupakan seorang remaja kampung yang ditakdirkan bertemu seekor naga bernama Saphira. Sebagai penunggang naga mereka perlu menyelamatkan Alagaesia (dunia fiktif) dari cengkaman pemerintahan kuku besi Galbatorix. Brisingr atau tajuk lainnya The Seven Promises of Eragon Shadeslayer and Saphira Bjartskular, mengisahkan Eragon melunaskan janji-janjinya dalam prekuel sebelum ini; seperti merawat bayi yang telah disumpahnya secara tidak sengaja, memperbaiki Isidar Mithrim permata agung orang kerdil, selain membalas dendam untuk beberapa kematian orang penting dalam hidupnya.

Jilid keempat masih belum diumumkan tarikh penerbitannya. Tidak sabar juga menanti kesudahan siri ini.

**********

2. Nights of Rain and Stars – Maeve Binchy (2004)

Maeve Binchy merupakan seorang tukang cerita yang saya kira sangat baik. Sebabnya adalah penulisannya sangat natural, sangat fitrah sifatnya. Sekurang-kurangnya saya rasakan ini tepat dalam novelnya Night of Rain and Stars ini. Binchy bermain dengan perasaan dan emosi manusia yang acapkali menganggu daya fikir rasional manusia.

Kalau Paolini memperhalusi penceritaan aksi dan gambaran suasana dunia Alagaesia fiksinya itu, Binchy merincikan pula sudut mainan emosi. Manusia sering berprasangka dan berfikir menggunakan pertimbangan akalnya sendiri semata-mata, tanpa bergantung pada sumber lain langsung. Mereka fikir taakulan mereka adalah yang paling betul, dan tidak akan sekali-kali menerima teguran orang lain dalam hal yang kononnya mereka lebih arif. Sedangkan emosi sedang menipu mereka (atau lebih tepat syaitan yang bermain-main dengan memanipulasi emosi seseorang).

Pertimbangan Tanpa Panduan

Empat orang pelancong dari Negara dan latarbelakang berbeza menjadi kawan secara tidak sengaja setelah menyaksikan tragedi kebakaran sebuah kapal di pinggir pantai Greece. Pemilik kafe di tempat pertemuan mereka itulah yang menjadikan mereka kawan baik. Namun setiap satu dari mereka rupanya punya masalah keluarga.

David dari England menghadapi tekanan dari ayahnya yang memaksa dia mewarisi perniagaan ayahnya; Thomas dari Amerika pula bercerai dengan isterinya dan menjauhkan diri dari anaknya demi memberi ruang pada mereka berkeluarga dengan suami baru; Elsa dari German terperangkap dalam masalah cinta dengan pengurus syarikat televisyen tempat dia bekerja; manakala Fiona dikecam oleh ahli keluarga dan kawan-kawannya kerana mengambil keputusan untuk bersama dengan teman lelakinya Shane yang berperangai buruk. Semua ‘melarikan diri’ ke Greece demi mencari ketenangan masing-masing.

Tidak ada peristiwa 'besar' yang terjadi sepanjang hampir tiga ratus mukasurat novel ini. Namun saya tidak sabar menamatkannya kerana watak-watak tersebut berkembang pesat dalam masa yang singkat, atas bantuan seorang penduduk tempatan bernama Vonni.

Bagi seorang yang sensitif dan sangat moody seperti saya, tentunya saya terpengaruh dengan watak-watak ini, bersama fikiran dan emosi mereka. Tetapi satu yang berbeza, mereka memang terlalu berpegang pada emosi semata-mata, sedangkan saya punya agama yang mampu menjadi kayu ukur pertimbangan saya.

Fiona contohnya, menjadi buta kerana cinta. Jikalau dia sekurang-kurangnya mendengar nasihat orang lain dan tidak larut dalam emosi sendiri sahaja, dia tak akan menjadi mangsa penderaan Shane teman lelakinya. Keputusan Thomas untuk berpisah dengan anaknya yang disangkakannya dapat meberi ruang rupanya satu penderitaan buat anaknya yang terlalu inginkan ayah kandungnya itu dekat di sisi.

Saya juga tidak lepas dari serangan emosi. Mujur ada kawan yang mengingatkan, dan mujur saya tidak buta, sedar bahawa saya masih punya agama yang menunjuk jalan keluar – sekalipun saya rasakan pertimbangan akal lebih disukai, bukan bermakna itu yang terbaik. There is always two sides of a story, jadi kita mesti memberi ruang untuk 'sisi kedua' itu mengimbangi pemikiran kita.

Memilih untuk menulis watak yang realistik dengan masalah yang realistik, semestinya menjadikan pembaca lebih dekat dengan cerita, berbanding mempamer watak bersifat terlalu ideal yang tak dapat dikatikan dengan diri. Itu kelebihan novel ini. Tidak salah jika Binchy memutuskan untuk menulis sekuel untuk naskhah ini, dalam bentuk novelet mungkin - memperihalkan kisah lanjut mengenai empat sahabat ini yang masih boleh dikembangkan. Nasib Vonni yang tinggal di kepulauan Greece itu juga masih belum diketahui. Saya tidak kisah untuk membacanya lagi.

**********

Kedua-dua buku ini layak mendapat entri masing-masing tetapi saya rasakan tidak guna juga meleret-leret mengulas. Keselarian dua novel ini tercetus dalam benak saya malam semalam, memandangkan watak-watak utama dalam dua novel ini masing-masing menjelajahi pegangan mereka dengan sangat mendalam. Apatah lagi, pegangan mereka itu wajar dimuhasabah kita bersama, kerana kedua-duanya berhubungan rapat dengan pegangan agama.

Malah kita telah disediakan dengan sebuah panduan yang sesuai sepanjang zaman, Al-Quran. Dalam ayat 2 surah Al-Baqarah sendiri kita telah diperingatkan bahawa kitab inilah yang menjadi petunjuk buat orang bertaqwa. Jadi kenapa perlu diikutkan ideologi yang tak menentu? Kenapa perlu taksub dengan pertimbangan akal dan emosi sendiri semata-mata?

Novel Maeve Binchy juga mengajak kita menghayati maksud ayat 216 surah yang sama – yang baik untuk kita bukanlah semestinya apa yang kita rasa, dan Allah lebih tahu jika yang dirasakan kurang elok itu sebenarnya yang terbaik. 

HelaianRindu: Nak kena 'selaraskan' duit belanja buku ni.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails