Disember 19, 2007

Nama Beta Sultan Alauddin


Judul: Nama Beta Sultan Alauddin (NBSA)
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: Aberdeen Books
Harga: RM13.50
Tahun terbit: 2007

Musim cuti persekolahan adalah saat yang dinanti-nantikan oleh semua pelajar, termasuk Abu Bakar, umar dan Usman. Mereka akan bercuti di kampung datuk dan nenek mereka di Pagoh, Melaka. Rumah datuk mereka di kampung itu bercirikan seni bina rumah Melaka yang dinamakan rumah serambi enam belas.

Paling menarik minat mereka ialah cerita datuk. Datuk mereka sangat pandai bercerita. Pada percutian kali ini mereka mendengar kisah tentang sejarah Sultan Alauddin Riayat Syah yang menjadi Raja Melaka selama sebelas tahun, bermula pada tahun 1477, saat baginda masih remaja. Mengandungi 14 bab pendek, ia menceritakan tentang suka-duka hidup seorang Raja Muda yang bakal menjadi sultan muda secara kronologikal.**

Biarpun sasaran pembacanya ialah golongan kanak-kanak, buku ini bukannya tak sesuai untuk peringkat umur lain. Saya rasa setiap orang harus membacanya untuk mengetahui sejarah sultan yang berjiwa mulia dan amat bertanggungjawab ini. Bukan semua orang tahu kisahnya. Kononnya kita dah belajar tentang sejarah kesultanan Melaka di sekolah. Tapi terperincikah penceritaannya? Tambahan lagi, sejarah yang kita pelajari di sekolah sekarang kadang-kadang ada yang diselewengkan atau ditukarganti.

Paling seronok bila membaca bab Raja Hussain (Sultan Alauddin ketika remaja sebelum menjadi sultan), waktu dia menuntut ilmu dan juga saat baginda menyerang pencuri sewaktu meronda di waktu malam. Paling sakit hati bila membaca bab Sultan Alauddin dibunuh dengan racun dalam makanan. Aduh, semuanya disebabkan hasad dengki dan tak puas hati dalam politik Melaka waktu itu. Apapun baginda tetap syahid, itu yang lebih penting.

Saiz NBSA yang kecil dan harganya yang murah mampu menjadi bacaan semua lapisan umur. Beli dan bacalah!

*Sengaja letakkan gambar kucing saya. Kasi comel sikit.

**Sinopsis diolah sedikit dari majalah Dewan Siswa keluaran Disember 2007, m/s 33.

1 ulasan:

Din Paiman berkata...

dan kucing nih nyer action cam dier plak sultan Alaudin....
huhuhuhu

Related Posts with Thumbnails