September 10, 2013

Infografik Peduli Mesir!

"Kau tolong design poster tentang Mesir boleh? Buat biar ada banyak gambar. Kau kena lukislah. Aku nak letak di masjid-masjid. Kalau ada informasi selalunya teks saja. Orang tak berminat nak baca tulisan semata-mata."

Saya menyahut cadangan untuk membantu teman saya Khalis ketika berjumpa dengannya di sebuah program tidak lama dulu.

Agak sukar juga untuk memilih informasi mana yang patut dimuatkan di dalam turutan peristiwa Mesir. Malah, fokus yang diminta daripada saya adalah untuk memuatkan seberapa banyak ilustrasi yang boleh. Ruang juga terhad kerana kami cuba untuk muatkan dalam kertas bersaiz A4.

Kami memilih maklumat dari Al-Jazeera dan Yahoo! News. Hasil perbincangan kami atas talian, maka terhasillah infografik ini. Sekiranya berminat untuk menyebarkannya di tempat kalian, saya persilakan muatturun untuk dicetak. Semoga kita mendapat manfaatnya walaupun kecil. Teruskan berdoa untuk Mesir dan umat Islam seluruhnya!


Nota: Gambar yang saya muatnaik di facebook Helaian-helaian Rindu telah saya edit sedikit di bahagian angka kematian, jadi ini versi terkini. Angka kematian yang dilaporkan secara rasmi adalah hampir 200 orang dan kecederaan dalam 1500 orang, tetapi saya tambah juga sedikit disclaimer yang mengatakan kematian dan kecederaan mungkin melebihi angka tersebut.

Sedikit perca di belakang tabir - ini lakaran asal sebelum diedit di dalam komputer. Medium yang saya guna adalah pensel 2B sahaja.


helaianrindu: Permulaan kecil. Semoga terus melangkah.


1 ulasan:

sot berkata...

Grafik Cantek
Hati Baik.

Related Posts with Thumbnails