Oktober 20, 2009

Tabula Rasa I

Sedikit perkongsian ilmu ketika berada di Leicester hujung minggu lalu. Ada pengisian, semacam ceramah, dengan tajuk ringkas tentang menjadi pelajar muslim yang mewakili Islam, dan juga kebangkitan ummah. Biarpun tidak semua isinya menumpu kepada tajuk yang diberi, tetapi sangat banyak yang jika tidak dikongsi, terasa amat rugi.

*******

Dr. Alhady Alfian Yusof, itu namaku.

Aku diberi tugas memperkatakan tajuk "I am not just a student, I am a Muslim delegate." Lalu aku lantang menjelaskan, tajuk ini bukan satu perdebatan tetapi adalah satu fakta. Kau benar duta Islam meski kau tak mengakui. Hakikatnya kau kini berada di bumi majoriti bukan Islam, itulah sebabnya!

Selepas itu, aku berkongsi apa yang perlu kau ada dalam diri. Yang perlu kau kuasai mungkin.



Aku bentangkan kunci-kunci penting; dan nampaknya kau tertarik pada isi "know your limit & know your minimum" yakni kau perlu tahu limitasi atau had dirimu, juga perlu mendalami di mana minimum engkau. Menarik. Kerana tak pernah kaudengar bicara mengenai taraf minimum seseorang. Kataku, had daya kita hanya boleh diketahui dengan usaha. Adalah sangat absurd kiranya engkau hanya berpeluk tubuh dan mengatakan "Aku cuma boleh berusaha sedaya ini dan itu." Mustahil itu benar! Jadi haruslah kautujah usahamu demi menemui puncak kekuatanmu.

Minimun itu pula, maksudku adalah perkara asas yang kau harus ada dalam diri. Perlu tahu minimum changes yang bakal berlaku dalam dirimu.

Kemudian aku beralih pada topik merancang prioriti. Mana satu harus diletakkan di atas sekali, dan yang mana harus dikesampingkan dahulu? Sekejap ini jadi di atas, tiba-tiba hari yang lain itu pula yang di bawah. Hei, kau terlalu selalu mengubah prioritimu! Padahal prioriti sepatutnya hanya satu! Jika kau tak tetapkan begitu...akan tiba satu masa prioriti itu akan membelasah kembali dirimu!

Aku tumpang mengingatkan, kau kini di bumi Eropah. Terlalu banyak ilmu yang boleh ditelaah, baik sejarah, budaya, falsafah. Aku tidak meyedari kau mendengar tekun saat aku menggumam mengenai buku, penulis, idea 'baru' yang kau tak pernah hadami, dan kemudian buku-buku yang kau amat suka itu aku sebutkan kepelbagaiannya.

Kau mencatat lagi.

Aku utarakan persoalan besar: "Kenapa kau seorang muslim?" Ini asalnya satu soalan besar yang kuterima dari rakan bukan muslim di sini.

Aku dilahirkan oleh ibubapa muslim, jadi aku seorang muslim. Hei, itu jawapan yang longlai!

Aku terkam pula dengan persoalan: "Kenalkah engkau akan dirimu yang sebenarnya?"

"Apa minimum engkau? Bagaimana kau tahu di mana takat minimum itu?"

Lalu aku akhirnya menawarkan solusi: Muhasabah. Surveillance. Self-Reflection. Ya, cerminan diri. Secara individu pun tidak mengapa. Lebih baik secara berkumpulan, usrah, keluarga, halaqah, apapun istilahnya, biar ia bawakan engkau pada koreksi diri. Kembali pada kumpulan itu.

Ingat, peluang jangan disia-siakan, kelak delegasi bakal terabaikan!

*******

moga-moga ada daya untuk menyambung  bersambung di bahagian II dengan isi dari Ustaz Maszlee. Tabula rasa itu bukanlah betul sangat, tapi ilmu memang ada yang datang dari pengalaman!

helaianRindu: Menarik jugak belajar falsafah ni.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails