Ogos 30, 2010

Umar Abdul Aziz, Ikon Good Governance

Judul: Umar bin Abdul Aziz - Peribadi Zuhud Penegak Keadilan
Penulis: Abdullah bin Abdul Hakam
Penerbit: Alam Raya Enterprise
Tahun: 2009
Harga: RM25
Bil. mukasurat: 204

Dalam membaca, soal terpenting untuk kita akrab dengan isi kandungan sesebuah buku sudah tentu maklumat atau tema yang disampaikan. Setiap orang ada subjek yang diminati. Ada yang meminati genre sejarah, ada yang mesra dengan tajuk politik, dan macam-macam lagi. Tetapi, isi menarik tidak punya makna pula sekiranya tidak disampaikan dengan teliti, yakni disampaikan secara sambil lewa atau dengan bahasa yang tidak tersusun. Pembaca sukar faham mesej yang diimplementasi dan ilmu susah untuk lekat di dalam cepu minda. Di sinilah letaknya kelemahan naskhah terbitan Alam Raya Enterprise ini.

Kebelakangan ini saya mula mendekati buku-buku bertemakan sejarah dan tokoh-tokoh dalam sejarah Islam. Jadi apabila melihat buku ini, tanpa teragak saya membelinya, tetapi apabila membaca beberapa muka awal saja, saya sudah hampir menyerah. Bahasanya tunggang-langgang!

Tidak hairanlah, kerana naskhah ini berasal dari Indonesia dan diterjemahkan. Sebelum itu pula buku ini sebetulnya berbahasa Arab. Jadi sudah melalui tiga terjemahan yang menjadikan struktur ayatnya memeningkan. Tambah mengecewakan apabila kandungannya tidak begitu tersusun pada saya. Ini kerana isi setiap bab kelihatan hampir sama—semuanya adalah anekdot-anekdot dari sejarah tokoh Umar Abdul Aziz ini. Malah, banyak juga kesilapan ejaan yang mengganggu mood pembacaan.

Kalau tidak silap, buku ini telah diulang cetak dengan pernyataan "Buku Terlaris" di kulit hadapan. Harapnya ada penambahbaikan dari segi penyampaiannya.

Ikon Tatakelola Pemerintahan Yang Baik (Good Governance)

Bercakap soal ketelitian ini, tokoh Umar bin Abdul Aziz ini begitu teliti sifatnya. Pada setiap hal, diperhatikan betul-betul sumbernya dan situasinya. Daripada soal pemerintahan negara sehinggalah makan pakai anak-anaknya malah gajinya dipertimbangkan. Inilah tokoh yang mempamerkan cirri sebenar tatakelola pemerintahan yang baik, atau dikenali di Barat sebagai good governance. Tidak hairanlah Umar bin Abdul Aziz juga terkenal dengan julukan Khalifah Rasyidin yang kelima (yakni selepas Ali Abi Talib).

Mengapa begitu? Seperti yang saya katakan tadi, Umar sangat teliti dalam pemerintahannya. Sekecil-kecil perkara tidak akan dianggap remeh. Amanah yang dipegangnya dipandang setinggi-tingginya. Gajinya sendiri ditetapkan olehnya lebih rendah dari para pekerjanya. Kurma yang dihantar melalu pos kepadanya juga ditolak dengan alasan kaum muslimin lebih berhak mendapatkannya. Perhiasan isterinya pula dimasukkan ke dalam baitulmal.

Malah beliau memerintah dengan cara yang sangat berbeza dengan khalifah-khalifah sebelumnya, yang bukan saja suka menggunakan harta baitulmal sewenang-wenangnya, malah tidak mengambil berat dengan serius permasalahan yang berlaku. Sehingga diceritakan, apabila Umar mengutus Yahya bin Said ke Afrika untuk membahagi-bahagikan zakat kepada yang memerlukan, Yahya tidak menjumpai seorangpun yang memerlukan wang zakat tersebut. Katanya, Umar telah menjadikan rakyatnya kaya.

Padahal Umar hanya memerintah selama dua setengah tahun saja!

Khalifah Umar juga sangat zuhud dan merendah diri. Awal perlantikannya, dia merasakan tidak layak untuk menjadi khalifah. Apabila berlaku perlantikan, sikapnya lantas berubah. Dahulunya dia juga mementingkan materi dan wang, tetapi apabila merangkul tanggungjawab itu, dia semakin bersederhana.

Anak-anaknya waktu itu cuma makan adas dan bawang untuk makan malam. Pakaian yang dipakai juga sangat sedikit sampaikan beliau terlewat ke masjid kerana mencuci pakaiannya untuk dipakai waktu itu. Beliau juga tidak suka dipuji tetapi lebih suka meminta nasihat dan teguran, menyebabkan airmata beliau selalu jatuh.

Educate, Bukannya Legislate!

Nah, bukankah ini antara contoh pemimpin terbaik? Bak kata Dr. Siddiq Fadzil, pengantar buku ini; Umar menggunakan pendekatan educate (mendidik) dan bukannya legislate (menggubal). Umar sendiri adalah contoh undang-undang dan bukannya hanya mengarah-arah pekerja di bawah dan duduk bersenang-senang di pejabat. Seperti Rasulullah yang menjadi qudwah hasanah buat umat. Kalau mahu dibandingkan dengan kita dan pemimpin negara zaman kini, tentunya masih banyak kelemahan pada zaman kita.

Pemimpin seronok-seronok saja bercuti dan berbulan madu sedangkan masih ada yang makan kais pagi dan petang. Yang kononnya melaung untuk mendahulukan rakyat, tetapi di dada media masih terpapar kesusahan warga. Katanya kebebasan bersuara diamalkan, tetapi mulut rakyat malah dipakukan. Umar Abdul Aziz hanya ada tidak sampai tiga tahun, sedangkan pemimpin kini mentadbir berdekad-dekad tetapi hasilnya?

Saya terkenang kisah pertama saya tentang Umar Abdul Aziz, yang saya baca dalam bentuk komik sewaktu di bangku sekolah rendah di dalam majalah Ana Muslim. Kisah Umar dengan lampu pelitanya. Ketika sedang menyelesaikan urusan negara di mejanya, anak kecilnya datang untuk menceritakan masalah keluarga. Umar tiba-tiba memadamkan lampu dan bilik itu menjadi gelap. Anaknya hairan, lalu bertanya:

“Mengapa ayah padamkan lampu? Bilik jadi gelap.” Lantas Umar menjawab:

“Anakku, lampu ini milik kerajaan, jadi dipasang hanya untuk menyelesaikan urusan negara. Tetapi engkau datang bertanyakan hal keluarga, jadi kita harus gunakan lampu milik kita untuk menyelesaikannya.”

Lalu dipanggil pembantunya untuk membawakan lampu mereka. Lihatlah, pemimpin negara! Adakah kamu telah menggunakan hak yang sepatutnya milik rakyat? Benarkah kamu telah meneliti suara-suara rakyat? ‘Amanah’kah kamu seperti amanahnya Umar Abdul Aziz?

Semoga bukan saja pentadbir negara bermuhasabah, kita yang mentadbir keluarga dan diri juga harus bermuhasabah. Mari menyeluruhi tatakelola pemerintahan Umar Abdul Aziz dalam diri kita!

HelaianRindu: Majalah Ana Muslim memang best, dulu suka sangat Satria Bulan Bintang. Dapat tahu majalah dah keluar, terus berlari ke pejabat sekolah cepat-cepat! (Masa itu di sekolah rendah agama Ana Muslim dijual oleh seorang guru di pejabat)


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails