Disember 12, 2009

Sejarah Inderaloka: The Muslim Conquest of Spain


Judul: The Muslim Conquest of Spain and the Legacy of Al-Andalus
Penulis: Shahnaz Husain
Penerbit: Ta-Ha Publishers Ltd.
Tahun: 2004
Bil. mukasurat: 128
Harga: £3.50

Bukan mudah untuk menakluki sebuah negara. Namun dengan bantuan sukarela dari pemimpin tempatan, Musa bin Nusair dan panglima tentera bernama Tariq bin Ziyad berjaya menjatuhkan pemerintahan  raja Visigoth zalim bernama Roderick sekaligus menawan Semenanjung Iberia. Inilah permulaan kepada legasi Andalusia, sebuah empayar Islam yang disebut-sebut sebagai sebuah syurga dunia di sebalik jejeran pergunungan Sierra Morena.

Seingat saya, mula-mula jiwa saya sedikit tertarik untuk mengetahui sejarah Islam Andalus ini adalah sejak keluarnya album sulung Far East. Ketika itu saya di tingkatan berapa, tidak ingat pula, mungkin tingkatan 3 atau 4. Lagu "Ma'assalamah Ya Andalus" dendangan merekalah yang mencetus perasaan itu. Dalam lagu itu diceritakan bahawa terdapat sebuah kerajaan Islam agung dan masyhur bergelar Andalusia yang akhirnya jatuh kerana kealpaan dan keterlupaan. Namun, yang membuat pendengar tertanya-tanya, di mana kerajaan ini berada, siapa pemerintahnya, bila zamannya? Dan apa yang terjadi pada kerajaan sebegini masyhur sehingga ia mampu tersungkur? Kalah di tangan siapa? Semuanya tidak disebut, lagu itu tidak merakam walau secebis fakta. Namun ketika itu, saya masih tidak suka pada sejarah. Er, sangat tak suka ya. Inilah akibat belajar semata-mata untuk peperiksaan. Jangan dicontohi, adik-adik sekalian. (Alhamdulillah, sekarang mula minat mungkin sebab boleh belajar tentang sejarah dengan bebas.) Jadi saya kurang menerokai lagi sejarah-sejarah baik Islam mahupun tamadun lain.

Dalam buku ini, jawapan kepada persoalan-persoalan itu sedikit sebanyak dirungkai. Penulis telah menceritakan sejarah Semenanjung Iberia sejak dari pemerintahan Rom lagi. Setelah itu Visigoth datang dan akhirnya ditakluk oleh tentera Islam. Naratifnya ringkas, cukup baik untuk permulaan menelusuri sejarah Andalus.

Antara perkara yang menarik yang suka saya kongsikan adalah mengenai asal-usul nama tempat yang terdapat di Selatan Sepanyol kini. Rupa-rupanya banyak nama tempat yang bunyinya seperti bahasa tempatan rupanya berasal dari bahasa arab. Pusing punya pusing, jadi satu nama keinggerisan dan asing. Contohnya Selat Gibraltar yang membahagikan Benua Afrika dengan Bumi Andalus. Nama ini sebenarnya bersempena sejarah Tariq bin Ziyad berlabuh di kawasan pergunungan di hujung tanah Andalus setelah merentas selat tersebut. Gunung tersebut diberi nama Jabal At-Tariq, bermaksud Gunung Tariq. Perasan atau tak, nama itu tak semena dipendekkan dihujungnya, dipelatkan awalnya menjadi Gibraltar! Sama juga seperti taman bunga indah di Istana Alhambra yang dipanggil Jannat Al-Arif (Architect's Garden), entah macam mana terbelit lidah orang asing menyebutnya kini sebagai Generalife!

Kebetulan? Betulkah? Tapi, bila diperhatikan, nampak logik kan? Bahagian barat yang dipanggil Al-Gharb pun kini disebut Algarve, ini bukan kebetulan!

Selepas rentetan sebelum dan selepas penaklukan selatan Sepanyol oleh tentera Islam dalam bahagian I, bahagian II pula disediakan, menghidangkan kisah kegemilangan empayar Andalus. Antara kata-kata cendekiawan yang terkenal mengenai kegemilangan Andalus ialah kata-kata Victor Robinson dalam bukunya The Story of Medicine: "Europe was darkened at sunset, Cordova shone with public lamps; Europe was dirty, Cordova built a thousand bath; Europe was cover with vermin, Cordova change undergarment daily; Europe lay in mud, Cordova streets were paved; Europe’s palaces had smoke-holes in the ceiling, Cordova arabesques were exquisite; Europe’s nobility could not sign its name, Cordova’s children went to school; Europe’s monk could not read the baptismal service, Cordova teachers created a library of Alexandrian dimension."

Lihat betapa hinanya Eropah waktu itu, sehinggakan orang berstatus tinggi tidak terpelajar seperti kanak-kanak di Cordoba!

Waktu ini juga pelbagai tokoh muncul dari Andalus, antara yang disebut dalam buku ini ialah Ibn Rushd yang terkenal sebagai figura filsuf yang mentafsir idea-idea Aristotle dan Plato, Ibn Arabi yang petah berkata-kata dan menyampai dakwah sehingga berani menyangkal teori triniti di hadapan paderi di dalam sebuah gereja dan mengislamkan ramai orang; sehinggalah kepada Muhammad Ziryab yang fasih dengan ilmu busana, wangian, muzik, dan seni makan. Sedar atau tidak, 3-course meal yang orang barat selalu bangga-banggakan di restoran mewah, bermula dari appetizer sehingga pencuci mulut--itu orang Islam yang punya!

Penulis juga tidak lupa memuatkan cebisan senibina agung di kerajaan Andalus, tentunya Alhambra dan Masjid Cordoba. Di penghujung buku ini disertakan indeks/glosari nama-nama dan tempat penting yang sesuai dibuat rujukan pantas bagi mereka yang suka mendalami sejarah kerajaan Andalus ini.

Namun, harus diingat, seindah manapun Andalus, pengakhirannya menyayat hati.

Apa kesudahannya? Mungkin saya bisa jawab melalui pembacaan kali lain. Insya Allah.

*Baca bingkisan Cinta Alhambra dalam Kembara Sasterawan di sini.

HelaianRindu: Andartu=anak dara tua, ada orang menyebut andalusia=anak dara lanjut usia!

2 ulasan:

emmar berkata...

hmm, ada rancangan untuk melawat alhambra?

dan berkata...

mungkin tahun depan insya Allah! looking forward to it =P

Related Posts with Thumbnails