Disember 10, 2007

The Wind in the Willows


Judul: The Wind in the Willows Penulis: Kenneth Grahame

The Wind in the Willows (WITW) merupakan sebuah novel klasik yang ditulis oleh Kenneth Grahame. Pertama kali ia diterbitkan adalah pada tahun 1908 (hampir 100 tahun lalu!). Saya bukanlah peminat setia novel klasik, cuma saya membacanya sekali-sekala ..mungkin untuk kelainan setelah banyak disuap dengan cerita moden yang lebih serabut jalan ceritanya. Klasik lebih mudah difahami berbanding, yelah, cerita-cerita macam Harry Potter, Eragon, dan buku genre fantasi lain yang amat saya minati buat masa ini. Jadi saya memilih untuk membaca ini.

Berkisarkan kehidupan haiwan, ini merupakan antara cerita terawal yang mempersonifikasikan haiwan. 4 tunjang cerita ini-Mole, Rat, Badger, dan Toad-memiliki cara hidup, rumah, pakaian dan juga personaliti manusia. Tapi jangan sangka haiwan saja yang hidup dalam dunia tersebut, manusia juga ada! Inilah bahagian yang agak mengelirukan. Polis yang menangkap Toad semasa mencuri kereta (kepunyaan manusia) dan hakim yang menetapkan hukuman penjara kepadanya merupakan spesis homo sapiens (manusia). Pelik kan? Lagi-lagi bila digambarkan saiz haiwan tersebut adalah sama dengan manusia. Pada mulanya saya ingat kisah ni ikut skala haiwan, rupanya tak. Walau macam mana pun inilah yang menjadi unsur satira dalam WITW.

Cerita yang menghiburkan terutama untuk kanak-kanak ini (asalnya sebuah bedtime story yang dicipta oleh Grahame untuk anaknya Alastair, 4 tahun ketika itu) mengambil English countryside sebagai latar tempat. 1/4 awal buku ni adalah cerita tentang permulaan persahabatan binatang-binatang ni. Selebihnya lagi merupakan masalah yang dibawa oleh Toad, disebabkan kerenahnya yang bersifat tamak, degil, pentingkan diri, pembohong, talam dua muka...dan lain-lain. Apa yang menjadi trend, Toad akan ikut dan dia akan bazirkankan duit tinggalan ayahnya untuk menunjuk-nunjuk dialah yang terhebat. Kalau orang beli kereta, dia beli. Nak tunjuk hebat, beli yang mahal, pandu laju-laju. Kena saman dengan polis, tapi tak makan saman! Bila kena kurung dengan Mole dan lainnya, dia memberontak. Lari dari 'kurungan', dia mengembara seorang diri sampailah babak dia mencuri kereta dan masuk penjara. Lepas tu, banyak perkara berlaku dan semuanya sedikit sebanyak menyedarkannya dari perangai buruknya itu.

Buku ini telah banyak diulang cetak oleh pelbagai syarikat percetakan. Kalau rasa nak baca, lebih baik baca versi adaptasi (abridged) yang dah diringkaskan (termasuklah novel klasik lain). Kalau beli yang versi penuh, mesti rasa bosan, walaupun belum habis baca 1 mukasurat pun. Lagi best bacalah yang berilustrasi. Ini satu contoh helaian sebuah naskhah WITW yang disertakan ilustrasi oleh Robert Ingpen. Lagi seronok. Ada warna lagi. Yang saya punya cuma karikatur hitam-putih. Kurang menarik, tapi karikaturnya cantik.

Mungkin tak sehebat cerita zaman kini, apakata baca untuk santai?

"In the meadows and woods along a little river lives a group of friendly animals. Mole, Rat, Badger, and Toad talk and act and dress just like people. And just like people, they can get into all sortd of mischief and funny situations...especially Toad, who can't resist shiny new cars, and usually needs all of his friends' help in getting out of the silly jams he gets himself into!"

*Nak cuba cerita klasik lain? Frankenstein novel klasik terbaik yang saya pernah baca setakat ni. Cari siri "Great Illustrated Classics" terbitan Baronet Books. Versi ini dah diringkaskan dan setiap helai mengandungi satu muka penuh ilustrasi.

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails