November 13, 2009

Memento Mori

Judul: Collapse
Penulis: Jared Diamond

Kelas sangat bosan. Tapi tajuk "How Societies Work" yang diajarnya waktu hari sudah terlalu gelap ada tarikannya.



Ceritanya, tentang Easter Island. Alah, yang terkenal dengan patung-patung misteri agam berupa muka orang yang dikatakan kerja makhluk asing itu. Ceritanya, bagaimana masyarakat di situ menjalani hidup, dan bagaimana mereka boleh hilang dari muka bumi begitu saja. Em, sedikit kompleks menceritakan satu persatu, tapi bayangkan begini: Demi membina patung-patung agam itu, tenaga kerja perlu banyak, lalu bahan membinanya juga perlu banyak, kemudahan dan alatan perlu ada, jalan raya dan pengangkutan juga tak terkecuali. Makanan juga perlu banyak! Sedikit demi sedikit, hutan ditebang. Kemudian makanan lama-kelamaan berkurang...

...hingga akhirnya wujud bangsa kanibal.

Tiada yang tinggal. Nak minta tolong, minta makanan, minta bahan mentah? Oh tolonglah, Pulau Easter ini jauh di tengah lautan Pasifik!

Hubungan antara komponen. Satu elemen hilang, lama-kelamaan yang lain juga pupus.

Lubo Jankovic menambah: Bayangkan metafora ini, kita di dalam bumi, manusia yang sedang melawan kepupusan dan ketandusan bahan mentah, jauh dari kehidupan laian dalam sistem suria, terasing dari bantuan orang lain, lalu apa akan jadi nanti?

Bangsa manusia akan pupus seperti pupusnya manusia di Pulau Easter.

***********



Bayangkan itu adalah interconnection antara komponen dalam masyarakat di Pulau Easter, apabila masih kaya dengan hutan dan pepohon. Apabila hutan kian hilang...



Satu-persatu terpadam dari tanah Easter...





Hingga akhirnya, masyarakat hilang keseluruhannya, tiada sokongan.

Bayangkan begini pula: Kita terhubung dengan pelbagai komponen. Bayangkan society itu kita. Bayangkan, jika ditarik satu nikmat...

...kemudian satu lagi nikmat..

...dan lagi..

..apa yang tinggal? Tanpa nikmat yang Allah beri, ingat senang nak hidup?

Kita tak punya apa, Allah berhak menarik segala. Nanti kita bakal 'pupus', ya mati juga penghujungnya.

Bila nikmat kena tarik, nak minta tolong, nak minta itu ini? Oh tolonglah, tahu tak pulau jiwa kau jauh di tengah lautan dosa, apa tak malu kau meminta?

Ingatlah, kita akan mati!

HelaianRindu: Mr. Lubo, boleh kuatkan suara tak? Terima kasih.


4 ulasan:

ibnu nusair berkata...

assalamualaikumwarahmatullah...

Maaf rasydan, terlambat baca untuk post kali ni... Hahaha.. terngiang-ngiang lagi dalam ingatan bagaimana syafiq menceritakan betapa slownya suara pensyarah tu... Hahaha...

Sabarlah Rasydan... Terima kasih sebab mengingatkan aku kepada Allah Taala...

"Sesungguhnya sahabat yang baik itu ialah mereka yang apabila kita melihat dan mendengar kata-katanya, ia mengingatkan kita pada Allah Taala.."

Jazakallahu khoir ya Rasydan..
:D
:D
:D

dan berkata...

alaikumussalam ya amin.

eh, baca lambat pun kena minta maaf ke? takpelah, amin dah minta maaf, kena maafkan la kut? :D

Sesungguhnya aku juga perlukan peringatan..kerana bukankah peringatan itu bermanfaat buat orang beriman..

*doakan suara pensyarah tu lebih kuat lepas ni! :D

mine pc berkata...

menarik!

lihat...setiap ilmu boleh dikaitkan denganNya kan.

apa saja ilmu. sejarah, matematik, sains, seni, kimia, biologi, fizik, geografi, kemahiran hidup...apa saja.

sebab setiap satu ilmu semuanya diciptakan dan dikurniakan olehNya kpd kita. setitik ilmu kita, selautan dan berlautan2 infiniti ilmuNya, tak terbanding dgn ceteknya ilmu kita.

tapi setiap satu ilmu tu, menjadi lebih berharga, lebih bermakna, lebih terisi jiwa apabila dikaitan lgsg kpdNya. bukan saja membuka minda dlm menimba satu2 ilmu tu, tapi juga membuka mata hati utk lebih mengenalNya. :)

notakakiminepc : ingatkan siapa la Mr. Lubo tu, lecturer rupanya. takpe dan, dia saja la tu nak bagi korang semua pay 100% attention and focus to his face time dia tengah ngajar. hehe..

dan berkata...

mine pc: hmm, betul tu, ilmu Allah kalau tak dikaitkan pada Dia...alangkah rugi. harap2 sy dapat memulangkan semula apa yg dipelajari tu kembali pada Allah...moga dapat mendekatkan jarak sy dgn Dia.

Em, pepatah kata, guru ibarat lilin. Jadi, kalau nak dapat cahaya yang terang, kena duduk dekat dgn lilin tu. Lepas ni nampaknya kena duduk lagi dekat lagila dgn Mr. Lubo tu.:P

moga Allah permudahkan segala buat kita!

Related Posts with Thumbnails