Februari 05, 2008

Justeru Impian di Jaring

Judul: Justeru Impian di Jaring
Penulis: Zaid Akhtar
Penerbit: Utusan Publications
Tahun: 2007
Harga: RM16

Jika kalian suka novel bertemakan sukan, mungkin novel Zaid Akhtar ini patut kalian pilih sebagai bahan bacaan seterusnya. Sebabnya, cerita ini tentang badminton. Saya tidak begitu menggemari badminton, dan bukanlah bermaksud saya tidak pandai bermain. Saya cuma bermain badminton untuk suka-suka.

Ok, sekarang bukan masanya bercerita pasal badminton.

Syahir, seorang pemuda usia awal 20-an telah mencetuskan "kontroversi" apabila memakai seluar panjang yang menutup aurat ketika bermain badminton sedang pemain lain memakai celana pendek sahaja. Pernah juga ketika Kejohanan Terbuka Sweden, dia menarik diri dalam pusingan ketiga kerana tidak mahu menentang pemain dari Israel. Katanya, mereka tiada negara sebaliknya merampas Palestin, maka Syahir tidak mengiktiraf pemain tersebut menandakan protesnya terhadap kebiadaban Yahudi. Semua ini membawa gelaran 'ustaz' dan 'syeikh' kepada Syahir.

Dalam masa yang sama, Syahir terpaksa menghadapi krisis dalaman dalam Persatuan Badminton Se-Malaysia (PBSM) yang pilih kasih. Walaupun Syahir seorang pemain yang telah disenaraikan dalam Top 20 peringkat antarabangsa, namun dia tetap tidak dipilih terus untuk ke Kejohanan Dunia yang berlangsung di Jakarta sebaliknya terpaksa bertarung sesama rakan seperjuangannya untuk menentukan tempat mereka di kejohanan tersebut. Ujian demi ujian. Selepas itu timbul pula gosip liar tentang hubungannya dengan seorang artis. Ibunya jatuh sakit.

Malah dia sendiri...menghidapi apendisitis.

Bagaimana pemuda ini menghadapi liku kehidupan? Azam yang kuat dan wasiat ayahnya yang tersemat padu mendorong Syahir merebut gelaran juara dunia yang sebenarnya. Bacalah Justeru Impian di Jaring.

2 ulasan:

Din Paiman berkata...

huhuhu
ko tau tak, sahabat2 kita kat utp pon tgh angau ngn badminton ak pon taktau asal..
mungkin lpas lee chong wei menang open mesia ari tuh kot..
ak igt nk beli dh arituh.. tp gambar daun..
terus jd raser lain.. btollah kata org.. "don't judge book by it's cover" adess

dan berkata...

oh yeke
ko tak angau skali ke ngan badminton tu?

tapi btul kata ko
jgn tentukan sumthing dari luarannya

Related Posts with Thumbnails