Julai 25, 2007

Untuk Pencinta Burung & Keamanan: Swordbird


Biarpun di belakang kulit buku ini tertulis:

Ages 8-12

Tetapi saya tidak rasakan ia untuk kanak-kanak, terutama bukan mereka dalam lingkungan umur itu sahaja. Pada saya buku ni sesuai bagi para remaja. Sebabnya saya sendiri pun tak tahu...(ketawa sorang-sorang)

Saya beli buku ini di Mid Valley Megamall, lebih kurang 2 minggu yang lalu..buku ni bukanlah pilihan utama saya, tapi saya mengenali buku ini dalam klip video Al's Book Club (kelab buku yang membincangkan tentang buku-buku kanak-kanak di Amerika). Yang lebih buat saya tertarik apabila pengacara rancangan itu berkata, "...buku ini ditulis oleh seorang pengarang yang berusia 13 tahun...". Ha, kata-kata itu buat saya tertarik. Usia muda sebegitu, sudah menulis buku, dijual di pelusuk dunia...kita bagaimana? Dah ada kejayaan sebesar itu? Sebab itu saya mencapai buku tersebut.

Ceritanya berkisar tentang sekumpulan burung-burung yang menjadi mangsa kepada kekejaman seekor burung helang - ada yang jadi mangsa perhambaan, ada yang dilaga-lagakan, dan sebagainyalah. Jadi burung-burung yang dianiaya ni pun kenalah mencari bantuan, dengan menyeru burung keamanan, iaitu Swordbird..supaya dapat balik kedamaian dan kebebasan yang lama mereka hendakkan. Berjayakah mereka? (Cehh..)

Cerita yang dikarang oleh Nancy Yi Fan ini sebenarnya diinspirasikan oleh peristiwa September 11, dan kecintaannya terhada burung. Atas nama keamanan, waktu dia berumur 1o tahun, beliau mula menulis, dan setelah beberpa tahun terhasillah karya pertamanya ini.

Kisahnya memang lebih sesuai untuk kanak-kanak, tapi saya rasa tak salah kalau kalian cuba baca. Lihat bagaimana keazaman penulis cilik ini...sehingga dapat menulis buku. Ha..kalau nak jadi penulis, apakata kalian baca..mungkin boleh tolong sikit-sikit..yang nak tulis fiksyen je la, yang lain tu boleh baca buku lain.
Harganya RM26, terbitan HarperCollins Children. Bolehlah cuba cari.

*Setelah sekian lama, terbitlah entri ini..masa memang tak mengizinkan..kalau siapa yang baca blog Sarah, saya tertarik dengan entrinya pasal duit tu..memangla..uh..kering gila ah..tak tahu macam mana nak selesaikan masalah ini...dahla duit JPA baru masuk untuk satu sem...boleh ke jadi belanjawan yang berjaya ni?

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails