November 25, 2009

Kimi ni Todoke/君に届け



Dahulu saya agak suka menonton anime, atau kartun Jepun. Tapi, sekarang tidak lagi. Saya sudah sangat memilih sebenarnya dalam menonton animasi (dan rancangan TV lain) ini. Satu, saya tidak suka menonton cerita dengan jalan cerita yang sangat berbelit-belit dan terlalu panjang, seperti yang selalu kita lihat dalam animasi fantasi. Dua, saya suka mencari animasi dengan gaya seni yang tersendiri. Lihat saja animasi Kemono no Souja Erin yang pernah saya kongsikan beberapa bulan lalu, yang isinya banyak menggunakan elemen catan ekspresionis. Bukan setakat itu, Erin juga diadaptasi dari novel yang benar-benar bersifat epik. Ada banyak mesej yang baik juga di sebalik kisah Erin itu yang saya suka.

Kemudian, saya terjumpa satu siri baru.



Sebab nombor dualah yang  menyebabkan saya menyukai sebuah siri baru itu, yang kini masih dalam tayangan di Jepun. Artwork yang dipersembahkan oleh Karuho Shiina (pelukis/penulis komik ini) begitu mempesona, lebih-lebih lagi apabila diproduksikan oleh Production I.G., antara sebuah animator ternama di Jepun. Bukan seperti Erin, siri ini menggunakan elemen a la lukisan warna air (watercolour) yang lembut, dengan rona-rona warna yang sangat menarik!



Bercerita tentang plot dan jalan cerita, ia taklah terlalu berat dan bermesej. Latarnya agak klise, iaitu latar pelajar sekolah. Dan kisahnya pula mengenai seorang gadis yang selalu disalahanggap dan tidak punya kawan, akhirnya menemukan pelbagai perasaan baru apabila dia mula berhubungan dengan ramai orang. Apa yang boleh saya katakan, walaupun latarnya adalah sangat biasa, ceritanya segar dan original, berbeza dengan cerita dan drama Jepun yang menayangkan latar cerita yang sama. Untuk memberi emosi pada setiap episod, suntikan stail seni yang unik inilah yang diberi. Dan memang gaya itu berkesan! Tambah ceria bila ada komedi yang disertakan dalam setiap episod.




Bukan saya hendak mewajibkan kalian menonton cerita ini, tidak. Kerana saya tidak rasa ada mesej yang benar-benar patut didalami, melainkan hanya elemen persahabatan dan kejujuran. Cuma, bagi sesiapa yang meminati hasil seni cat air, saya cadangkan anda teliti lukisan dan landskap dalam cerita ini. (khususnya dalam lagu penutup!). Memang menyenangkan mata memandang. Teringin menghasilkan sebuah karya secantik itu (seperti dalam gambar pertama) dan digantung di dinding rumah sebagai hiasan. Latar chamomile dalam gambar kedua pun apa kurangnya. Tentu menawan!

Oh ya, tajuk siri ini ialah Kimi ni Todoke (Reaching You).

Selamat menonton!

helaianRindu: Lepas ni nak letak gambar2 ekspresionism dalam Erin kat sini pulak.


1 ulasan:

ezza berkata...

wow best....

Related Posts with Thumbnails