September 10, 2009

Aku Terima Nikahnya

Judul: Aku Terima Nikahnya
Penulis:
Hasrizal Abdul Jamil
Penerbit:
Geleri Ilmu
Tahun:
2008
Bil. mukasurat:
227
Harga:
RM20.90


Dalam banyak-banyak koleksi buku saya, buku ini yang mula-mula saya baca cuti Jun-September ini. Tetapi peliknya saya benar-benar dapat mengulasnya di penghujung cuti pula. Tak mengapa, kerja Tuhan yang mengilhamkan, siapa tahu?

Karya ini sememangnya sudah diketahui ramai. Rakan-rakan saya sendiri banyak yang memberi respon positif, mengulas dengan semangat demi menggalak saya membaca. Ya sedikit hairan, kenapa isi kandungan buku mengenai perkahwinan boleh menarik hati. Sejujurnya saya sangat-sangat jauh dari memikir perkara munakahat. Didorongi rasa ingin tahu, saya juga pantas membeli buku ini bersama 2 lagi buku Ustaz Hasrizal di Pesta Buku dengan harga potongan.


"Jangan terburu-buru dan jangan bertangguh-tangguh."

Begitu pesan beliau pada remaja (perhatian: mengikut Ibnu Qayyim, remaja berusia antara 15-35 tahun). Ketika di bangku sekolah sudah mengelamun dibuai cinta, terbawa-bawa sampai 10 tahun baru menjalin ikatan. Akhirnya tersedar diri berada di perkarangan mahkamah tidak sampai 10 hari selepas perkahwinan. Bukan kepalang malunya, apatah lagi majlis kahwin mengalahkan artis dan kenamaan! Apakah ini kebahagiaan yang dijanji-janji ketika cinta berputik di sekolah dahulu? Sebabnya mudah, dah jemu!

Jeda sebentar. Saya terkenang situasi zaman ibu bapa kita dengan zaman kita anak-anak mereka. Mungkin ibu bapa kita masih sempat berada dalam zaman kahwin pilihan ibu bapa. Ada juga yang berkahwin dalam umur yang amat muda, belasan lagi sudah menikah. Sampaikan suatu masa, kalau yang tidak lepas sekolah, tak mampu cari kerja, anak gadis terutamanya terus dicadangkan berkahwin. Berbeza kini, yang mencari pasangan adalah kita sendiri, bukan lagi ibu bapa. Mahu kenal dengan pasangan sampai ingin tahu masa dia datang bulan! Setelah lama baru diijabkabul. tetapi lihat, mana yang lebih lama bertahan?

Maka penyelesaiannya, apa? Ikut trend zaman dulu? Atau...

Takut 'Ter'zina?

Persoalan yang biasa ditanya kepada ustaz, mengenai kahwin cepat kerana takut terzina! Alahai, ustaz benar-benar pantang dengan soalan ini. Alasannya mudah, orang itu melihat perkahwinan semata-mata pada hubungan seks. Sedangkan, perkahwinan adalah lebih, lebih lagi daripada hubungan batin itu. Perkahwinan itu tanggungjawab. Jelas ustaz, "Begin with the end in mind!", fikirkan apa yang di akhir, bukan di pertengahan mahupun di awal. Dia hanya ingat persetubuhan yang berlaku malam pertama, tetapi dia lupa di hujungnya ada anak yang bakal dia jaga dan suap dengan nafkah, dia lupa itu! Kalau sekarang sudah terfikir takut berzina, bagaimana orang ini mampu melunaskan tanggungjawabnya sebagai seorang suami nanti. Lemah begini mahu menjaga anak bini, hai, lelakikah awak ini?

Bayangkan, tunangnya di benua berbeza, tetapi takut terzina? Hai, untuk 'zina' yang ditakutkannya itu berlaku, salah seorang kena naik kenderaan itu ini, terbang ke benua sana, dengan susah payah baru berlaku 'zina' yang disebut-sebut itu!


Itu antara isi buku ini dan pendapat peribadi saya.

Menceritakan pengalamannya sebagai seorang yang bergelar suami dan bapa sendiri, Ustaz Hasrizal merakamkan bibit-bibit perkenalannya, pertunangan dan pernikahannya sendiri. Kenangan mendapat anak yang tiga orang dan susah payahnya hidup bekerja dan ingin menjaga keluarga dalam masa sama, dikisahkan demi iktibar untuk pembaca. Sebagai motivasi untuk penulis juga saya kira, untuk mengingatkan bahawa dia juga punya keluarga. kelemahan itu punyanya manusia, jadi Ustaz sendiri cuba mengatasinya dan sentiasa mencari landasan terbaik menyelesaikannya. Ada pelbagai contoh, pembaca patut mengambil iktibar.

Selain pada prapernikahan, isu kekeluargaan dan keibubapaan pasca perkahwinan juga termuat. Semacam buku psikologi juga, tapi hanyalah melalui perspektif ustaz. Selalu ustaz mengingatkan, kita harus melihat perkahwinan sebgai medan untuk memberi. Dengan itu kita akan sentiasa cuba memberikan yang terbaik untuk anak dan isteri, walau sesibuk mana kita.

Saya terbaca sebuah reviu ringkas dari seorang blogger, menyatakan alangkah bagusnya jika buku ini berada di pasaran ketika zaman dia berkahwin dahulu. Kedengarannya dia sudah sedikit berumur, dan berkahwin lama dulu. Yakin, komennya buat saya yakin buku ini sangat bagus untuk mereka yang berfikir untuk menjalin hubungan, mahupun yang telah siap diijabkabulkan, sebagai panduan meniti hari-hari hidup sebgai pasangan, bukan lagi seorangan. Setidak-tidaknya, kalau bukan menjadi panduan, naskhah ini mampu membuka mata kita akan besarnya makna perkahwinan itu.

Hei, ingat ya, ini bukan kitab hukum munakahat, ini rakaman pengalaman disertai humor , ilmu dan tazkirah. Ya perlu juga diberitahu ini bukan buku teori psikologi, hanya pengalaman, tetapi bermakna amat.

Aku Terima Nikahnya 2 juga boleh didapati di pasaran, dengan tajuk Bercinta Sampai ke Syurga.

helaianRindu: Aku tak nak ulasan jadi ulasan, tapi lebih pada cerita dan rasa.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails