Disember 21, 2009

Raison d'être: The Art of Racing in the Rain



Judul: The Art of Racing in the Rain
Penulis: Garth Stein 
Penerbit: HarperCollins 
Tahun: 2008 
Bil. mukasurat: 321 
Harga: £14.99

Maaf, harga tidak saya tukarkan pada matawang Malaysia disebabkan harganya yang mungkin berbeza. Tambahan lagi saya sebenarnya membeli buku ini dengan harga diskaun, bukan harga asal. Minta maaf mengaburi mata anda dengan harga yang agak mahal itu.

The Art of Racing in the Rain, kisah seorang pelumba kereta bernama Denny bersama keluarganya yang tinggal di Amerika Syarikat. Menariknya, kisah ini diceritakan melalui kaca mata seekor anjing. Anjing peliharaan Denny ini bernama Enzo dan dalam buku ini ia mengimbas kembali suka duka hidup yang dilaluinya bersama Denny sejak mula tinggal bersama tuannya itu.

Saya labelkan buku ini dengan tag falsafah. Mengapa? Kerana ceritanya begitu banyak yang analogikal dan juga mengandungi pelbagai falsafah di sebalik perlumbaan kereta. Denny sebagai pelumba di litar, dia adalah juara. Pasti mampu mendahului saingannya yang lain dengan cemerlang. Begitu juga hidup Denny: Dia punya keluarga yang bahagia, kawan yang baik, pekerjaan yang disenangi olehnya. Semuanya lancar, hidupnya persis litar lumba yang selalu dikuasainya. Namun, sejak isterinya Eve ditimpa penyakit, perlumbaan hidupnya tidak selancar dahulu lagi. Ada kereta lain yang menjadi halangan.

Enzo, anjingnya yang memerhati gerak laku tuannya itu sentiasa cuba memberi semangat. Kata-kata Denny "That which you manifest is before you" selalu dia hadamkan dalam minda. Bahawa setiap hasil itu adalah dari usaha dan perbuatan kita sendiri. Apa yang terjadi di litar lumba, menang kalah, adalah hasil daya usaha kita. Kalau kita tidak berusaha bersungguh untuk berjaya, masakan johan itu kita punya?

Setelah kematian isterinya, hidupnya makin dikongkong ujian. Anaknya pula jadi rebutan hak penjagaan. Tuduhan merogol remaja bawah umur pula dikenakan pada Denny. Dia sudah hampir menyerah kalah dalam litar lumba hidupnya, tapi Enzo, yang kononnya punya consciousness tersendiri, mencuba pelbagai cara demi meyakinkan tuannya yang dia masih belum kalah. Nyawa masih ada, selagi itu perlumbaan belum tamat. Dan benar, apabila enjin dihidupkan kembali, ada jalan mudah melorong dia di garis penamat!

Raison d'être, bagi Denny adalah anaknya Zoe. Dan kenapa dia harus berpaling selagi dia belum dapat apa yang dicapainya? Bagi Enzo, raison d'êtrenya satu: Melihat keluarga Denny kembali menyatu dan mencapai bahagia. Maka dia juga tak sanggup mengalah andai 'sebab kewujudan'nya itu tidak dia capai.

Kisah ini sememangnya satu kisah yang baik. Dipadankan dengan falsafah enak yang tersendiri, sebagai pembaca saya juga mampu merefleksi apa yang terkandung pada maknawi hidup kita di dunia ini. Selagi nyawa dikandung badan, bukankah sepatutnya perlumbaan mengejar redha itu wajar kita teruskan? Kan itu raison d'être kita. Tersungkur dan terkebelakang bukan bermakna kita harus berhenti dan menyerah. Itu cuma sebab-sebab untuk kita terus perkuatkan langkah, menuju kejayaan!

Saya bagi 7/10 bintang--tak rugi mencubanya!

Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails