Jun 15, 2010

Jeda V: Tiga

Angka tiga.

Sudah berumur 3 tahun blog saya ini. Suatu tempoh yang agak lama. Dan entri pertama adalah pada tiga hari lalu, tiga tahun lalu. Kalau budak kecil umurnya tiga, sudah upaya lakukan macam-macam. Bercakap sudah tentu. Berjalan, berlari dan berkejaran sesama kana-kanak seusianya pun pastinya sudah mampu. Kalau yang lebih pandai, barangkali bibirnya telah fasih menggumam huruf-huruf ABC, alif ba ta, dan mengira beberapa angka.


Entah, saya juga tidak tahu kemampuan seorang anak kecil begitu. Tidak saya pasti bagaimana keadaannya saya dahulu. Anak buah saya yang berusia dua sudah pandai menghafal potongan lagu kanak-kanak yang dinyanyikan. Umur itu pada saya, selari dengan kemampuan. Dan kemampuan yang diberi pada setiap orang adalah berbeza. Bukankah Allah memberi kita kemampuan yang selari dengan kekuatan kita?

Bagaimana pula dengan saya ya? Umur tiga dalam menulis, sudah agak lama. Adakah kemampuan saya dalam menyampaikan dan berkongsi melalui medium ini berhasil dan berkesan? Adakah objektif saya untuk menarik orang ramai untuk membaca berjaya? Adakah umur tiga ini, segala nasihat dan janji yang tertulis dalam laman ini berjaya saya tunaikan, berjaya saya zahirkan dalam perbuatan saya sendiri?

Adakah sepanjang tiga sanah ini, kemampuan saya dimaksimumkan?

Sekadar muhasabah untuk diri. Bukan tiga tahun itu, saya boleh berpuas hati.


Sumber gambar di sini.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

teruskan perjuangan anakanda dengan lebih kental lagi.. jika boleh bukukan semua catatan yang ada...

Related Posts with Thumbnails