Disember 04, 2008

Ketentuan Sudah Cukup Cantik

Sebenarnya saya baru usai menonton sebuah animasi jepun yang cukup cantik. Dan pelbagai rasa datang pada minda setelah habis menontonnya. Ia sebuah filem yang bertajuk The Girl Who Leapt Through Time, atau mungkin bolehlah diterjemahkan kepada "Gadis yang Melompat Melalui Masa". Ah terjemahan yang merepek. Maaf. Ya sinopsis ini saya malas terjemahkan, baca ajelah ye.

Bumbling high school student Konno Makoto rides her bike recklessly, is often late to school, and does poorly on her exams. On top of that, lately she's been having odd visions and hearing strange voices. One day on her way home from school, she is again riding her bike too fast - too fast to stop herself from hitting an oncoming train. In a flash, Makoto is mysteriously transported back in time just enough to avoid the accident. After discovering her "time leaping" abilities, Makoto uses it liberally to make life more pleasant - no more tardiness, no more blown exams, no more little sister eating her pudding. When relationship issues begin to arise between Makoto and her friends Chiaki and Kousuke, she again falls back on time leaping to avoid awkward situations, only to get herself into further messes. Makoto learns the hard way that playing with time has consequences...

Ya, Makoto boleh mengembara ke masa lalu, untuk membetulkan apa yang tersilap. Tapi lama-kelamaan dia menyedari merubah apa yang terjadi padanya kadang-kadang membawa kesan yang buruk pada orang lain. Bila dia mengelak sesuatu kemalangan dengan kembali ke masa lalu, yang lain pula terkena.

Ketentuan sudah cukup cantik, itu maksud saya. Itulah Allah jadikan masa tidak boleh diputar kembali. Kalaulah boleh diputar semula, tentu dunia jadi huru-hara. Pasti semua orang ingin membetulkan kesilapan mereka. Tapi, mereka terlupa yang hasrat itu adalah demi kepentingan diri, tidak pernah terfikir yang mereka akan melibatkan orang lain. Bayangkan, jika saya meminjam kereta rakan saya untuk ke kampus, kemudian saya terlibat dengan kemalangan dengan sebuah lori. Dan saya kembali ke masa lalu untuk mengelakkannya. Mungkin, jika saya tidak mahu meminjam kereta rakan saya itu, rakan saya yang lain yang meminjamnya pulak akan dilanggar. Atau boleh jadi saya jugak akan terlibat dengan kemalangan itu, cuma dengan cara lain. Barangkali saya menunggang motosikal dan dilanggar lori yang sama. Atau, jika saya buat keputusan tak nak ke kampus sekalipun, saya akan menemui kemalangan di rumah, atau mungkin petang nanti, atau esok. Semua bergantung juga pada keputusan orang lain. Kalaulah pemandu lori tadi, ketika saya dilanggar, dia menggunakan jalan yang sama dengan saya ke kampus, dan kemudian bila kembali ke masa lampau, saya menggunakan jalan alternatif, dan dia juga buat keputusan melalui jalan yang sama? Mungkin kemalangan itu tetap terjadi, tetapi cara aje yang berlainan. Nampak kan kesannya? Itulah, Allah dahpun jadikan takdir itu cukup cantik. Dia sesungguhnya Maha Perancang. Kalau kita fikir petang ini kita hendak memancing, tetapi ditakdirkan petang itu hari hujan lebat. Kita mungkin fikir rancangan kita sudah cukup baik, yalah, pagi itu hari nampak cerah, tiada tanda akan hujan, dan peralatan pun sudah kita sediakan. Tapi, Allah Maha Tahu. Mungkin petang itu, ada kemalangan berlaku dalam perjalanan kita ke sana. Kalaulah kita pergi, mungkin kita akan terlibat sama.

Oleh itu memang patutlah kita bersyukur dengan takdir yang ditentukan. Malah jika sesuatu yang buruk berlaku, kita juga patut redha dan sabar kerana tentu ada hikmah di sebaliknya. Fikirkan semula, mungkin, dengan kemalangan tadi, iman kita tambah kuat, hati kita tambah cekal. Nah, bukankah itu satu kelebihan? Bak pepatah Inggeris a blessing in disguise. Dan, kita perlu beringat yang tak semua yang kita nak, benda itu mesti yang terbaik untuk kita. Tak semestinya! Mungkin kita fikir pergi belajar di Amerika mesti baik, dapat luaskan pengalaman dan sebagainya. Mungkin Allah lebih tahu, kalau kita ke sana, kita boleh hilang pegangan, dan terlibat sama dengan masalah sosial. Siapa tahu? Dia sahaja. Pada pandangan kita mungkin keinginan kita itu bermanfaat buat kita tapi pada mata Allah mungkin tidak, dan ada yang lebih baik yang Dia hendak berikan pada kita.

Maka, apa yang kita perlu buat, ialah berusaha sesungguhnya, berdoa moga Allah memberikan kita yang terbaik, dan bertawakkal. Serahkanlah segalanya pada Allah selepas itu, kerana Dia lebih mengetahui. Kesilapan lalu, boleh diperbetul semula dengan cara tidak mengulanginya pada masa akan datang. Jadikan salah silap itu panduan untuk membina masa depan yang lebih baik. Allah tentu mengizinkan kalau kena caranya. Ingat firmanNya: Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum selagi mereka tidak mahu mengubahnya sendiri.

Berbalik kepada filem tadi, saya sangat suka menontonnya. Punya plot dan jalan cerita yang baik dan menarik, juga watak yang berkembang dengan baik, tambah lagi kualiti animasi yang cantik dan trek muzik yang sesuai, filem ini memang perlu ditonton. Saya pun rasa nak tengok sekali lagi. Jom!

*Ya, teringat sebuah pepatah dari filem Kungfu Panda: Yesterday is history, tomorrow is a mystery, and today is a gift...that's why it is called 'present'. Jadi, kalau dah hari ni hadiah, kenalah gunakan sebaiknya, betul kan? Sebab esok belum tentu kita punya nyawa lagi..

2 ulasan:

Hilal Asyraf berkata...

tepat sekali. Hakikatnya, susunan ALLAH itu adalah yang terbaik.

" Kamu merancang dan ALLAH juga merancang, tetapi perancangan ALLAH jugalah yang terbaik"

he he...

Rasydan... Punguk rindukan bulan?

sana sebenarnya menunggu bidadari langit. Sebab tu selalu tengok bulan.

Ha ha....

terus doakan saya

dan berkata...

menunggu bidadari langit yea..amboi..hehe

insya Allah.

nta tunggu aje. :)

Related Posts with Thumbnails