September 04, 2009

The Amulet of Samarkand

Judul: The Amulet of Samarkand
Penulis: Jonathan Stroud
Penerbit: Corgi
Tahun: 2003
Bil. mukasurat: 462
Harga: RM.35.90


Mungkin terlalu ramai yang beranggapan magis atau ilmu sihir itu lagaknya persis Harry Potter. Gambaran tukang sihir memakai topi panjang dan memgang tongkat sakti, berjubah hitam dan menunggang penyapu kayu terlalu sinonim dengan magis itu sendiri. Tetapi dalam novel Jonathan Stroud ini, magis dilakukan oleh jin, bukanlah manusia. Meskipun begitu, manusia masih terbahagi kepada dua kumpulan, magician dan non-magician, di mana magician boleh memanggil keluar jin tersebut dan mengawalnya, sedang non-magician langsung tidak boleh melihat mereka.

Premis The Amulet of Samarkand berkisar di London, ketika organisasi magis sedang menghadapi ancaman. Menteri sedang dalam bahaya kerana ancaman dalam selimut. Nathaniel, seorang prodigy berumur 12 tahun, dilatih oleh magician Arthur Underwood, berjaya membongkar konspirasi yang melanda. Dengan kerjasama Bartimaeus, seekor (?) jin berumur 5000 tahun, Nathaniel mesti menghentikan matlamat musuh untuk membunuh dan merampas jawatan Menteri.

Kedengarannya seperti sebuah cerita hero kecil yang jujur, dibantu oleh jin yang juga punya sense of justice. Hero kecil ini ingin menentang ketidakadilan dan jin itu setia membantu... tetapi jangan silap. Jin yang digambarkan dalam trilogi ini merupakan makhluk yang licik dan hanya bekerjasama dengan manusia kerana kontrak yang memaksa. (Apabila jin dipanggil dari alam ghaib, manusia harus menyiapkan sebuah pentacle dan dalam lingkaran tersebut manusia tidak akan diserang, dan jin tak berupaya melakukan apa-apa melainkan menuruti perintah manusia tersebut. Sebaliknya, kalau nama sebenar penyeru jin itu diketahui, jin boleh memanipulasinya untuk tidak menuruti perintah penyeru.) Nathaniel menyeru Bartimaeus asalnya untuk membalas dendam terhadap seorang kenalan Underwood bernama Simon Lovelace kerana sebuah tragedi ketika dia berumur 11. Dalam usahanya itu, dia merampas sebuah azimat yang sangat berkuasa dari Lovelace, yang rupa-rupanya akan digunakan untuk menghuru-harakan dunia magis keseluruhannya. Nathaniel dan Bartimaeus tidak ada hubungan istimewa pun, mereka sebenarnya bermusuhan. Tetapi keadaan memaksa mereka bersatu tenaga melawan musuh...itu hakikatnya!

Apa yang menarik pada novel ini ialah watak Bartimaeus. Perwatakannya selamba, dan suka berjenaka, meski banyak yang sarkastik. Kebanyakan jenakanya pula dimuatkan dalam footnote. Secara tak langsung jadi suatu macam kesantaian pula. Sambil membaca teks utama di atas, kita lega tersenyum dan ketawa sendirian ketika membaca footnote di bawah. Juga, saya rasa ia bertujuan supaya kita tak hilang fokus untuk membaca cerita asal. Kalau terlalu penuh dengan jenaka, nanti tak terbaca dan terkeliru pula. Barangkali. Yang nyata footnote ini semacam identiti novel Stroud ini. Lagipun Bartimaeus menggunakan kata ganti pertama utnuk menceritakan kisah hidupnya, jadi lebih terasa dekat dengan watak ini. (Nathaniel diceritakan melalui sudut pandang ketiga.)

Nathaniel pula tidak begitu disukai saya. Menganggap dirinya hebat dan bijak, dia seakan-akan angkuh dan sombong. Tetapi ini wajar disebabkan tidak ada orang yang nampak bakatnya dan dia selalu dipandang rendah oleh orang lain termasuklah gurunya Underwood sendiri. Justeru dia cuba untuk membuat dirinya nampak hebat dan cuba untuk menunjuk-nunjuk. Mujurlah saya tak membenci cerita ini hanya kerana ada dia. Bartimaeuslah sebabnya, telatah dialah yang menyelamatkan isi buku ini.

Buku The Amulet of Samarkand ini merupakan buku pertama dalam siri The Bartimaeus Trilogy. Sekuelnya bertajuk The Golem's Eye. Saya dapat murah di The Big Bookshop, RM12.oo sahaja, sedangkan harga asal RM30++. Barang terpakai agaknya. Saya masih belum sempat baca, harap-harap dapatlah dihabiskan sebelum sambung belajar nanti. Cuti pun tinggal beberapa hari saja lagi, entah sempat tidak.

Peminat dunia fantasi harus mencuba trilogi ini. Memuaskan, berbaloi mengikutinya. Mungkin tidak sampai taraf 5 bintang, tapi yang pasti buku ini menjanjikan idea yang asli dan watak yang menarik.

helaianRindu: masih tertanya-tanya hakikat bagaimana 'terbelenggu' atau 'diikat'nya syaitan di bulan Ramadhan. Literally, or figuratively? Ingin tahu benar dalil-dalilnya.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails