Mac 24, 2009

Mikhail

Judul: Mikhail
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Tahun Terbit: 2009
Penerbit: Alaf21
Harga: RM19.90

Seperti yang dijanjikan, saya sempat juga menulis entri ini. Sudah lama juga tak membaca buku secara serius. Inipun mencuri-curi masa studi. Tiga minggu lepas sibuk dengan peperiksaan percubaan, dan minggu lepas saya pergi ke kem BTN. Tidak banyak masa membaca seperti dahulu lagi. Mungkin selepas tamat A-level saya boleh membaca sepuasnya semula.

Berbalik pada buah tangan terbaru Ramlee, jangkaan awal saya sebenarnya berbeza dengan impak yang dibawa oleh novel ini kepada saya. Awalnya, saya meramal Mikhail tidak ubah seperti beberapa novelnya sebelum ini, yang punya lambakan watak yang memeningkan di awal cerita. Tapi kali ini watak-watak yang disajikan adalah optimum, dan setiap watak mempunyai signifikasi tersendiri dalam mengembangkan plot cerita. Perkaitan yang jelas antara watak menjadikan cerita tidak sebegitu kompleks. Saya masih ingat Ungu Karmila, di awal cerita karektor cerita di awalnya sedikit banyak, dan kadang-kadang mengelirukan. Saya juga sudah menyatakan pendapat tentang ini dalam ulasan Hijab Sang Pencinta.

Melihat kepada jalan cerita Mikhail, saya suka sekali misteri yang disajikan. Kisahnya mengenai seorang pembunuh profesional yang bernama Mikhail, dilatih oleh Dickens untuk membalas dendam terhadap keluarganya, keluarga Tuan Sadon, yang dibunuh oleh 4 orang lelaki yang bergelar ahli korporat sekarang. Komplikasi timbul bila Dickens mengarahkan dia membunuh anak kepada Halim, salah seorang dari empat yang terlibat dalam kes 16 tahun dulu. Dia jatuh cinta pada Reina Raihana, anak kepada Halim. Pemburu jatuh cinta pada mangsa? Mustahil dia akan berjaya! Semenjak dia gagal menembak Raihana, dia menyedari terdapat seorang lagi pembunuh sepertinya yang sedang memburu dia. Dia mengesyaki Dickens terlibat dalam komplot ini. Lalu misi mencari kebenaran bermula.

Mikhail mempunyai penyakit paranormal--apabila terkena tujahan sinar matahari atau cahaya yang tajam, dia akan terpindah ke satu alam lain. Dalam alam itu, dia berada di sebuah kampung di Utara Malaysia, dan di dalamnya dia melihat seorang penagih dadah bernama Tahir. Mikhail menceritakan kisah-kisah delusinya kepada Raihana dan mereka pun mengembara ke Utara untuk membongkar rahsia di sebalik masa silamnya. Ketika itulah mereka mengetahui perkara sebenar: Mikhail bukan anak kepada Tuan Sadon. Lalu, siapa Tuan Sadon? Dan, siapa pula Tahir yang hadir dalam alam paranormal itu?

Sehingga Mikhail menyedari siapa dirinya yang sebenar, saya rasa jalan cerita Mikhail sedikit mendatar. Sampai sahaja babak ini, cerita berkembang pantas. Pengkhianatan dibongkar. Rahsia demi rahsia diketahui. Identiti Mikhail juga sebenarnya melibatkan sebuah pertubuhan rahsia besar di seluruh dunia yang menggunakan wang $1 USD sebagai suatu killer signature setelah melakukan pembunuhan. Teruja sekali bila mengetahui watak utama adalah Mikhail hanyalah suatu identiti international hitman!

Pembawaan watak jahat sebagai watak utama adalah satu lagi kekuatan novel ini. Bukan mudah mengembangkan watak jahat sebagai watak utama. Kebiasaannya, watak baik akan lebih mudah dibawa sebagai tunjang. Pembunuh pun boleh jadi watak utama. Suata yang menarik dan di luar kebiasaan. Konflik dalaman yang berlaku kerana cinta juga membangkitkan satu pengajaran: Kejahatan boleh dibius dengan cinta!

Umumnya saya menyukai Mikhail. Jalinan sebab dan akibat yang dipertontonkan, selitan imbas kembali yang mengujakan juga menarik minat saya. Membaca Mikhail adalah seperti melihat sebuah filem antarabangsa tetapi latarnya di Malaysia. Ternyata, Ramlee memang penulis novel thriller terbaik Malaysia. Ya, saya berpuas hati dengan karya Ramlee yang ini. Boleh beri 4 bintang dari 5!


3 ulasan:

Dr Zahau berkata...

salam..weit dan..

try hang cr buku ni..

'Hidayah cinta-Ilham Hamdani'

penulisnya..skrg ni..satu usrah ngn ak kat aussie..

hah..bangga2

dan berkata...

haha. bangga2 macam ko pulak penulisnye...hihi. nanti aku try carik. thnx 4 da info. :)

akimsensei berkata...

andai saudara suka cerita ini,saya sarankan saudara juga membaca meniti maut oleh eyman hykal.macam ada relationship,yang penting,full with action.best bangat.

Related Posts with Thumbnails