September 13, 2009

Cinta Alhambra dalam Kembara Sasterawan

Judul: Cinta Alhambra dalam Kembara Sasterawan
Penulis:
Hasan Ali

Penerbit:
DBP

Tahun:
2007 (cetakan kedua)

Bil. mukasurat:
222

Harga:
RM17.00


Istana Alhambra. Sudah lama saya mengimpikan untuk ke sana; menjejak bumi Sepanyol, bumi Andalusia yang pernah menjadi milik umat Islam satu masa dahulu. Saya ternampak kelibat buku ini di Pesta Buku di PWTC tahun lepas, tajuknya sudah berjaya mencuri hati. Apatah lagi gambar halaman istana, Court of The Lions yang menghiasi kulit depan buku ini. Tetapi hanya baru ini saya dapat menyudahi travelog ini.

Awalnya saya menjangkakan travelog ini merupakan kembara ke Tanah Espana sahaja, dan fokusnya hanya kepada Kota Merah itu. Sedikit kecewa apabila mengetahui cerita pengembaraannya di Alhambra hanyalah cebisan dari catatan perjalanan penulis di Granada yang cuma satu bab. Bab-bab lain merupakan catatan perjalanan penulis dari Madrid ke selatan Sepanyol, kemudian merentasi Selat Gibraltar menuju ke bumi Maghribi atau Morocco.

Cinta Alhambra yang menjuduli naskhah ini diambil dari sebuah kisah dongeng yang ditulis dalam buku yang pernah dibaca oleh penulis sendiri sewaktu berada di bangku sekolah rendah lagi. Kata penulis, dari situlah bermulanya minat untuk mengenali lebih lanjut tentang Istana Alhambra; tajuk bukunya Cerita dari Istana Alhambra. Penulis tidak ingat siapa penulis asalnya, tapi saya pasti itu merupakan terjemahan dari karangan Washington Irving, Tales from the Alhambra. Saya juga ingin sekali mendapatkan buku ini nanti. Kisah dongeng yang diceritakan semula oleh penulis dalam buku ini adalah mengenai kisah cinta Putera Mahkota Granada yang terkurung di Istana Alhambra. Baginda tidak mengenali apa itu cinta sehinggalah dipertemukan dengan seorang puteri raja dari kerajaan Kristian di Toledo.

keindahan taman dan air pancut di Alhambra

Bercakap mengenai Alhambra tidak lengkap tanpa bercerita mengenai serba-serbi senibinanya. Saya yang sememangnya telah lama mengagumi seni Islam dan senibinanya tentu sangat teruja ingin melihat dengan mata kepala sendiri tapak bersejarah ini. Court of The Lions itu sendiri, selain terkenal dengan skulptur singanya (terbaru saya dengar khabarnya terdapat sebuah air pancut di Amerika juga menggunakan desain yang hampir sama) saya juga geram sekali untuk meneliti inskripsi puisi pada air pancut itu. Kegemilangan Alhambra ini berlaku pada zaman pemerintahan Sultan Muhammad V. Sememangnya Sultan ini sangat terkenal sehinggakan dalam kembara penulis dengan rombongannya ke Maghribi, banyak tempat-tempat tarikan di sana menamakannya sempena sultan ini. Contohnya, Lapangan Terbang Sultan Muhammad Kelima dan Pesiaran Muhammad Kelima.

Kembara di Sepanyol juga tidak cukup tanpa lawatan ke Cordoba dan Toledo. Seni dan arkitektur di bandar-bandar ini dapat dikesani impak Islam dan Kristiannya. Terukir ayat-ayat Al-Quran dan kalimah suci di sana sini. Tetapi sayang, penulis juga menceritakan rasa terkilannya kerana selepas Andalusia jatuh ke tangan orang Kristian, inskripsi ini telah dikebawahkan oleh simbol-simbol Kristian seperti salib. Tentulah sebagai umat Islam kita rasa kesucian kalimah-kalimah ini telah dicemar.

Setelah penat menjelajah bumi Espana penulis menyeberangi Selat Gibraltar menuju Maghribi. Pada setiap perhentian di bandar-bandar kecil penulis akan memperincikan tempat-tempat istimewa. Baik hotel mahupun gerai buah-buahan yang bukan sahaja teramat murah, malah lazat buahnya, semua dikisahkan. Kota-kota bersejarah seperti Fes dan Marrakech juga ada dicatat. Paling istimewa dalam buku ini adalah beberapa buah sajak dan cerpen karya penulis sendiri pada waktu itu. Saya masih terkesan dengan sajak Kafilah II yang menceritakan penduduk bumi Maghribi yang mangamalkan Islam secara liberal. Penulis menukilkan sikap mereka yang endah tak endah dengan solat, pergi ke kelab-kelab untuk berhibur dan minum-minum, dan segala macam kemungkaran--semuanya bergantung kepada individu.

Kembara penulis ini ditulis sudah lama, kerana kembara ini adalah pada tahun 1996. Penulis mengikuti rombongan Persatuan Penulis Nasional (PENA) ketika itu. Tidak hairan jika penulis menyebut Masjid Negeri Shah Alam punya paip air automatik, sedang sekarang paip air itu semuanya berpili sekarang. Karya ini sudah berusia lebih sedekad rupanya, cuma dicetak kali pertama pada tahun 2005.

Bagaimanapun, saya tetap teruja berimaginasi tentang keadaan di Cordoba semasa kegemilangannya, di bawah pemerintahan Sultan Abdul Rahman III. Juga Istana Alhambra ketika Sultan Muhammad V berada di atas takhta. Tentu hebat suasananya. Namun tahun 1492 mengubah segala..istana itu jatuh ke tangan tentera kristian. Peristiwa Spanish Inquisition yang membunuh sekian ramai umat Islam dengan kejam juga harus menjadi teladan buat kita. Jangan hanya gah mengenang bangunnya kita, tetapi perlu juga berpijak di bumi nyata, di mana letaknya punca kejatuhan kita agar tidak lagi mengulang perkara sama.

Juga memuatkan kembara penulis ke Cape Town, travelog ini wajar dimiliki bagi mereka yang seperti saya, yang ingin mengembara tetapi belum bertemu peluangnya. Buku ini juga memuatkan rakaman pelbagai budaya, sejarah, masjid yang gah, dan latar pemandangan yang mengasyikkan. Malah disertakan beberapa gambar kenang-kenangan penulis bersama rakan-rakan beliau. Namun saya juga seperti penulis, kecewa kerana tidak dapat ambil tahu lebih lanjut mengenai aktiviti sastera di Maghribi. Sayang sekali. Insya Allah suatu hari nanti saya ingin memulakan kembara sendiri, menelusuri kembara penulis untuk merasakan sendiri nikmatnya, mengecap ilmu yang penulis belum sempat nikmati.

Insya Allah.

Sebuah novel kembara Hasan Ali juga pernah saya ulas, tajuknya Di Bawah Bayangan Piramid. Klik sini untuk membaca.

helaianRindu: Buku ini pun berwarna merah. Sesuai dengan tajuknya! Rindu pulak pada seorang teman yang selalu pakai kaler merah.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

NAK DAPATKAN BUKU NI KAT MANA YE

dan berkata...

tanpa nama: boleh cuba cari di kedai buku DBP sendiri rasanya, tadi saya cuba cari secara online, tak ada pula. atau mungkin boleh ke Pesta buku di PWTC hujung april ni dan cari di booth Dawama (Pencetak & Pengedar buku DBP), mana tahu ada di sana. Yang ini saya sendiri beli di PBAKL tapi itu belian 5-6 tahun sudah..

Related Posts with Thumbnails