Mac 03, 2009

Telaga Budi


Judul: Telaga Budi
Penulis: Tuan guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat
Susunan: Annual Bakri Haron
Tahun Terbit: 2009
Penerbit: Anbakri Publika
Harga: RM18
Mukasurat: 218

"Telaga terlalu sinonim dengan alam desa. Ia sumber kehidupan. Ia lazimnya redup. Ia sumur tempat menghilang dahaga. Ia menyejukkan. Ia tempat utama takungan budi. Hanya ahlinya jualah yang sedia memahami hikmah kata-katanya."

Menarik? Ini baru prakata dari penerbit. Bila saya membaca awal perenggan ini terus terasa nak membaca sampai habis. Tak sampai sehari sudah habis baca separuh. Beli semasa menunggu Ridhwan Affandi, seorang rakan yang sambung belajar di Australia yang saya hantar di KLIA, dua Jumaat lepas. Sambil-sambil tu sempatlah saya baca beberapa muka.

Telaga Budi merupakan himpunan kata-kata hikmah atau quotation dari Tuan Guru yang dipetik dari ceramah-ceramah, tazkirah dan juga perjumpaan dengan beliau. Kebanyakan topik perbincangan dalam kata-kata beliau dalam buku ini hampir sama atau dekat-dekat tajuknya. Namun, sebenarnya buku ini bukan karya Tuan Guru sepenuhnya. Huraian dan kewajaran bagi petikan kata-kata Tuan Guru ini ditulis dan disusun oleh Annual Bakri Haron. Antara perbincangan utama dalam buku ini ialah masalah 'semangat kebangsaan' atau perkauman, yang rata-ratanya menyindir sinis bangsa Melayu yang terlalu mempertahankan Melayu dan mengetepikan Islam yang sebenarnya memuliakan mereka. Bukankah telah disabdakan, Islam itu tinggi dan tidak ada yang lebih tinggi daripadanya. Disebabkan Islamlah juga, disebut lagi, masyrakat Melayu dan kesultanan di Melaka dahulu mencapai zaman kegemilangan. Juga, penulis mengingatkan tentang kata-kata Nik Aziz tentang asal kita yang satu--Nabi Adam. Tak kiralah Melayu atau India, Cina atau Inggeris semuanya berasal dari rumpun yang satu; jadi apa guna berbalah dengan menggunakan alasan perkauman?

Selain persoalan bangsa, isi kandungan buku ini juga memetik tulisan Tuan Guru dalam bukunya, Tanpa Syarat, mengenai pengawasan oleh Allah. Yakni, tiada yang bisa lari dari penglihatan Tuhan. Islam, yakni cara hidup kita, secara tidak langsung menjadi fasilitator dalam membimbing kita ke arah kebenaran dan menjauhi kesesatan secara total. Tidak lupa, dalam bab Islam sebagai fasilitator ini, dibincangkan mengenai ujian bagi setiap individu: Sejauh mana kita berusaha melaksanakan Islam? Sebagai pemimpin, sebagai rakyat, sebagai ibubapa, dan dalam konteks apa jua pun, sudahkah kita laksanakan yang terbaik demi agama? Dan lebih 20 himpunan kata-kata lain Tuan Guru yang boleh kita cerna dan ambil manfaat dari naskhah ini, selain yang saya sebut di atas.

Sedikit kelemahan dari buku ini, ialah kadang-kadang kata-kata yang sama diulang dua kali. Dan bezanya adalah isi huraiannya sahaja. Mengapa tidak disatukan saja? Lebih mudah untuk kita fahamkan mesejnya. Juga, ada kata-kata yang berbeza diambil, cuma topik perbincangannya sama. Ini juga saya rasa patut digabung bersama dalam satu bab supaya ia menjadi lebih mudah untuk pembaca memahaminya. Namun, kualiti buku Anbakri Publika yang sangat baik tak pernah menghampakan saya, dan sekurang-kurangnya ia menutup sedikit kelemahan ini.

Ya, sangat banyak ilmu yang boleh kita hadam dari sebuah buku sahaja!

"Dengan latar belakang Islam sepenuhnya yang boleh dijejaki daripada biografi hidupnya, tidak syak lagi apa yang keluar daripada beliau adalah kata-kata yang terbit dari hening telaga ilmu berteraskan keimanan dan keyakinan. Tidak mungkin segayung air yang jernih diceduk dari telaga yang keruh. Masakan!"

"...kata-kata beliau kukuh bersandar. Jika ia sehimpun kayu, duduknya terletak."

Apalagi? Capai buah tangan terbaru ini sekarang!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails