Pada mulanya saya sangkakan membaca The Hunger Games karya Suzanne Collins akan memberi pengalaman yang biasa-biasa saja. Malah ketika mula-mula dicanang tentang kebagusannya, saya agak malas, beralasan bahawa lebih baik saya baca buku-buku lain (dan saya juga memilih untuk luangkan masa untuk menyiapkan tugasan akademik waktu itu). Sekadar ingin tahu, saya melawat laman Wikipedia dan membaca bahagian plot/sinopsis cerita bagi ketiga-tiga buku dalam trilogi Hunger Games.
Saya teruskan skrol di laman Wikipedia tentang informasi buku-buku tersebut. Saya terbaca fakta menarik tentang inspirasi buku ini. Setelah membaca fakta tersebut, saya jadi berminat pula untuk baca - tapi hanya bermula dalam penerbangan pulang saya dari Birmingham ke Malaysia (Ogos lalu). Mengejutkan sekali, meskipun jalan cerita sudahpun saya tahu, saya masih terus dan terus menyelak helaian demi helaian. Perenggan demi perenggan. Ada sesuatu dalam novel ini yang menarik minat. Saya sempat membaca suku sahaja di dalam kapal terbang, selebihnya saya habiskan dalam kereta sepanjang perjalanan pergi-balik dari Kuala Lipis ke Kuala Lumpur (beberapa minggu selepas hari raya puasa tahun lepas) untuk menghantar kakak saya ke lapangan terbang. Jika dicampur tolak masa pembacaan saya untuk menghabiskan buku pertama, The Hunger Games, boleh dikatakan hanya sehari saja!
Dan apabila membaca dua sekuelnya Catching Fire dan Mockingjay, saya hanya mengambil satu hari sahaja untuk setiap satu, sama seperti buku pertamanya. Apa yang menarik saya untuk membaca dengan sebegitu pantas (kebiasaannya untuk membaca buku bahasa inggeris setebal ini saya akan mengambil masa seminggu)?
Ada tiga perkara utama yang membolehkan saya membaca dengan penuh minat. Pertama sekali, pacing atau kelajuan jalan ceritanya. Buku-buku ini ditulis secara fast-paced, menyebabkan pembaca akan terus membacanya lagi dan lagi untuk mengetahui apa yang berlaku selanjutnya
Di dalam kapal terbang Emirates yang membawa saya pulang ke Malaysia hujung musim panas yang lalu, saya menonton The Hunger Games (THG). Kebiasaannya jika saya ingin menonton sebuah filem adaptasi novel, saya akan membacanya dahulu, tapi kali ini saya fikir baik saya menontonnya dahulu, kerana saya ingin cuba dapatkan mesej yang ingin disampaikan oleh penulis buku tersebut (seperti yang saya baca dalam Wikipedia sebelum itu). Dan saya dapati filemnya memang dapat menonjolkan refleksi ketidakwarasan dan kejelekan masyarakat dunia pada hari ini. Tema realiti TV yang diutarakan sungguh berkesan.
Suasana di upacara 'reaping' untuk mencabut nama peserta dari Daerah 12. Primrose telahpun dipilih dan Katniss menyerbu ke depan untuk menjadi galang ganti secara sukarela |
THG mengisahkan tentang Katniss Everdeen dari District 12 yang menjadi peserta acara realiti tahunan bernama Hunger Games. Di dalam acara tahunan tersebut, seorang lelaki dan perempuan berumur antara 12 hingga 18 tahun dari 12 daerah Panem dimestikan menyertai, dan peserta-peserta ini dipilih secara undian. Primrose Everdeen, adik perempuan Katniss yang berumur 12 tahun, terpilih untuk menyertai Hunger Games ke-74, tetapi Katniss segera menggantikan adiknya secara sukarela. Bersama peserta-peserta dari daerah lain, mereka dilatih oleh mentor mereka untuk menghadapi medan pertempuran mereka kelak. Untuk menang, peserta-peserta perlu berbunuhan sehinggalah tinggal seorang sahaja sebagai juara - yang akan dianugerahkan kehidupan yang mewah oleh kerajaan. (Atau jika pernah dengar tentang filem/komik Jepun Battle Royale, situasinya hampir sama, peserta harus saling berbunuhan sehingga tinggal seorang pemenang.)
Kerajaan Panem yang dipimpin Presiden Snow menganjurkan acara ini sebagai satu langkah menunjukkan autoriti penuh terhadap 12 daerah sekaligus mengawal dan mencegah berlakunya rebellion yang berlaku 74 tahun lalu. Katniss, selaku watak utama, memberi nafas baru terhadap Hunger Games ini, seterusnya secara tidak langsung membawa Panem ke arah kebangkitan rakyat yang bakal merubah 74 tahun penindasan tersebut.
Novel awal dewasa (young adult) yang terbit pada hari ini kebanyakannya berpusat pada idea distopia (dystopia) atau pasca-apokaliptik (post-apocalyptic) - apabila dunia yang melatari cerita mereka adalah dunia akan datang, tafsiran bagaimana masyarakat berteknologi menghadapi dunia dan lebih-lebih lagi kerajaan yang kebiasaannya bersifat diktator. Saya dapati melalui novel-novel genre ini, terutamanya trilogi THG ini, penulis ingin memberi cerminan sosial masa kini dan juga harapan yang tinggi terhadap dunia akan datang. THG contohnya menggarap tema perang dan realiti TV yang digabung bersama. Malah, apabila dibaca pada era ini, saya dapati trilogi ini sangat bersesuaian untuk meraikan suasana revolusi Arab Spring.
Novel pertamanya mencerminkan masyarakat, dan novel ketiga tiba untuk memberi gambaran revolusi dan putarbelit media dalam menyalurkan maklumat apabila berlaku perang antara dua pihak. Bukan sahaja pihak diktator memonopoli teknologi maklumat, malah mereka menyekat dan memanipulasi fakta melalui media. Tetapi pihak penentang juga boleh menggunakan sistem ini, sehingga kadang-kadang mereka juga boleh memanipulasi maklumat untuk mempengaruhi orang luar. Inilah yang berlaku ketika perang apabila penonton dihulurkan dengan fakta-fakta yang kadangkala tidak dapat dipastikan siapakah yang sebenarnya berada di pihak yang benar. Perang teknologi ini mengingatkan saya pada Revolusi Mesir 2 tahun lalu, ketika rakyat menggunakan medium twitter dan facebook sebagai penyampai maklumat kepada warga Mesir serta warga dunia, malah disekat aksesnya oleh kerajaan waktu itu.
Dan saya fikir, waktu ini drama perang yang tak berkesudahan dilancarkan oleh Israel terhadap Gaza juga merupakan satu contoh program realiti The Hunger Games yang sebenar-benarnya wujud. Penduduk Gaza adalah peserta-pesertanya, dan siaran langsung kematian mereka sudah ditayangkan sejak bertahun-tahun lamanya. Simbolisme lain, saya pasti kalian mampu berfikir sendiri siapa penganjurnya, siapa dalangnya...
Di dalam tayangan filem THG saya tertarik dengan dua babak yang sangat halus menggambarkan obsesi dunia kita pada rancangan realiti dan hiburan tak bermakna. Satu, ketika Haymitch (mentor Katniss di dalam Hunger Games) sedang duduk berfikir dan dilihatnya dua orang kanak-kanak mendapat hadiah dari ibu bapa mereka - sebuah pedang mainan. Saat mendapatkan mainan itu mereka melakonkan aksi permainan THG, tentu sekali pengaruh tontonan program itu di kaca televisyen. Untuk masyarakat kita hari ini, tidak sukar mencari contoh. Kanak-kanak dilatih untuk menyanyi dan terkinja-kinja di atas pentas tanpa perlu disuruh, dan tentunya ramai penonton di luar sana yang ikut sama.
Anak-anak Palestin main syahid-syahid; anak-anak Melayu? |
Babak kedua yang menangkap pandangan saya adalah ketika para peserta THG dibawa ke dalam sebuah perarakan dan menggayakan mereka buat pertama kalinya untuk ditunjuk di kaca televisyen (acara pembukaan seperti mengenalkan para peserta AF buat pertama kalinya mungkin). Saat peserta-peserta itu dipacu dalam kereta kuda menuju ke arah pentas utama, ditunjukkan sekilas reaksi penonton yang hadir ketika itu, penuh ekstasi, menjerit-jerit sehingga terbeliak biji mata! Sungguh saya terbayang para penonton di bawah pentas hiburan dan konsert realiti mingguan yang tidak beza dari mereka.
Antara aspek kreatif novel pasca apokaliptik ialah kekreatifan penulis membina dunia masa hadapan. Dari segi teknologi, mungkin satu aspek. Namun yang lebih menarik bagi saya ialah bagaimana penulis membentuk manusia dan sikap masyarakat ketika itu. Dalam dunia THG contohnya, masyarakat Panem dibahagi kepada 12 daerah dan pusat utama mereka, iaitu Capitol, adalah berbeza sama sekali. Seluruh daerah yang dua belas itu dibiarkan merana dan dipaksa memburuh untuk mengeluarkan hasil untuk kerajaan sedangkan mereka yang duduk di Capitol hanya bersenang lenang menikmati THG setiap tahun dan sangat suka menyibukkan diri untuk menghias diri dengan pakaian yang hampir tidak masuk akal. Mungkin ada pembaca yang tidak terfikir signifikannya gambaran ini, tetapi jelas ini adalah refleksi dua dunia, ketika kita bersenang lenang menikmati makanan yang tak berkesudahan dan membiarkan diri terus obses dengan keindahan dan hiburan, di sekitar dunia kita ada yang merana dan ditekan.
Selain itu, THG tidak pernah membosankan kerana wataknya aktif dan hidup. Kita mudah ditarik masuk ke dunia Katniss Everdeen kerana penceritaannya menggunakan kata ganti pertama. Katniss juga hanya berumur 16 tahun di dalam buku ini. Jadi, ayat-ayatnya lebih pendek, dan tidak kompleks penceritaannya. Malah penceritaan ganti nama pertama membolehkan kita menghubungkan diri kita secara lebih dekat dengan watak ini. Dengan itu buku ini bertambah cepat dihabiskan, selain ceritanya yang baik.
Menonton filemnya terlebih dahulu memberi saya peluang yang baik untuk berimaginasi. Saya dapat bayangkan apa yang berlaku dalam buku pertama dengan lebih jelas. Sedang dalam dua buku seterusnya, saya tidak dapat membayangkan suasananya dengan baik. Mungkin juga kelemahan pembacaan saya, termasuklah kerana membacanya dengan terlalu cepat, barangkali. Untuk buku ketiga saya dapati permulaan ceritanya agak lambat kerana banyak penjelasan dan gambaran tentang apa yang berlaku dan aktiviti seharian yang dibuat oleh watak utama, Katniss sehinggakan bahagian akhirnya seperti ingin dihabiskan secepat mungkin, malah plotnya seperti tidak kena.
Terdapat banyak lagi novel-novel berbahasa Inggeris yang mengangkat latar post-apocalyptic sebegini dan mungkin wajar diangkat dalam sastera Islami pula dengan menampilkan contoh dan mesej yang lebih ampuh. Novel-novel popular di Malaysia dilambakkan dengan cerita cinta yang langsung tidak memberi gambaran dan kritikan terhadap masyarakat, jauh sekali memberi solusi terhadap kepincangannya. Meskipun novel awal dewasa di barat dilunakkan dengan cerita cinta antara watak-watak utamanya, tema utama yang dibawa tidak harus dikesampingkan. Masih belum lewat lagi sekiranya penulis Malaysia ingin memberi kelainan dalam memberi definisi kepada industri novel popular (atau lebih baik lagi, novel sastera yang lebih berwacana).
Saya juga suka sebuah babak dalam filem THG yang tidak dimuatkan di dalam karya asalnya. Babak ini melibatkan Presiden Snow, yang menguji Gamemaker-nya, Seneca Crane. Katanya:
"Seneca, Why do you think we have a winner?"
"What do you mean?"
"I mean, why do we have a winner? I mean, if we just wanted to intimidate the districts why not round up twenty four at random, and execute them all at once? It would be a lot faster."
Seneca diam, menanti jawapan.
"Hope. It is the only thing stronger than fear. A little hope is effective. A lot of hope is dangerous. Spark is fine, as long as it's contained."
"So?" tanya Seneca. "So, contain it." arah Presiden Snow.
Selamat membaca!
helaianrindu: Baru perasan design kulit tiga buku dalam trilogi ini (versi US) sangat concise dan menepati isi setiap buku! (Entri ditulis sejak September lalu dan postscript ini ditambah pada Februari 2013...lamanya baru boleh perasan. Satu lagi, sangatlah produktif aktiviti dalam blog - satu entri untuk 7 bulan. Erk.) p.p.s sekarang sudah bulan April.
Reviu sebuah buku revolusi Mesir 2011 - Tweets From Tahrir, klik sini.
Reviu sebuah buku revolusi Mesir 2011 - Tweets From Tahrir, klik sini.
2 ulasan:
x paham design buku yg concise itu. mcm same je sume.
stress la jadi org x berseni ni. untung la sede.
Haha..dah baca ke? Kalau dah baca mungkin boleh dapat nampak sikit..especially buku last, background dia terpecah kalau perasan :) yang lain haah sebenarnya tak adalah beza sangat..hahaha
Catat Ulasan