Oktober 23, 2009

Tabula Rasa II

Masih di University of Leicester, Ahad 18 Oktober 2009.

*******

Dia mulakan dengan bual ringkas. Tidak sempat bertaaruf panjang, dia lewat tiba sebelum itu. Sepatutnya dia speaker pertama. Dia membahasakan dirinya 'ustaz', dia murah dengan senyuman, dan senang berjenaka sekali sekala.



Dia berbicara mengenai doktrin. Rakyat Malaysia, umat Islam Melayu, ya kita, didoktrin untuk tidak berfikir. Kalau diberi satu hukum atau penyelesaian, maka itulah satu-satunya jalan. "Kenapa begini dan begitu?" adalah soalan pantang ditanyakan. Itu adalah itu dan kauharus terima. Itulah masyarakat kita! Ustaz cepat mengingatkan, cerita Allah melantik manusia sebagai trusti di muka bumi. Malaikat yang sangat taat pada perintah Allah, ya mereka teramat taat, tetap juga bertanyakan pada Al-Khaliq: Mengapa, ya Allah? Sedang mereka hanya akan berbuat kerosakan!

Mereka tetap ingin tahu kenapa, mengapa tidak kita?

Engkau teringat akan kata-kata Ustaz Erfino Johari pada engkau mengenai sentralisasi dan standardisasi yang melanda kita di Malaysia. Kena benar dengan apa yang Ustaz Maszlee perkatakan!

Sahabat Nabi kita juga dengar dan taat, sami'na dan atho'na kata orang, tetapi sebelum itu ada juga pertanyaan yang dikhabarkan kalau ada yang tak difahami.

Mengapa tak kita?

"Ingat kisah pelacur yang beri minum anjing hingga masuk syurga?"

"Cuba kau jukstaposisikan dengan gadis veterinar pegang babi dan bergambar suka dituduh rosak akidah hingga satu Malaysia gempar?"

Ini pula persepsi masyarakat kita yang memandang hina babi dan anjing. Didoktrin sampaikan begini sikap kita pada dua makhluk Allah ini. Sedarkah engkau, anjing dan babi ini berzikir pada Allah dengan cara tersendiri! Engkau, begitu jugakah?

********
Sebagai trusti, kita perlu kenal nature dunia. Semulajadinya tempat tinggal yang sementara ini.

Dia tiba-tiba berkata, ada sesetengah orang, orientalis atau filsuf barangkali, menuduh Islam tidak sesuai dengan akal manusia. Kata mereka akal manusia adalah tabula rasa semata-mata. Akal atau mental manusia adalah kosong, sebuah blank slate yang hanya bakal diisi dengan pengalaman dan persepsi. Ilmu kita datang hanya dari dua sumber itu. Engkau kurang faham tetapi ustaz terus beralih ke tajuk lain. Engkau mencoret:

Harus belajar ilmu falsafah.

Katanya, kini terdapat pelbagai 'sains baru' yang boleh dinikmati. Bukan semata-mata perubatan, kejuruteraan. Ada sains memastikan kesahihan hadis. Bagaimana telitinya sains demi menjaga kata-kata nabi. Ustaz kemudian teringatkan sesetengah negara yang masih mengekang rakyat wanita dari menuntut ilmu, macam zaman dahulu juga. Eh, Aisyah mufti zaman dahulu kautahu! Malah dia mampu memimpin gerakan protes politik di zaman Ali! Tanpa ilmu yang tinggi, itu semua takkan terjadi!

Ilmu diri. Ilmu falsafah. Ilmu deen. Sains dan cabangnya. Kau memotong ayat pertama dan mencatat pula:

Harus belajar ilmu falsafah. Banyak lagi yang aku perlu pelajari.

*******
Knowledge production. Penghasilan ilmu. Maksudnya, bukan hanya menjadi pengguna ilmu, tetapi kau mengekstrak ilmu yang kaupelajari menjadi sesuatu yang baru. Sesuatu untuk disumbangkan pada orang lain. Orang Islam belajar tentang automobil tapi hanya membaiki kereta, bukankah itu mediocre? Patutnya kauhasilkan sebuah kereta sendiri dan jualkan pada masyarakat dunia!

Kau terdengar ustaz bercerita mengenai kereta berciri Islami yang diilham oleh Dr. Syeikh Muszaphar.

"Kekayaan ilmu dan duit datang pada engkau, tapi kau tak pernah kisah untuk memproduksi ilmu. Alangkah rugi dan membazir, lebih baik sumbangkan duit itu untuk buat klinik kesihatan canggih di tanah air, atau sumbangkan pada anak Cina dan India yang hidup melarat dan mencicip rezeki hanya dari jualan sayur-mayur. Mereka lebih berhak!"

Dogma agama dalam kebanyakan masyarakat hanyalah hubungan vertikal, hubungan dengan Tuhan sahaja. Sedang sepatutnya hubungan itu diimplementasikan pada hubungan horizontal--sesama manusia.

Engkau melukis rajah ringkas ini setelah serba faham:


Maka menjaga hubungan dengan manusia juga perlu. Memberi pada manusia lain yang lebih berhak contohnya. Kalau kaujaga hubungan dengan Allah kau akan faham mengapa harus difikirkan nasib manusia lain dikelilingmu.

********

Hampir di hujung perbincangan, ustaz menyergah cepu akalmu dengan satu persoalan: Kenapa engkau berada di sini?

Kenapa tidak belajar di bumi Malaysia, apa bedanya?

Fikir-fikirkan.

Menutup buku catatanmu, kau teringat pesan ustaz di tengah-tengah bicaranya tadi: "Baca buku The Alchemist karya Paulo Coelho." Apa isi dalam buku itu yang ustaz tekankan tadi, engkau terlupa pula. Tak mengapa, bak kata Ustaz Erfino, banyakkan beli buku. Dan Dr. Alhady juga sudah pesan untuk menghunjam kotak akalmu dengan pelbagai idea 'baru' bukan? Tentu ada sesuatu yang bagus yang boleh dicerna dari naskhah penulis barat itu, nanti engkau cuba dapatkan.

*******
Pohon maaf, maaf, maafkan.
Kerana teduh aku menumpang,
Sayu melukut di tepi gantang
Maafkan aku ilmu tak tercukupkan.
Tabula rasa minta dikenyangkan dengan ilmu dan pengalaman...
maka, Leicester

Moga berjumpa lagi andai umurku dipanjangkan.

Leicester, 18 Oktober 2009.

5 ulasan:

mine berkata...

maaf dan..
jujur nak cakap, kurang paham la.
kenapa tiba2 kena blaja ilmu falsafah pulak? ilmu diri?
sbnrnya mcm mna tu?

mine pc berkata...

maaf dan..
jujur nak cakap, kurang paham la.
kenapa tiba2 kena blaja ilmu falsafah pulak? ilmu diri?
sbnrnya mcm mna tu?

dan berkata...

ops, tak sampai maksud ek. ok sori...yg pasal tabula rasa tu dah dijelaskan kat shoutbox...ringkas je la..nk tau lebih lanjut...google je tabula rasa...nn tkeluar la..kat wikipedia ada..

pasal kena belajar ilmu falsafah tu, hanya personal interest..lagipun tabula rasa yg ustaz sebut tu satu teori falsafah oleh John Locke..so cam diri sendiri tertarik nk nbelajar falsafah la...tu yg catat tu..then ilmu diri memang semua kena belajar kan...utk pertingkat diri..iman..semua la...and btw tabula rasa tu berkaitan dgn diri..

hope these made sense to you! =)

mine pc berkata...

huuu..iya2.sebab dah google la tnya tu.nk konfemkan penggunaan 'tabula' kat sni sma ke yg spt br difahami tu.

oh mcm tu ke. i see..
i thouhgt ustaz yg sarankan kna blajar ilmu falsafah semua tu.
ok2.tq

"Engkau teringat akan kata-kata Ustaz Erfino Johari pada engkau mengenai sentralisasi dan standardisasi yang melanda kita di Malaysia."

apakah kata2 ustaz erfino? curious nak tahu.


"Sedarkah engkau, anjing dan babi ini berzikir pada Allah dengan cara tersendiri! Engkau, begitu jugakah?"

yes, im agree! padahal mereka makhluk Allah juga..kan Allah mnciptakan sesuatu tnpa sia2.cuma diharamkan Allah utk kita, tidak bermakna kita boleh menghina dan mencaci maki makhluk2 itu macam yg masyrakat kita perlakukan skrg.


"Ada sains memastikan kesahihan hadis. Bagaimana telitinya sains demi menjaga kata-kata nabi."

ya, mmg ada cuma kita yg tak nak cuba ambil tahu. kalau sains pun perlukan eksperimen, hipotesis, inferens dan bukti2 yang nyata lagi jelas utk membenarkan sesuatu uji kaji...inikan lagi agama, aqidah yg kita pegang dan amalan2 ibadah yang mahu kita kerjakan seharian sepanjang hidup dgn bernafas sbg seorg muslim..kan?

"Baca buku The Alchemist karya Paulo Coelho."

kalau dah beli n baca, jgn lupa reviukan di sni! nak tahu jugak!!

sori, trpanjang pulak komen. sekadar brkongsi. tq atas pncerahan yg diberi. :D

dan berkata...

hm, mcm tula, ustaz tak sarankan tapi apa yg ustaz cerita semacam menarik kita nk suruh tahu jugak pasal ilmu2 lain...falsafah mcm best je. :)

pasal sentralisasi & standardisasi, boleh cek post buku fikah luar negara. situ ada huraiannya.

pasal the alchemist, ada kelapangan, insya Allah, tp skrg mmg susah nk habiskan buku sbb sibuk dgn pelajaran...

apapun, terima kasih atas respon yg sgt memberangsangkan! =)

Related Posts with Thumbnails