Julai 23, 2010

Secangkir Çay Pengubat Letih

Buku ini merakamkan ekspedisi di Bumi Turki yang sering dikunjungi penulis sepanjang persinggahan hidupnya di Jordan dahulu (terkandung dalam sebuah buku yang diterbit sebelum ini bertajuk Rindu Bau Pohon Tin, 2009). Cuba 'melarikan diri' sebentar mencari damai dari segala macam kerunsingan di tanah Urdun, dia melangkah ke negara jiran dengan sedikit duit simpanan khas.


Secangkir Teh Pengubat Letih
Hasrizal Abdul Jamil
Galeri Ilmu, 267 halaman, Cetakan pertama 2010.
RM25.00

Nyata, kembaranya tidak sia-sia, apabila takdir menemukan dia dengan seorang pemuda tempatan bernama Fatih yang awalnya tegar ingin mempelajari bahasa Arab. Pertemuan dengan Fatihlah yang menjadikan perjalanan penulis ke Turki sebagai sebuah ekplorasi hati yang memuhasabahkan diri. Bukan sahaja dapat mengikat ukhuwwah dengan Fatih dan teman-teman serta keluarga, tetapi menjangkaui kepada percintaan dengan Islam itu sendiri, juga sejarah jatuh bangun pentas khilafah itu.

Istimewanya buku ini bagi saya adalah kerana perhubungan yang dibina oleh penulis itu sendiri, dengan Fatih dan teman-temannya. Siapa sangka, Fatih merupakan anak kepada seorang Datuk Bandar. Jadi, selain tujuannya menyelongkar bahan sejarah Uthmaniyyah di Turki dan menguasai bahasa tersebut, penulis juga secara tidak langsung jadi begitu cakna dengan politik Turki. 

Ironi Bumi Khilafah

Umum mengetahui, kedatangan Mustafa Kemal ke bumi khilafah itu telah memporak-perandakan suasana Turki sehingga sekarang. Justeru institusi politik menjadi wasilah penting dalam membangkitkan kembali syiar Islam di sana. Sejak 1995 penulis diperlihatkan dengan usaha-usaha Parti Refah yang membawa seruan Islam. Walaupun ramai penduduk tempatan sudah mula sedar dan menyokong padu seruan Islam ini, masih ada pihak yang terus-terusan berusaha mematikan usah-usaha ini. Ini terbukti apabila Parti Refah telah ditutup, dan tahun-tahun berikutnya juga menyaksikan penutupan beberapa lagi parti politik. Walaupun pihak yang cuba membawa Islam berganti parti demi parti, dan usaha-usaha dilakukan secara terselindung atau terbatas, semua jalan seakan sudah tiada.

Ketika itu bukan sahaja jalan mengembangkan Islam melalui siasah sudah dihalang, perkembangan sosial juga menjadi terbatas. Pusat-pusa tahfiz Al-Quran ditutup, Fakulti Teologi yang menjadi pusat pertahanan Islam juga ditekan, malah tudung dan hijab juga disekat. Pelajar-pelajar muslimah perlu memilih antara tudung atau peperiksaan, antara iman ataupun impian.

Ironi bukan, apabila Turki merupakan sebuah negara pengeluar tudung!

Namun dalam rumitnya situasi yang melanda negara tersebut, penulis sentiasa mengekalkan sisi optimisnya. Pembaca diberi bandingan dan teguran yang lantang tetapi berhalus tentang hikmah terjadinya semua ini. Saya sendiri mengakui ini merupakan satu petanda baik—Islam semakin berkembang. Semenjak zaman nabi lagi, ketika Islam berkembang, tentangan menjadi semakin hebat dari hari ke hari. Sekarang pun, Recep Tayyip Erdogan sebagai Perdana Menteri Turki pun telah membungakan harapan buat penduduk Islam Turki dan dunia seluruhnya. Lihat saja reaksinya saat Mavi Marmara (ekspedisi Freedom Flotilla ke Gaza) diserang oleh tentera Israel tidak lama dulu. Bukankah ini petanda? Siapa tahu, Islam yang jatuh di bumi Turki, akan bangkit semula bermula di sini nanti?

Pelajaran Sebuah Kembara

"Siapa kamu menentukan cara kamu melihat," kata penulis. "Kesannya pula ialah, cara kamu melhat menentukan apa yang kamu dapat," pesannya lagi.

Tidak hairanlah apabila kita membaca travelog tarbiah ini, kita dibawa menyusuri perspektif yang sangat berbeza dari pandang sisi yang selalu dihebahkan oleh orang lain. Kadangkala kita selalu dikaburkan dengan penceritaan yang berat sebelah—menuduh Turki lupa diri kerana mahu menyertai gagasan Kesatuan Negara-negara Eropah (EU), menanggapi Turki sudah jauh tersasar dari Islam kerana dasar sekularisme yang dipraktikkan, dan pelbagai macam tuduhan—yang dibuat tanpa mengalami fenomena yang berlaku di negara itu dengan mata kepala sendiri. Pembaca yang betul-betul faham dengan pesan penulis yang disebut sebelum ini (juga tercatat pada belakang buku ini) akan nampak bagaimana cara yang boleh dikatakan terbaik dalam menilai sesebuah perkara sekalipun ia nampak buruk seburuk-buruknya pada pandangan mata. Eksoterik tak semesti menggambarkan keseluruhan keadaan esoterik!

Pelajaran dari bumi Turki juga tentunya akan membawa kita menyusuri sejarah hebat khilafah Uthmaniyyah yang pernah bertapak di sini. Antara bingkisan yang paling mengesankan penulis, yang dimuatkan dalam naskah ini, adalah kisah Khalifah Sultan Abdul Hamid II. Sedikit petikan, khalifah ini banyak disalahtafsir sebagai seorang yang ‘dayus’ terhadap Islam dan mengatakan dialah pemula penjatuh pemerintahan Islam di Turki. Fakta sejarah yang terjadi sebenarnya, terlalu berbeza. Baginda sendiri yang mencatat peristiwa sebenar yang terjadi terhadapnya dan keluarga di dalam diarinya. Kisah lanjut boleh dibaca dalam bab Menjejak Tragedi Penggulingan Sultan Abdul Hamid II.

Begitulah kembara, segala-galanya yang dialami hanya akan dihargai apabila kita merasai apa yang dilalui oleh ummah selama ini, apabila kita benar-benar perlukan penyelesaian untuk kesulitan ummah dan diri sekalipun. Benarlah, güneşte yanmayan gölgenin kıymetini bilmez. 

Orang yang tidak pernah dibakar panas mentari, mustahil menghargai rimbun berteduh!

*************

Untuk menambahbaik buku ini, saya fikir adalah sangat baik sekiranya disertakan glosari di bahagian belakang buku. Walaupun sesetengah frasa atau ayat dalam bahasa Turki yang digunakan sudah diperjelaskan dalam ayat yang sama, glosari pada saya sangat membantu lebih-lebih lagi buat pembaca yang minat untuk mempelajari bahasa-bahasa asing.

"Carilah damai untuk diri sendiri. Khususnya untuk anak muda berjiwa da'i, yang sering hidupnya berfikir tentang orang lain, hingga lupa kepada perlunya diri dibelai damai oleh minda, emosi, dan spiritual yang kemas antara diri dan Ilahi... hanya kamu dan Dia... tiada yang ketiga."

Jasad manusia fitrahnya lemah, adakala akan tetap terasa lelah. Oleh itu, carilah secangkir kelegaan buat menghilangkan kegersangan itu sepanjang kembara di bumi Allah ini... siapa tahu, buku inilah secangkir ‘teh’ yang kalian cari-cari?

HelaianRindu: Terbaca berita tentang Gaza, hospital mereka memerlukan RM16 juta untuk penuhi keperluan kesihatan penduduk. Tapi dalam akhbar yang sama ada seorang pembikin filem mahu guna RM16 juta juga, hanya untuk hasilkan satu filem!


4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Sebuah travelog yg patut dihayati..

munir berkata...

Jom pergi ke sana.

dan berkata...

tanpa nama: betul tu. sangat banyak input.

munir: jom2. next year ke..

ninoZ berkata...

salam..
pernah punya seorang teman pena muslim yang tinggal di kayseri yang sungguh rajin bercerita tentang turkiye..

buku ini mengubat rindu saya padanya...

Related Posts with Thumbnails