September 17, 2009

Relasi

Judul: Relasi
Penulis: Hilal Asyraf
Penerbit: YWJ Citra
Tahun: 2009
Bil. mukasurat: 269
Harga: RM26.90

Alhamdulillah buku yang dipesan secara online ini sampai tengahari tadi, dan baru saja dihabiskan tadi (malam). Ini sudah masuk buku keempat bagi penulis muda Hilal Asyraf. Saya sudah membaca kesemuanya dan sempat mengulas tiga daripadanya termasuk yang ini. Buat pengetahuan semua, naskhah ini istimewa kerana ini merupakan cahaya mata pertama penulis. Cuma karya sulungnya ini diterbitkan sedikit lambat, menyebabkan VT menjadi debut yang lebih dikenali ramai pembaca remaja di luar sana. Baiklah cukup itu buat introduksi, jom kita bercerita mengenai isi Relasi ini.

Jika anda sudah membaca novel terkini penulis bertajuk Terasing, anda akan perasan yang nama watak-wataknya sama, peristiwa yang berlaku berkait rapat. Ya sememangnya buku ini adalah sebuah prekuel kepada Terasing. Jika Terasing menceritakan darihal Saifullah ketika sudahpun berkahwin, Relasi menyorot kisah hidupnya ketika berada di bangku sekolah.

Susah juga saya hendak mengulas lanjut buku ini tanpa bercerita mengenai sekuelnya sekali kerana saya sudah membaca kedua-duanya. Jika anda belum membaca Terasing, maafkan saya. Tidak boleh tidak saya harus menyebut kedua-duanya.

Relasi
saya pandang sebagai 'sisi lain' VT. Memang kisahnya berpusat pada perhubungan dan persahabatan, tetapi watak utamanya juga seorang pemain bola tampar. Ada sebuah bab khas berkisar mengenai perlawanan bola tampar. Saya sudahpun membaca VT, jadi manis juga membaca bab ini, terkenang pula pada impak VT itu. Mungkin ada juga yang bakal merasa sedikit bosan kerana ceritanya agak sama, latar sentralnya pun begitu serupa, biar VT ataupun Terasing. Permainan bola tampar itu juga mungkin mengundang rasa monotonous. Tapi kita patut sedar mesej dalam ketiga-tiga novel ini berbeza meskipun pendekatannya hampir sama. Dan mesej ini lebih lagi perlu diberikan perhatian. Hilal lebih mantap pada aspek mesej ini. (Juga harus diingat, sepatutnya Relasi datang sebelum VT.)

Relasi seperti tajuknya adalah berkaitan perhubungan. Saifullah yang tercari-cari erti sahabat itu menghadapi konflik dengan senior yang rapat dengannya, menjadikan dia lebih keliru dengan erti persahabatan. Kemudian diceritakan pula hubungan baiknya dengan juniornya Abbas, adik usrahnya yang selalu bercanda dengannya. Rakan sebayanya yang dahulunya baik dengannya kini menjadi samseng di sekolah pula. Dan kemudian...ada juga bibit cinta timbul antara Saifullah dan Tengku Atikah. Relation atau relasi yang pelbagai ini membentuk novel ini.

Namun seperti novel Hilal yang sebelum ini, pastilah segala-gala yang kita lakukan disandarkan hanya pada Allah. Begitu juga Saifullah. Segala macam konflik jiwa dan fizikal yang menimpanya disandarkan hanya pada Allah. Relasi itulah yang paling diredhai. Dengan menghubungkan cinta pada Allah tentu dihubungkan kita dengan cinta manusia yang juga mencintainya. Sedikit berbeza dengan Terasing, walaupun masih bertunjangkan perhubungan sesama manusia, ia dilebihkan sedikit pada hubungan yang renggang, atau lebih tepat akibat pada putusnya perhubungan. Jadi secara tidak langsung saya boleh katakan Terasing seperti sisi gelap Relasi. Mula-mula mencari erti sahabat, kemudian ada pula persoalan apa jadi bila hilang sahabat? Semacam dua sisi bulan, sebelah terang dan sebelah lagi gelap. Matahari memancar pada sisi yang terang justeru terpantullah kebaikan pada diri kita. Sebaliknya keterasingan dari cahaya itu bakal menggelapkan peribadi kita. Faham maksud saya?

Em, ringkasnya, kita harus mencari teman yang berkawan dengan kita kerana Allah. Jikalau hilang dia hilang sebahagian diri kita. Lebih kurang begitulah. Itulah 'sahabat' yang sebenar dicari Saifullah.

Saya suka pada Relasi kerana kematangan bahasanya. Kemas, tersusun dan cantik. Terasa seakan-akan Relasi ditulis selepas Terasing pula, dan Saifullah sendiri nampak lebih matang dalam Relasi bagi saya. Tetapi...saya sedikit muak sebenarnya dengan Saifullah apabila asyik-asyik teringatkan Si Atikah itu. Benar, saya tak menggemari novel cinta. Adegan sepeti ini nampaknya bukan untuk saya. Terpulang pada pembaca, tetapi saya suka jika babak-babak itu dapat dikurangkan. Oh ya, harus dinyatakan juga, babak-babak ini nampaknya yang lebih dipentingkan daripada cerita perhubungan Saifullah dengan seniornya. Saya fikir ini menjejaskan sedikit fokus cerita kerana yang berselisih faham mula-mula sekali ialah mereka berdua. Dan "sesungguhnya setiap mu'min itu bersaudara" dah jelas tertera di hadapan kulit buku, jadi tentunya cerita cinta itu harus sedikit dikesampingkan. Sekadar pendapat.

Tahniah buat Hilal Asyraf. Saya sempat juga tergelak membaca mengenai kisah bau syampu sunsilk dari kepala Atikah! Saya tentu akan mendapatkan novel keempatnya yakni buku kelimanya nanti. Khabarnya bakal terbit hujung tahun ini. Minat dan usahanya harus dipuji. Kata seorang penulis, usaha itu 80% sedang bakat hanya 20%. Maka, harapan saya, dia terus menulis dan menulis demi berdakwah tanpa jemu. Usaha dan istiqamah itu tangga kejayaan!

Selamat membaca!

(Untuk membaca mengenai Terasing klik sini.)

helaianRindu: eleh, kau macam tak pernah jatuh hati je.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

salam.. wah menarik ulasanya Rasydan.. teringin pula nak baca.. x sabar nak balik Malysia, justeru boleh memiliki naskah ini.. :)
a.rahim

dan berkata...

ahah. alhamdulillah, dapat tarik orang untuk membaca dan ambil manfaat..semoga beroleh manfaatnya nanti :) terima kasih sudi baca blog sy yg xseberapa ni abg rahim..hehe :P

Related Posts with Thumbnails