Jun 27, 2007

Bisnes? Mungkin Jawapannya...

Menjejaki Jutawan Senyap. Nah, buku inilah jawapannya. Buku motivasi ini merupakan buku pertama dalam trilogi Jutawan Senyap yang ditulis oleh Dr. Rusly Abdullah, yang lebih mesra dipanggil Chef Li. Macam mana saya mahu huraikan tentang buku ini, hmm...(mungkin sebenarnya agak malas untuk menulis entri kebelakangan ini, tak tahu kenapa?)

Senang cerita, buku Dr. Rusly ni bukan setakat motivasi bagi kita untuk berusaha dan berfikiran seluasnya dalam hidup kita untuk berjaya, tetapi ia juga merupakan panduan bagi mereka yang ingin berjinak-jinak dalam dunia perniagaan. Pada mulanya saat saya terjumpa buku ini di rak buku ayah saya, saya terus memikirkan tentang perniagaan besar-besaran, kena jadi CEO ke, apa ke...tapi sebenarnya tidak. Buku ini mengorek rahsia jutawan senyap yang terdiri daripada usahawan kecil-kecilan - peniaga pasar malam, penjual aiskrim, peniaga warung makan, dan yang sewaktu dengannyalah. Peniaga-peniaga yang sebenarnya telah lama mengumpul wang dan menjadi jutawan tanpa diketahui sesiapapun (kecuali dia sendiri, keluarga dekat, ah, Allah sudah pastilah). Penulis mendedahkan rahsia-rahsia peniaga-peniaga ini - bagaimana mereka memulakan perniagaan kecil mereka masing-masing dan seterusnya mendaki puncak kejayaan dan mengembangkan empayar bisnes mereka ke tahap cipan...eh silap, jutawan.

Menariknya buku ini, di samping motivasi dan panduan, penulisannya menggunakan gaya penceritaan. Boleh kata, lebih kurang macam separa novellah. Cerita apa? Cerita fasal jutawan-jutawan senyap yang telah lama berjaya. Bagaimana mereka berjaya. Sebab, cara, semuanya ada. Ada kisah tentang Diyono seorang pendatang dari Indon yang datang tanpa izin, berjualan air di tepi jalan, ah, hanya itu saja, boleh dapat RM21,000 bersih satu bulan. Belum lagi campur warung air yang lain. Bagaimana pula Sutinah, yang menjadi mangsa suami yang tidak bertanggungjawab, punya anak yang sakit, pernah masuk penjara atas tuduhan bersubahat dengan suaminya kerana dadah, bangkit dari penderitaannya - berniaga popia basah di pasar malam - sehinggalah dia beroleh warung makannya sendiri; berkembang maju lagi sehingga ada pula kilang popia basah sendiri, lima buah restoran, dan katering sekali! Percaya atau tidak, ia bermula dari jualan popia basah! Banyak betul cerita-cerita menarik dalam buku ini yang dapat memberi pengajaran kepada kita. Saya pun sudah beberapa kali menelaah buku ini, saya masih tak jemu mengikuti semula cerita-cerita ini berulang kali. Terkesan juga saya. Tapi tak bolehlah saya berniaga buat masa ini kan. Mungkin nanti..(bila agaknya tu, hahah)

Selain cerita peniaga lain, ada juga kisah penulis sendiri. Tentang bagaimana beliau berhenti dari menjadi pegawai bank dan menceburi bidang perniagaan untuk mengalami sendiri, membuktikan, benarkah perniagaan begitu menguntungkan. Tertarik saya dengan cara penulis yang tersendiri ini. Kalau kitalah agaknya, sanggup ke kita lepaskan jawatan yang sudah tetap itu untuk berniaga di pasar. Begitu tanggapan orang kebanyakan, termasuk saya. Begitulah yang diperkatakan oleh rakan-rakan penulis tentang pemberhentiannya. Namun, beliau tetap meneruskan perniagaannya. Selanjutnya? Baca...

Nak diikutkan, memang banyak yang menarik untuk diceritakan. Buku satu pun dah banyak, belum masuk lagi buku 2 dan 3. Tapi buku 2 saya tak baca lagi, buku 3 selesai dah.

Kesimpulan mudah yang saya peroleh dalam buku ini satu: Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. Kalau kita memang berkehendakkan pada sesuatu tu, kita pasti berusaha kuat mencapainya. Bagi yang malas? Banyak alasannya. Betul tak? Mungkin ramai lagi yang menganggap berniaga ini tak standard, susah, saya tak belajar, macam-macam lagilah. Itulah, tak hendak seribu dalih. Jangan kita lupa, Rasulullah s.a.w. dah sebut, perniagaan itu 9/10 dari punca rezeki. Buktinya dalam buku ini. Jadi, nak cuba berniaga, belek-beleklah buku ini dulu. Insya Allah membantu.

* Saya lebih suka versi paperback buku ini, lebih kecil, ringan dan murah. Mudah dibawa ke mana-mana. Gambarnya boleh lihat di sini. Versi bahasa inggeris (Silent Millionaire) klik sini.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails