Minggu lepas, saya 'sibuk' menonton animasi Monster--sebuah karya Naoki Urasawa. Pertama kali membaca komiknya di internet suatu ketika di sekolah menengah dulu, rasa sangat teruja. Babak 1 dalam komiknya (sama juga episod 1 dalam animasi) pun sudah mula menyajikan elemen misteri dan saspens. Saya sememangnya peminat cerita misteri, maka sudah tentu misteri yang disediakan dalam Monster sudah cukup membuat saya 'melekat' ketika menonton animasinya, walaupun kualiti animasi kurang mantap dan lukisan yang tidaklah cantik mana, kalau dibandingkan dengan karya-karya seperti Death Note oleh Obata Takeshi, atau Dragon Ball karya Akira Toriyama sekalipun. Namun saya lebih suka berkongsi mengenai cerita dan plotnya yang tidak melampau jika saya katakan begitu ingenious.
Umumnya, Monster mengisahkan seorang doktor pakar neurosurgeon yang berbakat besar, Dr. Tenma Kenzou, berlatarkan negara Jerman lewat tahun 80-an. Tragedi bermula apabila Tenma tidak mengikut arahan pengarah hospital untuk menyelamatkan nyawa Datuk Bandar (Düsseldorf), sebaliknya menyelamatkan seorang budak bernama Johan Liebert yang datang dahulu sebelum Datuk Bandar. Johan, (ketika itu 11 tahun) dijumpai parah dengan kesan ditembak di dahi, dibawa ke hospital Dr Tenma bersama adiknya Anna yang mengalami trauma sehingga tidak mampu bercakap. Tekanan oleh doktor senior dan pengarah, putus tunang dan sebagainya menjadikan Dr Tenma hilang punca--sehinggakan dia meluahkan yang mereka patut mati (kerana lebih mementingkan wang dari nyawa manusia, berikutan kematian Datuk Bandar akibat kegagalan pembedahannya dan kejayaan pembedahan Johan). Beberapa hari selepas itu, misteri bermula: pengarah dan doktor senior yang menekan Tenma dijumpai mati di tempat berlainan pada waktu yang sama, dan dua beradik Liebert telah hilang! Dan Tenma mula disyaki kerana dia mempunyai motif pembunuhan yang jelas.
9 tahun berikutnya, Tenma mengetahui dalang di sebalik pembunuhan tersebut: Johan Liebert. Demi membalas jasa Tenma menyelamatkannya, Johan membunuh mereka kerana terdengar kata-kata Tenma sendiri--'mereka patut mati'--9 tahun lalu. Tenma mula menjadi suspek atas pembunuhan yang dilakukan Johan, dan bermulalah misi Tenma untuk memburu Johan. Johan, lelaki yang kini berusia 20 tahun--punya intelek dan karisma yang tinggi; gemar memanipulasi kelemahan manusia: Inilah yang mereka gelar Raksasa!
'Raksasa' atau 'Syaitan' diguna untuk merujuk kepada Johan kerana Johan merupakan calon 'the next Adolf Hitler' pada masa itu. Dr Tenma, dalam misinya mencari Johan, menyelongkar misteri di sebalik sebuah rumah anak-anak yatim yang sebenarnya merupakan pusat eksperimentasi untuk melahirkan 'askar sempurna' melalui proses psychological reprogramming--melahirkan manusia yang lahir dengan sifat kebencian dan tiada rasa kasihan. Ya, saya juga geram menonton siri ini, kerana memang Johan bersifat syaitan! Dia sanggup membunuh semua ibubapa angkat dan sesiapa yang pernah mengenalinya, biarpun mereka berbuat baik padanya. Di sini saya dapat simpulkan, bahawa dalam masyarakat kita juga wujud manusia seperti ini; sanggup menjahanamkan keluarga sendiri, merosakkan keharmonian umat. Bukankah mereka ini raksasa? Pun begitu, saya berasa sedih, bagaimana kanak-kanak ini boleh terpilih untuk ke Kinderheim 511 (rumah anak-anak yatim tersebut) untuk dijadikan manusia berhati binatang ini?
Di tengah-tengah siri ini, penonton akan mula menelusuri asal-usul Johan, kenapa dia dipilih sebagai bahan eksperimen, tujuan eksperimen dan perancang di sebalik semua yang berlaku. Begitu terkejut ketika mengetahui yang semuanya berpunca dari sebuah buku cerita! Buku cerita itu ditulis oleh Emil Schebe, yang sebenarnya mastermind dalam program eksperimen tersebut. Ceritanya adalah mengenai seekor raksasa yang sangat menginginkan nama, tapi di akhirnya, setelah mendapat satu nama, dia memakan semua orang di sekelilingnya sehingga tiada orang hendak memanggil namanya lagi. Tahu apa nama yang raksasa tersebut peroleh? Johan. Dan Johan di dunia nyata mengambil kisah ini sebagai misinya: Menghapuskan semua yang mengenalinya!
Saya suka membincangkan mengenai latar yang digunakan. Latar masyarakatnya sangat universal, walaupun terikat di beberapa tempat di German dan satu tempat di Prague, Czechoslovakia. Antagonisnya sendiri merupakan warganegara Jepun. Dalam satu episod, terdapat satu keluarga yang ahlinya terdiri dari pelbagai bangsa, datang dari pelbagai negara, etrmasuklah Turki, Vietnam, dan banyak lagi yang sebenarnya merupakan mangsa dari pembunuhan ahli keluarga mereka. Keharmonian perlbagai budaya yang ditonjolkan sangat menyerlah, khususnya dapat dilihat pada makanan yang dimasak setiap hari. Setiap hari, kata mereka, mereka sangat beruntung kerana dapat merasa masakan dari pelbagai negara. Begitu juga kita, masyarakat Islam, sepatutnya perlukan pada toleransi. Saya masih ingat pada falsafah seorang rakan Cina saya--falsafah yang diambil ketika memakan Yee Sang. Pada ketika itu semua mengambil makanan itu bersama-sama. Tiada permusuhan. Tiada yang dapat lebih dan kurang, masing-masing boleh ambil ikut suka. Bukankah Islam juga sifatnya begitu? Adil.
Satu lagi kekuatan karya Urasawa ini ialah dari segi perkembangan jalan ceritanya, serta plot yang ditampilkan. Ya, setiap watak punya peranan yang besar. Dari sekecil-kecil perkara, yang mungkin kita anggap tidak penting, sebenarnya punya signifikasi yang besar dalam mengolah sebab dan akibat dalam Monster. kadang-kadang, pembantu pejabat yang sering terlupa mengunci pintu, boleh jadi 'penyelamat' dari dibunuh oleh penjenayah! Ini dapat disaksikan ketika Dr Reichwein, bekas pensyarah Dr Tenma di universiti, hampir-hampir dibunuh oleh Roberto, orang bawahan Johan, tetapi dapat menyelamatkan diri kerana pembantu pejabatnya terlupa mengunci pintu belakang. Ketelitian dalam membentuk sebab dan akibat ini memang menjadikan Monster satu karya yang mantap. Belum lagi dikira perkaitan yang kompleks dalam suku akhir siri ini. Terdapat banyak watak dan imbas kembali saling berkait, misteri dan rahsia terbongkar satu per satu, sampaikan pada episod akhir juga, cerita ini sebenarnya masih belum punya penyelesaian. Apa, anda mengharapkan happy ending? Jangan; bukan dalam Monster, sama sekali jangan ada harapan sebegitu.
Begitupun, setiap perkara ada kelemahannya. Walaupun plotnya mantap, tetapi unsur arak dan seks banyak diselitkan dalam Monster. Eva, bekas tunang Tenma contohnya, sering dilihat mabuk kerana tertekan dalam hidup. Braun yang menyiasat kes Johan juga ketagihan arak sehingga membawa pada pembunuhannya. Johan pula sanggup meracun fikiran kanak-kanak dengan menghantarnya ke kawasan pelacuran di sebuah bandar, sampaikan budak itu hampir membunuh diri kerana apa yang dilihatnya. Jelas, Monster sebuah karya yang bukan untuk kanak-kanak kerana pengaruh negatif saya rasakan begitu kuat. Tanpa ada fikiran yang rasional dan iman yang mantap kanak-kanak mungkin akan terpengaruh (ada juga babak menunjukkan seorang budak pergi ke bar dan meminum segelas arak). Monster adalah sebuah karya yang lebih tertumpu pada sosial dan masyarakat. Banyak juga simbolik yang menguja penaakulan dan interpretasi penonton, contoh mudahnya buku-buku cerita yang dihasilkan oleh Emil Schebe yang saya sebutkan sebelum ini, yang banyak berkait dengan masyarakat.
Keseluruhannya, saya memang suka dengan Monster. Walaupun tidak faham sepenuhnya (sebab tak terhadam semua maklumat--saya menonton hampir 15 episod sehari, dalam masa 5 hari, tak mahu mengganggu masa ulangkaji kononnya) saya masih suka kerana elemen misteri yang disediakan lain dari yang lain. Ada satu episod, yang pada waktu itu rakan Tenma menyiasat 3 kes bunuh berbeza--tetapi dia menyedari 3 pembunuhan itu disuruh oleh orang yang sama, tetapi dilakukan oleh 3 orang yang tiada kaitan supaya orang tidak akan mengesyaki yang dalangnya adalah orang yang sama: Johan. Ingenious, bukan? Kalau mahu tahu lagi tentang Raksasa bernama Johan ini, boleh meneliti komiknya, atau tonton animasinya (yang berjumlah 74 episod kesemuanya, haha).
Umumnya, Monster mengisahkan seorang doktor pakar neurosurgeon yang berbakat besar, Dr. Tenma Kenzou, berlatarkan negara Jerman lewat tahun 80-an. Tragedi bermula apabila Tenma tidak mengikut arahan pengarah hospital untuk menyelamatkan nyawa Datuk Bandar (Düsseldorf), sebaliknya menyelamatkan seorang budak bernama Johan Liebert yang datang dahulu sebelum Datuk Bandar. Johan, (ketika itu 11 tahun) dijumpai parah dengan kesan ditembak di dahi, dibawa ke hospital Dr Tenma bersama adiknya Anna yang mengalami trauma sehingga tidak mampu bercakap. Tekanan oleh doktor senior dan pengarah, putus tunang dan sebagainya menjadikan Dr Tenma hilang punca--sehinggakan dia meluahkan yang mereka patut mati (kerana lebih mementingkan wang dari nyawa manusia, berikutan kematian Datuk Bandar akibat kegagalan pembedahannya dan kejayaan pembedahan Johan). Beberapa hari selepas itu, misteri bermula: pengarah dan doktor senior yang menekan Tenma dijumpai mati di tempat berlainan pada waktu yang sama, dan dua beradik Liebert telah hilang! Dan Tenma mula disyaki kerana dia mempunyai motif pembunuhan yang jelas.
9 tahun berikutnya, Tenma mengetahui dalang di sebalik pembunuhan tersebut: Johan Liebert. Demi membalas jasa Tenma menyelamatkannya, Johan membunuh mereka kerana terdengar kata-kata Tenma sendiri--'mereka patut mati'--9 tahun lalu. Tenma mula menjadi suspek atas pembunuhan yang dilakukan Johan, dan bermulalah misi Tenma untuk memburu Johan. Johan, lelaki yang kini berusia 20 tahun--punya intelek dan karisma yang tinggi; gemar memanipulasi kelemahan manusia: Inilah yang mereka gelar Raksasa!
'Raksasa' atau 'Syaitan' diguna untuk merujuk kepada Johan kerana Johan merupakan calon 'the next Adolf Hitler' pada masa itu. Dr Tenma, dalam misinya mencari Johan, menyelongkar misteri di sebalik sebuah rumah anak-anak yatim yang sebenarnya merupakan pusat eksperimentasi untuk melahirkan 'askar sempurna' melalui proses psychological reprogramming--melahirkan manusia yang lahir dengan sifat kebencian dan tiada rasa kasihan. Ya, saya juga geram menonton siri ini, kerana memang Johan bersifat syaitan! Dia sanggup membunuh semua ibubapa angkat dan sesiapa yang pernah mengenalinya, biarpun mereka berbuat baik padanya. Di sini saya dapat simpulkan, bahawa dalam masyarakat kita juga wujud manusia seperti ini; sanggup menjahanamkan keluarga sendiri, merosakkan keharmonian umat. Bukankah mereka ini raksasa? Pun begitu, saya berasa sedih, bagaimana kanak-kanak ini boleh terpilih untuk ke Kinderheim 511 (rumah anak-anak yatim tersebut) untuk dijadikan manusia berhati binatang ini?
Di tengah-tengah siri ini, penonton akan mula menelusuri asal-usul Johan, kenapa dia dipilih sebagai bahan eksperimen, tujuan eksperimen dan perancang di sebalik semua yang berlaku. Begitu terkejut ketika mengetahui yang semuanya berpunca dari sebuah buku cerita! Buku cerita itu ditulis oleh Emil Schebe, yang sebenarnya mastermind dalam program eksperimen tersebut. Ceritanya adalah mengenai seekor raksasa yang sangat menginginkan nama, tapi di akhirnya, setelah mendapat satu nama, dia memakan semua orang di sekelilingnya sehingga tiada orang hendak memanggil namanya lagi. Tahu apa nama yang raksasa tersebut peroleh? Johan. Dan Johan di dunia nyata mengambil kisah ini sebagai misinya: Menghapuskan semua yang mengenalinya!
Saya suka membincangkan mengenai latar yang digunakan. Latar masyarakatnya sangat universal, walaupun terikat di beberapa tempat di German dan satu tempat di Prague, Czechoslovakia. Antagonisnya sendiri merupakan warganegara Jepun. Dalam satu episod, terdapat satu keluarga yang ahlinya terdiri dari pelbagai bangsa, datang dari pelbagai negara, etrmasuklah Turki, Vietnam, dan banyak lagi yang sebenarnya merupakan mangsa dari pembunuhan ahli keluarga mereka. Keharmonian perlbagai budaya yang ditonjolkan sangat menyerlah, khususnya dapat dilihat pada makanan yang dimasak setiap hari. Setiap hari, kata mereka, mereka sangat beruntung kerana dapat merasa masakan dari pelbagai negara. Begitu juga kita, masyarakat Islam, sepatutnya perlukan pada toleransi. Saya masih ingat pada falsafah seorang rakan Cina saya--falsafah yang diambil ketika memakan Yee Sang. Pada ketika itu semua mengambil makanan itu bersama-sama. Tiada permusuhan. Tiada yang dapat lebih dan kurang, masing-masing boleh ambil ikut suka. Bukankah Islam juga sifatnya begitu? Adil.
Satu lagi kekuatan karya Urasawa ini ialah dari segi perkembangan jalan ceritanya, serta plot yang ditampilkan. Ya, setiap watak punya peranan yang besar. Dari sekecil-kecil perkara, yang mungkin kita anggap tidak penting, sebenarnya punya signifikasi yang besar dalam mengolah sebab dan akibat dalam Monster. kadang-kadang, pembantu pejabat yang sering terlupa mengunci pintu, boleh jadi 'penyelamat' dari dibunuh oleh penjenayah! Ini dapat disaksikan ketika Dr Reichwein, bekas pensyarah Dr Tenma di universiti, hampir-hampir dibunuh oleh Roberto, orang bawahan Johan, tetapi dapat menyelamatkan diri kerana pembantu pejabatnya terlupa mengunci pintu belakang. Ketelitian dalam membentuk sebab dan akibat ini memang menjadikan Monster satu karya yang mantap. Belum lagi dikira perkaitan yang kompleks dalam suku akhir siri ini. Terdapat banyak watak dan imbas kembali saling berkait, misteri dan rahsia terbongkar satu per satu, sampaikan pada episod akhir juga, cerita ini sebenarnya masih belum punya penyelesaian. Apa, anda mengharapkan happy ending? Jangan; bukan dalam Monster, sama sekali jangan ada harapan sebegitu.
Begitupun, setiap perkara ada kelemahannya. Walaupun plotnya mantap, tetapi unsur arak dan seks banyak diselitkan dalam Monster. Eva, bekas tunang Tenma contohnya, sering dilihat mabuk kerana tertekan dalam hidup. Braun yang menyiasat kes Johan juga ketagihan arak sehingga membawa pada pembunuhannya. Johan pula sanggup meracun fikiran kanak-kanak dengan menghantarnya ke kawasan pelacuran di sebuah bandar, sampaikan budak itu hampir membunuh diri kerana apa yang dilihatnya. Jelas, Monster sebuah karya yang bukan untuk kanak-kanak kerana pengaruh negatif saya rasakan begitu kuat. Tanpa ada fikiran yang rasional dan iman yang mantap kanak-kanak mungkin akan terpengaruh (ada juga babak menunjukkan seorang budak pergi ke bar dan meminum segelas arak). Monster adalah sebuah karya yang lebih tertumpu pada sosial dan masyarakat. Banyak juga simbolik yang menguja penaakulan dan interpretasi penonton, contoh mudahnya buku-buku cerita yang dihasilkan oleh Emil Schebe yang saya sebutkan sebelum ini, yang banyak berkait dengan masyarakat.
Keseluruhannya, saya memang suka dengan Monster. Walaupun tidak faham sepenuhnya (sebab tak terhadam semua maklumat--saya menonton hampir 15 episod sehari, dalam masa 5 hari, tak mahu mengganggu masa ulangkaji kononnya) saya masih suka kerana elemen misteri yang disediakan lain dari yang lain. Ada satu episod, yang pada waktu itu rakan Tenma menyiasat 3 kes bunuh berbeza--tetapi dia menyedari 3 pembunuhan itu disuruh oleh orang yang sama, tetapi dilakukan oleh 3 orang yang tiada kaitan supaya orang tidak akan mengesyaki yang dalangnya adalah orang yang sama: Johan. Ingenious, bukan? Kalau mahu tahu lagi tentang Raksasa bernama Johan ini, boleh meneliti komiknya, atau tonton animasinya (yang berjumlah 74 episod kesemuanya, haha).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan