Februari 21, 2010

Bedar Sukma Bisu

Judul: Bedar Sukma Bisu
Penulis: Faisal Tehrani
Penerbit: DBP
Tahun: 2007
Bil. mukasurat: 312
Harga: RM25.00

Duduk di negeri asing bukan mudah untuk dapat membaca novel-novel Melayu, apatah lagi membelinya. Saya sudah mula merindui karya-karya penulis tempatan. Masih terbayang saat-saat saya cuba menghabiskan Lamunan Puitis karya Shahnon Ahmad sebelum pergi, tetapi tidak berjaya. Cuba menyeludupnya ke dalam pesawat, tetapi dek kerana takut lebih muatan, saya dengan kecewa meninggalkan sahaja naskhah tersebut.

Ketepikan soal rindu itu dulu. Sebab sekarang saya berjumpa ubatnya sekejap.

Bedar Sukma Bisu. Saya pinjam dari Fazdhly, seorang rakan dari London.(Saya punya satu naskhah tapi ketinggalan di rumah tentunya, tak sempat menghabiskan) Kali ini penulis membawa tema pelayaran, ekonomi dan dunia niaga di dalam novelnya. Saya suka novel-novel penulis disebabkan pemusatan tema yang baik seperti ini, sepertimana Manikam Kalbu membawa tema busana, Ketupat Cinta dengan ilmu gastronomi, atau Advencer Si Peniup Ney dengan serba-serbi ilmu muzik.

Sejujurnya saya belum dapat faham sepenuhnya kisah BSB. Bukan sahaja penamatnya diletakkan pada prolog, malah ceritanya bagai tergantung di sana-sini. Mungkin juga saya kurang menangkap jalan ceritanya kerana lambakan fakta dan maklumat tentang ekonomi dan pelayaran yang memusingkan kepala. (Entah berapa kerat sahaja teori ekonomi dan ilmu pelayaran yang saya berjaya faham, itupun tidak berjaya ingat setelah selesai pembacaan.) Atau mungkin saja kerana saya membacanya terlalu cepat?

Apa sebenarnya terjadi pada Haiqal yang lemas di lautan setelah diculik lanun? Apa pula sebenarnya yang terjadi pada Ben Qortubi moyangnya yang hilang lama dulu dan hanya meninggalkan Bedar Sukma Bisu yang kosong? Muawiyah, datuk saudaranya pula mengapa dimusuhi sebegitu kuat oleh ahli keluarga sendiri, sedang pada saya dia tidak menampakkan apa-apa salah? Takkan hanya kerana sebab picisan 'tidak lahir di lautan' dan sebagainya?

Saya masih tidak faham.

Apapun, novel dewasa ini memang selayaknya memenangi hadiah pertama Sayembara Mengarang Perayaan Jubli Emas DBP beberapa tahun lalu. Dalam naskhah ini Faisal Tehrani saya rasakan berjaya mengkritik dan mencabar bangsa Melayu, yang sinonimnya beragama Islam, untuk menjadi kreatif. Penulis memuji-muji kehebatan bangsa Melayu yang bijak menghimpunkan kepakaran bangsa lain dan kreatif menggabungkan elemen-elemen yang dikumpulkan itu, mengubahsuainya menjadi sebuah produk tersendiri. Contoh yang diberi adalah bedar Melayu yang sebenarnya mengadaptasi pelbagai ciri kapal layar dari bangsa lain. Kemudian, penulis juga berpesan secara halus supaya pembaca meningkatkan kreativiti mereka. Melalui watak Wefada, penulis menyatakan begini: "Wefada anti mereka yang tidak kreatif. Dunia pelancongan, perkapalan dan pelayaran ialah dunia yang harus memanfaatkan seni berfikir." (hal 226)

Kemudian, bukan sahaja Faisal mengangkat kebolehan bangsa Melayu untuk menyedarkan pembaca (Melayu khususnya), penulis juga dengan cemerlang membentangkan hal-hal ekonomi, khususnya berkaitan pelancongan dan perkapalan. Lebih semasa isinya apabila penulis mengetengahkan kritikan dan komen terhadap isu kewangan dan ekonomi Islam yang berlaku di Malaysia. Malah, ada juga aplikasi pelbagai teori dalam menguruskan perniagaan. Walaupun lambat-laun pembaca menjadi bosan dengan sekian fakta, ini sebenarnya satu kelebihan yang susah diperoleh dalam sebuah novel.

Saya tertarik membaca babak Wefada bermesyuarat dengan anak syarikat Kumpulan Bedar Sukma yang bernama Sukma Resort. Waktu itu pihak Sukma Resort menyediakan laporan yang menyatakan kemerosotan bilangan pelancong yang singgah di resort mereka adalah berpunca dari tiadanya alkohol dan pesta pora. Inilah persepsi masyarakat kini, kalau tiada hiburan dan pesta, semuanya terlihat bosan dan tidak mendatangkan keuntungan!

Lebih mencengangkan saya ialah impak Bedar Sukma Bisu pada saya. Walaupun saya tak sempurna mencerna isinya tapi bahasanya berjaya memikat hati saya, sepertimana novel Tunggu Teduh Dulu karya penulis juga. Bagi saya, penceritaan yang dilakukan melalui perspektif hampir semua watak utama, bagai kan sukma mereka yang bercerita. Sukma yang tanpa suara, bisu tapi punya rasa. Menarik! Anyaman garis masa (timeline) yang berbeza dengan bahasa moden dan lama dilapisi sekali-sekala menjadikan karya ini terasa begitu segar sekali. Imbas kembali di waktu Perang Dunia Kedua yang penuh tragis adalah antara babak yang menyentuh hati saya.

Oh ya, perlu diingatkan, kisah ini juga kisah cinta, maka bersedialah untuk membaca pelbagai babak romantis dengan frasa-frasa puitis. Jangan terkejut apabila menjumpai adegan ranjang yang salah satunya dianalogikan kepada nakhoda yang mengemudi kapal--harus ingat, ini novel dewasa!

*Bedar Sukma Bisu adalah kisah cinta Wefada pada lautan dan segara; pada pelayaran dan semenanjung emas. Setelah kematian ahli keluarganya, Wefada perlu menguruskan syarikat perkapalan warisan keluarganya bersama anaknya Haiqal. Dalam masa yang sama, rupa-rupanya ada sejarah luka yang menyelubungi keluarga mereka.

HelaianRindu: Teringin belayar di lautan.

4 ulasan:

emmar berkata...

mungkin bukan lagi menjentik, barangkali menempeleng orang-orang yang masih tidur. terasa bersemangat untuk membaca novel ini. perlu ada penyegahan semula terhadap diri yang telah lama di berteleku bawah tempurung kekosongan minda yang tidak berfikir secara kritis,kreatif dan sensitif. terima kasih atas ulasan anda, rasydan.

dan berkata...

emmar: saya juga teringin membaca sekali lagi dengan lebih fokus. tapi rasa2nya sukar juga, fakta asing terlalu banyak.

saya juga rasa diri masih belum kreatif, apatah lagi kreatif dalam hidup, bukan setakat dalam pelajaran..

sama2, semoga perkongsian ini bermanfaat buat semua..

tepianmuara berkata...

salam.

membaca novel ini ketika tingkatan 5.
ingat-ingat lupa.

Tetapi, jika tidak salah saya, Muawiyah 'dibenci' bukan salahnya. Dia anak hasil perkosaan sang penjajah Jepun.

Kisah yang amat cantik,saya kira.

dan berkata...

tepianmuara: oh begitu ke. maaf, kurang teliti ketika membaca novel ini disebabkan novel pinjam, perlu pulangkan secepat mungkin. tapi saya setuju, cerita ini sememangnya sangat cantik.

Related Posts with Thumbnails