Ogos 11, 2010

Ramadhan, Tetamu Yang Dirindui

Judul: Ramadhan - Tetamu Yang Dirindui
Penulis: Abdul Hadi Awang
Penerbit: PTS Islamika
Tahun: 2009 (cetakan ketiga)
Harga: RM12
Bil. mukasurat: 133

Alhamdulillah, sekali lagi kita dipanjangkan umur untuk bertemu Ramadhan Al-Mubarak. Di serata dunia umat Islam meraikannya dengan pelbagai cara dan gaya. Tentunya dimeriahkan lagi dengan pelaksanaan solat sunat tarawih setiap malam, dan juga pesta tadarus Al-Quran di rumah, masjid mahupun di tempat awam yang lain.

Bagi saya pula, tahun ini terasa sedikit aneh, kedatangan Ramadhan biasanya dirasakan bahangnya; tetapi tahun ini berbeza. Sedar-sedar saya sudah berada di bulan yang mulia ini! Masa memang sudah sebegitu pantas berlalu...

Tentunya bagi orang yang hendak menyediakan diri dengan sepenuhnya pada bulan ini perlu fasih dan arif tentang puasa khususnya di dalam bulan Ramadhan ini. Antara satu cara untuk mempersiapkan diri adalah dengan mencari bahan bacaan, tidak kiralah melalui buku, majalah mahupun internet. Di waktu ini tentunya artikel-artikel menarik dan ilmiah berkenaan puasa sudah diterbitkan di akhbar-akhbar dan majalah-majalah. Pencarian bahan bacaan ini menemukan saya dengan buku kecil comel berwarna biru ini.

Mungkin buku ini bukanlah rujukan lengkap mengenai Ramadhan dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya. Tetapi, sebagai sebuah rujukan pantas, buku ini menyediakan fakta-fakta ringkas merangkumi dalil-dalil Al-Quran dan Al-hadis tentang puasa. Saiznya yang kompak dan nipis juga menjadikan sifatnya sepadan sebagai buku ulangkaji untuk dibaca di mana-mana pun.

Isinya sederhana saja, tetapi memuatkan aspek-aspek yang wajar diambil tahu oleh pembaca. Contohnya, sejarah bulan Ramadhan, sejarah puasa, peristiwa bersejarah dalam bulan Ramadhan, syarat wajib, rukun dan perkara yang membatalkan puasa. Termasuk dalam buku ini juga adalah kelebihan puasa mengikut dalil nakli, juga kelebihan dari sudut saintifik (aspek kesihatan, psikologi dan lain-lain), juga beberapa doa ringkas yang ma'thur.

Setiap bab memberi huraian secara ringkas, tetapi dapat memberi gambaran secukupnya tentang Ramadhan serta perkara-perkara lain yang terlibat.

Antara bab terpanjang dalam buku ini ialah peristiwa bersejarah dalam bulan Ramadhan. Bab ini ditekankan juga sebagai satu inspirasi bahawa puasa bukan menjadikan kita lemah. Pelbagai kemenangan telah diraih umat Islam dalam bulan barakah ini, termasuklah pembukaan kota Mekah dan Pembukaan Andalus. Banyak ilmu baru yang saya dapati khususnya dalam bab ini.

Tahun ini pula, PTS ada menerbitkan sebuah buku tulisan Zamri Zainal Abidin menjelaskan lebih lanjut peristiwa-peristiwa ini, beserta ilustrasi. Tajuknya Peristiwa Sejarah Ramadhan, dan boleh didapati jika berminat untuk mengetahui peristiwa ini secara rinci. Saya masih menanti naskhah ini dari PTS, jadi tidak tahu bagaimana bentuk kandungannya secara jelas. Insya Allah, selesai dibaca nanti saya cuba kongsikan jikalau berkesempatan.

Di samping kita menghidupkan puasa Ramadhan dengan ibadah, sama-sama kita berusaha juga untuk menambah pembacaan kita. Bukankah ayat pertama yang turunnya dalam bulan ini adalah berkenaan membaca? Bukan hanya bahan berkaitan puasa tetapi apa jua bahan bacaan asal tidak tersimpang dari landasan syariah. Lebih bagus lagi sekiranya dapat membaca bahan yang dapat meningkatkan ilmu Islam dan memberi fikrah. Insya Allah, sama-sama kita usahakan.

Bagi yang tidak tahu buku apa yang sesuai dibaca tentang Ramadhan, boleh cuba bermula dikit-dikit dengan buku ini. Jadikan buku ini panduan 'menyambut' tetamu yang sudah lama dirindui dan ditunggu-tunggu ini. Salam Ramadhan semua!

HelaianRindu: Dulu masa budak-budak mak kena masak nugetlah, ayam goreng, kentang goreng... nak suruh bangun sahur! 


Tiada ulasan:

Related Posts with Thumbnails