Jun 02, 2011

Lumba Lari

Robert Langdon masih berlari ke sana sini membongkar rahsia dan kod. Bertemu seorang wanita yang cantik dan bijak yang membantu pengembaraannya. Pelumbaan mengejar masa tamat apabila rahsia terakhir dibongkar - siapa penjahat sebenar dan apa kod terakhirnya.

Masih lumba lari yang sama.

Saya menamatkan pembacaan novel The Lost Symbol (TLS) karya Dan Brown seingat saya Februari lepas. Bukan mudah menamatkan novel hardback setebal 528 mukasurat ini. Tetapi apa yang membantutkan pembacaan saya (saya membaca naskhah ini sejak November/Disember kalau tidak silap) antaranya adalah deskripsinya yang meleret-leret. Bukan saja itu, stail penulisan dan jalan ceritanya pula sudah boleh diterka (sekiranya kita sudah membaca karya-karya Dan Brown yang melibatkan Robert Langdon sebelum ini seperti The Da Vinci Code dan Angels & Demons) menjadikan buku ini tambah bosan.


Disebabkan perincian yang terlalu teknikal, saya terasa terpanggil untuk cuba membaca buku-buku terawal Brown sebelum siri Robert Langdon. Dan saya memilih Deception Point (DP). Terasa lebih segar pula membaca novelnya yang berlatarbelakangkan konspirasi yang berbeza tanpa perlu membongkari kod-kod rahsia. Dalam DP, watak utamanya malah seorang wanita. Rachel Sexton, anak kepada seorang senator yang sedang bertanding untuk jawatan presiden Amerika Syarikat, dia ditugaskan membantu mengesahkan penemuan sebuah meteorit berumur lebih 3 abad di Kutub Utara. Menarik sekali apabila konspirasi politik digabungkan dengan latar oseanologi, kajian glasiologi dan data meteorologi.

Sekiranya Brown menjadikan pertubuhan-pertubuhan rahsia kuno sebagai antagonis dalam siri Langdon, dalam Deception Point pertubuhan NASA menjadi boneka.

Tetapi, masih penceritaan lumba lari. (Lumrah novel aksi agaknya?)

Rachel Sexton membongkar satu fakta palsu yang bakal menggulingkan NASA dan Presiden Amerika yang tak bersalah sekiranya ia disebarkan. Beberapa tentera elit rahsia diupah untuk membunuh mereka yang mengetahui rahsia tersebut, dan Rachel akhirnya menjadi sasaran bersama beberapa saintis yang turut sama tahu. Adegan kejar-mengejar antara pembunuh dengan para saintis pun berlaku. Saintis berkejaran untuk mengumumkan rahsia itu kepada umum, pembunuh bergegas menjejaki mereka.

Sekurang-kurangnya, walaupun ceritanya boleh diagak, saya menikmati agenda politik yang dimuatkan. Satu daripada kelebihan Brown pada pendapat saya, adalah apabila pembaca 'diberi' peluang meneka siapa sebenarnya watak antagonis utama dalam ceritanya. Dan kebiasaannya, saya akan kalah dalam tekaan itu, termasuklah dalam DP. Dalam The Lost Symbol sayangnya, tidak timbul langsung perasaan ingin tahu itu kerana saya tidak rasa plotnya dibina dengan baik.

Meskipun begitu, apa saja bahan bacaan kita boleh bermuhasabah. DP membawa fenomena politik kotor yang sudah sekian lama berlaku termasuklah di negara kita sendiri. Personaliti ahli politik perlu dinilai semula: adakah dia hanya berkelakuan baik hanya kerana reputasi (reputation) atau karakter (character). Seorang muslim (dan daie) sepatutnya mengejar karekteristik sempurna tetapi bukan semata-mata menjaga reputasi. Karekter akan kekal pada diri seseorang sedangkan reputasi itu bila-bila masa akan runtuh kerana sikap baik yang ditonjolkan itu hakikatnya bukanlah diri kita yang sebenar.  Di akhirnya kita diajar kejujuran jugalah yang akan memenangi hati semua orang sepahit mana pun kebenaran tersebut.

TLS muhasabahnya agak cantik, sekiranya anda tidak kisah saya membongkar penamatnya. Langdon diberi sedikit 'tazkirah' pendek tentang khazanah yang hilang atau the Lost Symbol yang sibuk dikejar oleh antagonis dalam novel tersebut (satu daripada aspek yang menjadikan TLS bosan adalah leretan ceramah pendek ini). Khazanah itu sebenarnya bukanlah harta bernilai atau dokumen penting yang mengandungi rahsia dunia tetapi sebenarnya klu-klu yang dibongkar membawa mereka kepada Bible -  sebuah kitab yang menjadi panduan rakyat Kristian sejak dahulu semakin lama semakin dilupakan. Begitulah pentingnya kembali kepada 'Simbol yang Hilang' itu.

(Aneh juga penulis barat ini, dalam novel The Da Vinci Code dia memutarbelitkan ajaran Kristian dan menolak Bible kemudian dalam novel lainnya mengajak kembali kepada kitab yang sama.)

Kalau kita bandingkan dengan Al-Quran, tidak kurang juga bezanya bukan? Cukup dekatkah kita dengan Al-Quran; sudah berapa peratus kita mengamalkan isinya? (Ada orang ajak saya berlumba khatamkan Qur'an dalam masa sebulan, tapi kalau nak lumba konsistenkan bacaan saya dulu boleh tak?)


Juga, tidak putus-putus, manusia berlumba-lumba berebut kuasa. Demi mencapai objektif mereka, ada yang sanggup menipu dan membunuh. Seperti dalam DP, mereka sanggup melaksanakan projek penipuan terbesar yang melibatkan seluruh dunia semata-mata menyelamatkan sebuah organisasi, malah untuk menaikkan nama Preseiden yang kian jatuh. 

(Saya terfikir juga, ada desas-desus rakyat Amerika tidak puas hati dengan pemerintahan Obama, malah Obama gagal menaikkan taraf ekonomi AS. Sehingga katanya Donald Trump sedang cuba merebut jawatan presiden kerana lebih yakin untuk memulihkan keadaan AS. Tetapi dengan hadirnya berita kematian Osama bin Laden, rakyat Amerika mana yang tidak menyokong Obama kini kerana lega dan gembira lelaki itu telah tiada? Dan nama Osama naik semula...)

Sekadar buah fikir yang timbul setelah membaca DP. Saya terfikir juga, sebab tiba-tiba saja berita ini keluar.

Macam mana pun, saya lebih suka DP dari TLS. Kalau bintangnya lima saya beri empat untuk DP dan dua setengah saja untuk TLS. Siri Langdon masih ingin buat saya membaca rasanya disebabkan Brown pandai memfiksikan karya seni dan bangunan lama. Saya suka elemen seperti itu.

Ah, lain pohon, lain akarnya!

helaianrindu: The Lost Symbol dan Deception Point boleh didapati di kedai-kedai buku dengan harga pasaran RM36.90 (harga terakhir paperback Malaysia yang saya ingat). Bertuahnya saya kerana membeli hardcover TLS di carboot sale dengan harga 30p (RM1.50 sahaja, kurang dari harga 5 biji kuih di Kuala Lumpur)!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails