April 05, 2009

Tulisan Cerminan Personaliti Diri


Judul: Tulisan Cerminan Personaliti Diri
Penulis: Khadijah Ibrahim
Penerbit: Ameenbooks
Tahun: 2008
Harga: RM23
Bil. mukasurat:
184

Sukar untuk dapatkan buku-buku dengan tajuk sebegini di negara kita sebenarnya. Tahun lepas, ketika membuat kajian untuk pembentangan dalam kelas Bahasa Inggeris, saya gunakan sebuah buku bahasa Inggeris mengenai analisis tulisan tangan. Tidak pula saya pernah jumpa buku sebegini dalam bahasa Melayu ataupun karya dari penulis negara kita sendiri. Memang analisis tulisan tangan ini suatu yang sudah lama wujud, cuma mungkin sedikit baru di Malaysia, atau tidak ramai orang tahu mengenainya. Penulis sendiri merupakan seorang Quality Assurance Manager di tempat kerjanya, yang berupaya memilih pekerja baru dengan melakukan analisis tulisan tangan mereka. Ya, semacam satu temuduga juga, cuma tidak perlu banyak bercakap; pun sudah boleh tahu karektor pekerja mana yang sesuai diambil.

Berbalik kepada buku ini, Saya sudah beli ini lama, sebenarnya di Pesta Buku Antarabangsa di PWTC tahun lepas lagi. Tapi baru kali ini berpeluang menghabiskannya. Kalau dulu saya telah nyatakan, tulisan tangan kita sebenarnya merupakan tulisan otak kita. Minda separa sedar (subconscious mind) kita secara tidak langsung akan menulis dan merekod metod pemikiran, kedalaman emosi dan sifat peribadi kita dia atas kertas, bersama dengan apa yang kita telah tulis. Sifat huruf, tekanan pen atas kertas, kedudukan huruf dalam zon-zon tertentu akan membantu kita mengenali sifat kita. Biar saya tekankan di sini, apabila ingin mengetahui sifat diri melalui cara ini, dua tiga baris sahaja tidak dapat menceritakan segala-galanya. Sebaiknya, anda menulis sekurang-kurangnya satu mukasurat penuh. Bukan itu sahaja, jika satu atau dua huruf sahaja yang menunjukkan ciri-ciri yang dihuraikan dalam buku ini, tidak bermakna anda mempunyai sifat yang selari dengan ciri-ciri itu. Secara mudah, biar saya beri satu contoh. Katakan, anda punya huruf t dengan palangnya tidak menyentuh batangnya, atau ringkasnya terawang-awang. Ciri ini menunjukkan anda seorang yang punya cita-cita yang amat tinggi. Jika hanya beberapa huruf dalam satu muka itu punya ciri sebegini, tak bermakna anda begitu bercita-cita tinggi.

Buku ini biarpun ringkas, tetapi telahpun dapat menyenaraikan beberapa sifat-sifat peribadi yang biasa kita jumpa dalam diri kita. Suka berbohong, menangguh kerja, dan degil adalah antara sifat negatif yang diketengahkan; dan sifat positif seperti tidak mudah mengalah dan keazaman yang tinggi ada diceritakan beserta dengan gaya penulisan yang berkaitan. Adapun, sifat-sifat ini, semuanya jika bersifat sederhana, sebenarnya ada baiknya. Contohnya sifat degil. Dalam buku ini penulis menyatakan degil ini juga termasuklah mereka yang mempunyai pendirian yang teguh. Walau macam mana pun orang kata, dia akan tetap dengan pendiriannya, salah mahupun betul. Tapi kalau ciri huruf yang berkaitan tidaklah terlalu jelas dalam tulisannya, ini bermakna itu satu ciri yang baik. Kerana anda tak akan mudah menukar pendirian anda sehinggalah anda tahu yang mana betul dan yang mana salah. Juga sifat positif boleh jadi negatif jika berlebih-lebihan, contohnya huruf t dengan palang terawanag-awang tadi. Jika berlebih-lebihan, cita-cita itu mungkin terlalu sukar untuk dicapai, atau anda sendiri lama-kelamaan akan merasakan anda tak akan dapat mencapainya kerana terlalu susah untuk direalisasikan.

Satu lagi kelebihan kajian tulisan tangan ini ialah pengubahan personaliti dapat dilakukan. Kaedah ini dinamakan grapfoterapi (graphotherapy), antara kaedah paling mudah dalam mengubah sifat peribadi seseorang. Seperti analisis tulisan tangan, pengubahan tulisan juga perlu dilakukan secara holistik. Kadangkala mengubah satu atau dua huruf mungkin akan mempengaruhi sifat lain yang tidak diubah lagi. Juga, anda perlu tahu mana sifat yang patut dibuang, dan mana yang tidak patut. Ada ketikanya sifat negatif kita boleh dimanipulasikan supaya menjadi positif. Jangan terlalu ghairah mengubah tulisan tanpa memahami betul-betul ilmu grafologi ini kerana tidak fasal-fasal anda menjadi lebih teruk daripada diri anda sekarang. Namun jika kena caranya, anda akan dapati kesannya bagus. Dan penulis juga mengingatkan garis panduan paling penting dalam grafoterapi: Kesabaran. Sifat yang sudah lama sebati dalam diri, tak mungkin dapat diubah dlam masa sehari, bukan?

Saya memang berminat dalam ilmu ini, dan saya bercadang mendalaminya jika ada peluang. Kalau anda mahu tahu, bacalah karya Khadijah Ibrahim ini. Ringkas dan padat. Bukan sekadar pelajar, ibubapa pun perlu mempelajari ilmu ini kerana mereka boleh menggunakannya untuk menanam sifat positif dalam diri anak-anak mereka. Saya harap, penulis boleh menulis lagi buku yang menceritakan ilmu ini dengan lebih mendalam dalam bahasa ibunda, kerana ia lebih mudah difahami.

Nota: Ya, dan saya berjumpa penulis di pesta buku dulu; minta tulisan saya dianalisis. Kena batang hidung sendiri lepas itu! Insya Allah akan cuba mengubah sifat-sifat negatif itu. Banyak lagi yang saya nak kongsikan tentang isi buku ini, tapi dah meleret, tak terbaca pulak nanti kan? Ada masa, kita bersama kongsikan.

2 ulasan:

hazirahamzah berkata...

menarik.boleh la kau tlg analisa tulisan tgn aku nnt ye rasydan ^__^

dan berkata...

masih bnyk yg kene belajar...huhu

Related Posts with Thumbnails