Jun 13, 2007

Tak Ada Logika, Wahai Puteri

Haryani dan Laksamana Sunan... saling jatuh cinta. Pertemuan kedua insan ini dalam satu dimensi di luar batas jangkauan manusia, malah sukar diterima lojik akal. Mereka dari zaman yang berbeza.

Haryani terperangkap dalam perkelahian antara kebaikan dan kebatilan manusia. Perjalanan yang panjang, penuh ranjau dan cabaran membuatkan Haryani dan Saifudin mendiamkan sahaja cinta yang terpendam.

Dani... pertama kali melihat Haryani yang terlantar koma di hospital terus jatuh hati. Dia berusaha membawa Haryani kembali semula ke abad 21.

Antara dua lelaki, Haryani terpaksa membuat pilihan. Antara dua nyawa dalam jasadnya; sama ada tinggal bersama Laksamana Sunan pada penghujung kurun ke 15 atau kembali semula ke abad 21. Tiada dua kehidupan dalam zaman yang berlainan. Salah satu kehidupan itu mesti mati!

*********

Saya senang sekali menelusuri perjalanan kisah 'epik thriller' ini. Sesuatu yang berbeza yang dibawa oleh penulis Ramlee Awang Murshid dalam novel-novel sebelumnya. Epik yang membawa pembaca menerobos dunia paranormal - yang tak mustahil berlaku dengan izin Allah. Begitulah lebih kurang fasal buku Bagaikan Puteri ini - kisah Haryani, gadis di abad ke-21 yang koma; yang terhantar ke penghujung kurun ke-15 semasa dalam komanya dan berjumpa Saifudin di sana. Kita biasa baca/dengar macam-macam cerita orang putih fasal time-travelling kan, jadi ini kiranya time-travel versi Melayu punyalah.

Amnya, kisah ini berlandaskan: Kebaikan pasti akan mengalahkan kejahatan (kata Ramlee dalam Cinta Sang Ratu). Memang best. Tetap berinformasi pulak tu. Unsur saspens, mistik dan thriller yang memang wajib ada punyalah dalam novel ni. Dengan manusia iblisnya, hantu balan-balannya...hmm, setuju tak kalau saya kata buku ni sesuai dijadikan filem? (buat undian okey juga ni) Ah, satu lagi, yang bagusnya, Saifudin tu seorang yang warak, sangat taat kepada ajaran agama. Macam ustaz mudalah. Jadi banyaklah juga diselitkan hadis dan ayat-ayat Al-Quran. Jadi tak rugi kalau baca. Bukan sekadar cerita saja, tapi banyak ilmu yang boleh kita ambil. Siapa yang tak baca lagi, bolehlah cuba! (Saya rasa mungkin ramai dah baca sebab ia terbitan 2005; sekadar cadangan bagi yang mencari bahan bacaan)

Sekuel Bagaikan Puteri - Cinta Sang Ratu - tak kurang hebatnya. Tapi serasa Bagaikan Puteri lebih memikat. Mungkin nanti Cinta Sang Ratu pula. Sudah habis dibaca sebenarnya.

*Agaknya boleh ke saya teruskan blog ni nanti ya, masa dah mula belajar semula nanti? Waktu cuti macam ni bolehlah tulis tiap hari...

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails