April 12, 2010

Nuansa In Absentia I

"Jadilah air di perbukitan, yang mengalir deras, dari puncak ke kakinya. Saat berada di atas, ia senang memberi air pada tasik-tasik dan segara di bawah, dan bila berada di bawah, ia senang menerima dengan rendah hati daripada yang lebih tinggi darinya."

Aku mengangguk. Pernah dia katakan itu. Oleh itu aku selalu meneliti sungai kata-katanya, demi memenuhkan tasik fikrah di kaki perbukitan nubariku.

"Ada masanya kita tak punya semangat di dalam diri, ya aku juga begitu."

Aku mendengar teliti. Aku yang memulakan bicara, setelah sekian lama memerhati dia yang saban hari langsung tidak nampak di mana culasnya. Sekian lama aku futur dan lemah dalam menguruskan cepu hidup. Begitu aku hendak tahu rahsianya.

"Maka aku akarkan fikiran ini dalam hati setiap kali tekadku meninggi: 'Bahawa akan tiba juga saat lemah sebegitu, dan aku harus bersedia.' "

"Jadi dalam kesenangan, jiwa akan terus-terusan mengingatkan, akan ada kesusahan mendatang."

Seterusnya? Aku membalas, menginginkan lebih pencerahan.

"Sampai saat itu, berserah saja pada Allah." Dan dia menyambung lagi, "Ketika itu, bersabarlah duhai hati, masa kuat dan teguh itu akan tiba juga nanti." Saat ini aku membayangkan dia tersenyum tenang, bagai menghantar isyarat riang agar aku terus berlari mengejar impi...tanpa henti.

Suka sekali mendengar bicaramu. Di hadapanmu, bolehkah aku menjadi segara yang di bawah itu cuma? Ah, terlalu cemburu, bukankah erti hidup ini pada memberi!

Apapun, terima kasih. ;)

HelaianRindu: In absentia, Ashraaf Raiez.

*Sumber foto (diedit kemudian)

2 ulasan:

mine_pc berkata...

sangat tepat das tembakan ni. huhu. nak ambil dan share boleh?

dan berkata...

boleh saja! :D

Related Posts with Thumbnails