Jun 11, 2007

Inilah Bukunya

Saya mula-mula membeli siri buku ini awal tahun ini - ketika itu saya baru saja update account Friendster saya. Pada masa itu saya ada menyertai beberapa Friendster group; dan salah satu group yang saya sertai ialah Booklovers' Club. Di situ terdapat beberapa gambar buku yang dirakam oleh pemilik group berkenaan - dan salah satunya ialah gambar di sebelah ini (edisi US). Katanya buku ini banyak memenangi pelbagai jenis award. Pada mulanya saya tidak begitu berminat untuk membacanya kerana covernya yang tampak tidak begitu menarik. Tetapi suatu hari semasa saya mencari buku Harry Potter di sebuah kedai buku, saya terjumpa buku ini (edisi UK), dan kerana saya tidak dapat membeli HP, saya terus membeli Percy Jackson and the Lightning Thief ini secara suka-suka saja.

Jangkaan saya meleset - jalan ceritanya memang bagus! Memang betul kata orang: "Never judge a book by its cover". Ceritanya merupakan blending antara mitos dan moden. Bagaimana sebenarnya? Begini. Pernahkah anda baca mengenai mitos dan legenda Greek? Tentang Hercules yang perkasa? Tentang Jason dah pengembaraannya bersama Argonauts? Atau tentang raksasa mitos Greek seperti Medusa yang boleh menukarkan seseorang menjadi batu apabila terpandang wajahnya? Cerita-cerita itu telah dimodenkan, maksud saya, Rick Riordan telah mengambil mitos itu sebagai latar ceritanya. Dalam kata lain, cerita ini berkisar mengenai dewa-dewi Greek dan kesemua watak-watak dan raksasa yang bersifat immortal; yang dikatakan legenda itu sebenarnya wujud - sehingga kini di abad ke-21. Menarik?

Penulis ini tidak membuang masa mencipta watak-watak untuk dimasukkan dalam ceritanya - kerana kebanyakan watak telah ada di dalam mitos. Watak-watak baru pula dicipta berdasarkan mitos itu juga. Bijaknya, penulis pandai memanipulasi dan menjadikan cerita berkurun lamanya itu kepada suatu cerita baru yang segar dan akhirnya, terhasillah siri Percy Jackson and the Olympians ini!

Apa yang saya suka tentang siri ini ialah bahasanya yang amat mudah difahami; tidak banyak perkataan yang susah dan jarang digunakan dalam Bahasa Inggeris yang kita tuturkan. Jadi mudahlah bagi cerita ini untuk difahami. Lagi? Plot. Macam sebuah cantuman jigsaw puzzle yang dipenuhi kejutan. Semua misteri yang berlaku kepada pengembaraan Percy ibarat sekeping demi sekeping jigsaw puzzle yang dikumpulkan; di akhirnya kita dapat megetahui semuanya dengan mencantumkan kepingan-kepingan jigsaw tersebut untuk menyudahkan sebuah puzzle. Itu baru cerita fasal satu buku. Belum kira lagi buku kedua dan ketiga - The Sea of Monsters dan The Titan's Curse - kedua-duanya membawa plot yang semakin lama semakin rumit. Pembaca dapat mula melihat kesinambungan antara buku-buku ini - semuanya permulaan yang boleh meyebabkan peperangan di bumi.

Yang seronoknya bila membaca siri ini ialah apabila penulis menambah unsur-unsur humor yang sentiasa buat saya tergelak besar! Walaupun Percy menghadapi banyak masalah, tapi mereka masih sempat bergurau senda. Itu yang membuatkan pembaca relax sewaktu menmbacanya. Biarpun saya sudah membaca setiap buku dalam siri ini berkali-kali, tapi saya masih boleh ketawa ketika membacanya. Tak boring! Ceritanya disesuaikan dengan zaman kita, jadi ceritanya tidak merumitkan kepala kerana kita berada di zaman yang sama (cuma budayalah yang berbeza, dia orang putih, kan). Percy juga seorang budak dari usia 12 tahun yang meningkat remaja tahun ke tahun. Memang sesuailah untuk remaja dan kanak-kanak. Secara kesimpulannya ia memang bestlah!


Berdasarkan laman web rasmi penulis Percy Jackson, terdapat 5 buku keseluruhannya dalam siri ini, jadi, hanya tinggal dua saja lagi! Anda boleh lawat laman tersebut untuk informasi lanjut berkenaan siri ini. laman-laman ini juga boleh membantu:

Laman rasmi - www.rickriordan.com/children.htm (Boleh dengar bab 1 dari setiap buku dan boleh download siri ini untuk iPod di sini)

Versi UK - www.percyjackson.co.uk (Boleh baca petikan dari buku-buku Percy di sini)



Atau guna saja enjin carian Google Book Search di bawah sekali. Cubalah baca dan alami sendiri! Sekarang saya teruja menunggu buku keempat keluar. Penulis kata, ia sudah siap, dan telah dihantar ke editor untuk proses editing. Tahun depanlah nampaknya baru keluar. Tak sabar rasanya.

*Ah, hari ini saya cuba menyemak baki kredit handphone saya - menariknya, saya dapati, bakinya ialah RM55.55!

1 ulasan:

Ibnu_Shah berkata...

hu3, duk kat srwk ni sukar cari buku yg mcm kat mph tu plus lambat seyh. tsk...tsk...tsk.. nak cari buku kat kl masa wat a-lvl nanti sibuk plak. sob3...

Related Posts with Thumbnails