November 02, 2009

Deus ex Machina

Jiwa memberontak dua persoalan ini:
Untuk apa aku menulis?
Untuk apa aku membaca?

Lalu timbul soalan cepumas yang sudah berkali-kali mencucuk:
Perlukah benar-benar berhenti menulis, atau perlukah aku berhenti sebentar dan bermula semula setelah semua reda, macam dulu?

Dan terlalu banyak lagi persoalan yang tak berkaitan dengan benda-benda di atas, tak perlulah dituliskan.



Moga, Allah tunjukkan yang terbaik, mungkin didatangkan deus ex machina yang boleh membantu meleraikan kekusutan, mana tahu? Allah, engkaulah sebaik-baik penolong. Boleh jadi yang aku rasa tidak baik untukku sebenarnya baik dan sebaliknya. Dan pertolongan engkau boleh datang dalam apa jua bentuk, kadang aku terlepas pandang, kadang aku terima dan langsung tak berterima kasih.

Ampuni aku.

Subhanallah. Alhamdulillah. La ilaaha illa Allah. Allahu akbar.

helaianRindu: for the 1st time, entri berbaur emosi ada kat sini.  rindukan pembacaan ekstrim macam dulu, tapi...

6 ulasan:

filzah berkata...

rasydan...
kalau nk berjeda je, xpa. tp jgn la berhenti terus. aku suka baca review ang. :))

.... s.a.b.a.r....
smoga msh diberi kekuatan lg utk mmbaca dan berkongsi apa yg dibaca. :)

notakakiku: deus ex machina tu apa?

dan berkata...

huhu. terima kasih daun sawi. akan cuba menguatkan diri.

notakakimu: ahah. encik google mampu memberi jawapan. hehe.

fathiyyah berkata...

erk,tk perlu lah berhanti menulis.
suka rujuk sini kalau nk beli buku baru apa2 :)
pujian ni :D

mine pc berkata...

teringin sgt mahu menjadi deus ex machina kpd org lain..kalaulah boleh.alhamdulillah..bantuan dlm saat2 genting, mmg ckup bermakna dan brharga-mmberi seribu satu impak yg ckup besar dlm hidupnya. mmg xmungkin dpt dilupakan.

kalaulah boleh jd dues ex machina kdp ummah ini (tinggi btol impian tp xlayak pun..huu) iya, hanya kalau. tp mampukah? masakan xmampu, jika mmg sudah dipilih Allah utk ditakhtakan sbg khalifah dlm alam fana ni, masakan tidak? kekuatan sudah ada sbnrnya dlm dri. hanya tersembunyi, terggelam jauh dlm dri kita. kenapa xdigali keluar saja? biar terang, terang benderang menyinari hidup insan; membawa kalimahNya.


maaf dan, kata2 di atas sekadar mgikut pemahaman, penafsiran n pndangan mine pc ttg dues ex machina. ntah la, blur je tulis.nk abaikan je pun xpe..suka ati je tulis jela2 kat sni, semakkan page komen ni.hehe :D


notakakiminepc: xpe dan. jeda seketika. helakan nafas.. lepaskan lelah. leraikan keluhan. its time to sharpen the saw! im sure, after this u can move faster than b4! :)

dan berkata...

fathiyyah: :) jazakillah. insya Allah, akan muhasabah lagi dan lagi dan lagi. please wait for the next book to be shared (could take forever to finish one book now)! :P

mine pc: itulah...perlu ada deus ex machina pada kebobrokan umat zaman skrg..

perkongsian menarik! :)

notakakiku: jazakallah khairan kathira..mungkin belum dapat kecap lagi erti 'niat'. akan muhasabah lagi dan lagi.

emmar berkata...

maaf kerana baru membaca enti lama ni. Cuma untuk pengetahuan Dan, saya suka membaca contengan anda!Segalanya tampak tersusun, isi, gaya bahasa yang kaya. Minta pertolongan daripada Allah dan jangan berasa lemah.

Related Posts with Thumbnails