Disember 22, 2007

6:20

Judul: 6:20
Penulis: Siti Jasmina Ibrahim
Harga: RM14.00
Tahun terbit: 2006

Novel yang meraih tempat kedua kategori novel remaja Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) tahun 2005 ini benar-benar memancing hati saya untuk membelinya. Saat ternampak grafik "mawar dipagari duri" pada kulit buku ini saya terus mencapainya tanpa rasa ragu. Pada intuisi saya, kulit luarnya yang menawan sudah cukup menggambarkan isinya yang pastilah menawan hati juga. Dan tekaan saya waktu itu tidak salah.

Sukma, remaja penggerak utama novel ini, amat peka dan prihatin akan gejolak semasa di sekelilingnya. Kisah bermula apabila dia didatangi beberapa tetamu misteri pada jam 6.20 pagi sejak hari Isnin suatu minggu. Dalam masa yang sama, dia mengesani perubahan sikap ibunya serta perwatakan teman sekuliahnya yang terjerumus dalam kebejatan akhlak. Sukma mencantumkan setiap ruang dan waktu dan membuka satu per satu rahsia yang akhirnya membawa kepada penemuan yang tak disangka. Keluarganya terangkul dalam misteri itu tanpa disedarinya.

Tetamu misteri jam 6.20 pagi, perubahan sikap ibu, perlantikan ayah sebagai wakil rakyat, sikap berselindung dan perubahan perangai teman-teman Sukma, dan sebuah kelab hiburan; apakah kaitan di sebalik semua ini?

Narasi yang paling menarik minat saya ialah tentulah mengenai misteri tetamu 6.20 pagi yang dapat menguja penaakulan akal. Mengapa 6.20 pagi dan bukan 6.15? Mengapa tetamu tersebut nenek tua yang membawa bakul buah, seorang pemuda kurus cengkung, dua ekor kucing dan seorang anak kecil? Mengapa dalam minggu tersebut mereka datang secara berturut-turut setiap hari pada waktu yang sama? Adakah ini semua hanya suatu kebetulan? Apa simboliknya? Dan apa pula maksud tetamu-tetamu itu apabila mereka mengatakan kepada Sukma yang rumahnya "panas" dan perlu "disejukkan"? Terlalu banyak misteri yang sukar kita satukan dengan tafsiran sendiri. Sehinggalah kita habis membacanya barulah terungkai satu penyelesaian yang jernih.

Dah pun dua kali saya membacanya. Tidak kurang hebatnya, novel "Ombak Sfera Lotus" karya penulis yang sama. Tak mahal mana pun. Beli jangan tak beli!

*Gambar tu aku tangkap sendiri tau! Copyright tu. Nak amik mintak izin dulu hee.. (siapela yang nak pun)

5 ulasan:

FINAL SOLUTION berkata...

U've benn tagged!.... hehe plz visit my blog to know the detail.. :p

Al-Faqiir Ila Rabbihi berkata...

weh lawa gak gambar yg ko amik nih.. ak igt ko copy kat ,memaner.. pergh sejak biler jd jurufoto nih ????
paperpon gud luck~!!

DAN berkata...

besela dinn...aku bab2 foto ni bolehla..cheee!!!

xde ah aku men amik je. lagi ori kalau letak gmbar yg amik sndri. bila mls nk amik bru copy paste kat memane..hee

Fauzan Ibrahim berkata...

Assalamualaikum

6:20
Surah ke -6 dalam susunan Al Quran, Surah Al An'aam ayat ke 20:

Orang-orang yang diberikan kitab kepadanya, mereka mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak mereka sendiri. Orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman kepada Allah.

Ingatkan itu maksud 6:20

mungkin juga siapa tahu..isinya saya tidak baca lagi...

mungkin penulis mahu sampaikan itu

DAN berkata...

kpd fauzan ibrahim..
hmm rasa2nya mcm ada kaitan lah..
trima kasih atas info!

Related Posts with Thumbnails